A szerda délelőtti ülésén megszavazta a fővárosi közgyűlés azt a javaslatot, amely a taxiszolgáltatást érintő, illetve egyéb közlekedési tárgyú döntéseket is tartalmaz.

20220707 Tatabánya

Illusztráció
Változhatnak a zöld rendszámmal történő parkolás szabályai.

Fotó: Novotni Ákos NÁ
Komárom-Esztergom Megyei 24 Óra
Döntöttek a budapesti parkolásról: kiterjesztik a zónákat – még több helyen kell fizetniük az autósoknak. Fotó: Novotni Ákos / Mediaworks

A Karácsony Gergely által jegyzett előterjesztést ellenszavazat nélkül, 19 igennel és az ellenzéki fideszes képviselők tartózkodása mellett fogadták el. Ez egyebek mellett rendelkezik arról, hogy megszűnik az eddigi rendszer a taxiszolgáltatás felügyeletében, és a jövőben egyedül a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) illetékes ezekben a feladatokban. A Budapest Közút Zrt. tehát elveszíti a kompetenciáit, például a drosztok kezelését.

A városvezetés azt mondta, az átalakítás külön kérésük volt a taxis szervezeteknek, mert ezzel lényegesen egyszerűbbé válik az adminisztráció és a bürokrácia. Más kérdés, hogy a Budapest Közútnál és a BKK-nál jelentős átalakítások történtek, és ez már nem feltétlenül mutat jó irányba. Erről ebben a cikkben írtunk részletesen.

A javaslatnak volt egy eleme, amelynek szélesebb rétegekre is hatása van: 

döntöttek ugyanis a budapesti parkolási zónák kiterjesztéséről, 

így még több helyen kell fizetniük az autósoknak. Összesen négy kerület érintett, a IX., a XI., a XII. és a XIV. Azaz Ferencváros, Újbuda, Hegyvidék és Zugló. Egészen pontosan a következőképp változik a parkolás:

  • A IX. kerületben a „C” várakozási övezetet bővítik a Vágóhíd utca – Üllői út – Könyves Kálmán Körút – Soroksári út által határolt területtel.
  • A XI. kerületben az Őrmezői térség „D” várakozási övezetből „C” övezetbe kerül a várakozási idő 3 órában történő maximálása érdekében. Továbbá a Hegyalja út – Budaörsi út – Zólyom köz – Zólyomi út – Radvány utca – Breznó köz által határolt terület, beleértve a határoló utakat is, továbbá a Nedecvár utca, Breznó köz és a Muskotály utca teljes hosszát bevonják a „C” várakozási övezetbe.
  • A XII. kerületi 9814/9 hrsz.-ú ingatlant (Istenhegyi út – Németvölgyi út találkozásánál) átsorolják „B” várakozási övezetből „A” övezetbe.
  • A XIV. kerületben a „C” várakozási övezetet bővítik a Csömöri út – Rákospatak u.– Vezér u.– Egressy út – Lőcsei út – Szugló u. – Fűrész u. – Bosnyák u. – Lőcsei út – Csömöri út által határolt területtel, valamint az Örs vezér tér 11–20. mögötti területet bevonják a várakozási övezetbe.

A városvezetés ennek indoklásában azt emelte ki, hogy az elmúlt időszakban egyes kerületi önkormányzatoktól javaslatokat kapott a parkolási övezetekkel kapcsolatban. Ezek átvezetése miatt van szükség a főváros közigazgatási területén a járművel várakozás rendjének egységes kialakításáról, a várakozás díjáról és az üzemképtelen járművek tárolásának szabályozásáról szóló önkormányzati rendelet (magyarán a parkolási rendelet) módosítására. 

Hangsúlyozták, hogy az övezetek bővítését érintő kérelmek telítettségi vizsgálattal alátámasztottak, indokolt tehát a rendeletben való rögzítésük. A zónák közti átsorolásokat a kerületek által a parkolásüzemeltetés során szerzett tapasztalatok indokolják.

Hogyan változott Karácsony Gergely alatt Budapesten a parkolás?

Karácsony Gergely főpolgármester választási ígéretei között szerepelt, hogy egységes parkolási rendszert állít fel Budapesten. Az ötéves ciklus lassan a végéhez ér, és bár kétségtelenül bekövetkeztek változások ezen a téren, az egységes budapesti parkolási rendszer korántsem született meg.

Ennek alapvetően három követelménynek kellene megfelelnie:

  1.  A korábbi 27 különböző parkolási zóna egységesítése. Ez nagyjából bekövetkezett, jelenleg négy parkolási zóna működik a fővárosban.
  2.  Egységes parkolási megállapodások a kerületekkel. Ez gyakorlatilag sehol sem tart, mindössze Terézvárossal sikerült tető alá hozni egy új partnerséget. A főpolgármester azt ígérte, hogy felmenő rendszerben, ahogy a korábbi szerződések kifutnak, a többi kerülettel is megállapodnak, hogy átláthatóvá tegyék a parkolási rendszert.
  3.  Önálló budapesti parkolási applikáció fejlesztése. Ebből eddig semmi sem lett. Karácsony Gergely azt mondta, ennek jogszabályi okai vannak, ezért nem tudnak előrelépni.