BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Döntöttek a budapesti parkolásról: kiterjesztik a zónákat – még több helyen kell fizetnie az autósoknak

A fővárosi közgyűlés szerdán elfogadta az erről szóló javaslatot.

A szerda délelőtti ülésén megszavazta a fővárosi közgyűlés azt a javaslatot, amely a taxiszolgáltatást érintő, illetve egyéb közlekedési tárgyú döntéseket is tartalmaz.

20220707 Tatabánya

Illusztráció
Változhatnak a zöld rendszámmal történő parkolás szabályai.

Fotó: Novotni Ákos NÁ
Komárom-Esztergom Megyei 24 Óra
Döntöttek a budapesti parkolásról: kiterjesztik a zónákat – még több helyen kell fizetniük az autósoknak. Fotó: Novotni Ákos / Mediaworks

A Karácsony Gergely által jegyzett előterjesztést ellenszavazat nélkül, 19 igennel és az ellenzéki fideszes képviselők tartózkodása mellett fogadták el. Ez egyebek mellett rendelkezik arról, hogy megszűnik az eddigi rendszer a taxiszolgáltatás felügyeletében, és a jövőben egyedül a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) illetékes ezekben a feladatokban. A Budapest Közút Zrt. tehát elveszíti a kompetenciáit, például a drosztok kezelését.

A városvezetés azt mondta, az átalakítás külön kérésük volt a taxis szervezeteknek, mert ezzel lényegesen egyszerűbbé válik az adminisztráció és a bürokrácia. Más kérdés, hogy a Budapest Közútnál és a BKK-nál jelentős átalakítások történtek, és ez már nem feltétlenül mutat jó irányba. Erről ebben a cikkben írtunk részletesen.

A javaslatnak volt egy eleme, amelynek szélesebb rétegekre is hatása van: 

döntöttek ugyanis a budapesti parkolási zónák kiterjesztéséről, 

így még több helyen kell fizetniük az autósoknak. Összesen négy kerület érintett, a IX., a XI., a XII. és a XIV. Azaz Ferencváros, Újbuda, Hegyvidék és Zugló. Egészen pontosan a következőképp változik a parkolás:

  • A IX. kerületben a „C” várakozási övezetet bővítik a Vágóhíd utca – Üllői út – Könyves Kálmán Körút – Soroksári út által határolt területtel.
  • A XI. kerületben az Őrmezői térség „D” várakozási övezetből „C” övezetbe kerül a várakozási idő 3 órában történő maximálása érdekében. Továbbá a Hegyalja út – Budaörsi út – Zólyom köz – Zólyomi út – Radvány utca – Breznó köz által határolt terület, beleértve a határoló utakat is, továbbá a Nedecvár utca, Breznó köz és a Muskotály utca teljes hosszát bevonják a „C” várakozási övezetbe.
  • A XII. kerületi 9814/9 hrsz.-ú ingatlant (Istenhegyi út – Németvölgyi út találkozásánál) átsorolják „B” várakozási övezetből „A” övezetbe.
  • A XIV. kerületben a „C” várakozási övezetet bővítik a Csömöri út – Rákospatak u.– Vezér u.– Egressy út – Lőcsei út – Szugló u. – Fűrész u. – Bosnyák u. – Lőcsei út – Csömöri út által határolt területtel, valamint az Örs vezér tér 11–20. mögötti területet bevonják a várakozási övezetbe.

A városvezetés ennek indoklásában azt emelte ki, hogy az elmúlt időszakban egyes kerületi önkormányzatoktól javaslatokat kapott a parkolási övezetekkel kapcsolatban. Ezek átvezetése miatt van szükség a főváros közigazgatási területén a járművel várakozás rendjének egységes kialakításáról, a várakozás díjáról és az üzemképtelen járművek tárolásának szabályozásáról szóló önkormányzati rendelet (magyarán a parkolási rendelet) módosítására. 

Hangsúlyozták, hogy az övezetek bővítését érintő kérelmek telítettségi vizsgálattal alátámasztottak, indokolt tehát a rendeletben való rögzítésük. A zónák közti átsorolásokat a kerületek által a parkolásüzemeltetés során szerzett tapasztalatok indokolják.

Hogyan változott Karácsony Gergely alatt Budapesten a parkolás?

Karácsony Gergely főpolgármester választási ígéretei között szerepelt, hogy egységes parkolási rendszert állít fel Budapesten. Az ötéves ciklus lassan a végéhez ér, és bár kétségtelenül bekövetkeztek változások ezen a téren, az egységes budapesti parkolási rendszer korántsem született meg.

Ennek alapvetően három követelménynek kellene megfelelnie:

  1.  A korábbi 27 különböző parkolási zóna egységesítése. Ez nagyjából bekövetkezett, jelenleg négy parkolási zóna működik a fővárosban.
  2.  Egységes parkolási megállapodások a kerületekkel. Ez gyakorlatilag sehol sem tart, mindössze Terézvárossal sikerült tető alá hozni egy új partnerséget. A főpolgármester azt ígérte, hogy felmenő rendszerben, ahogy a korábbi szerződések kifutnak, a többi kerülettel is megállapodnak, hogy átláthatóvá tegyék a parkolási rendszert.
  3.  Önálló budapesti parkolási applikáció fejlesztése. Ebből eddig semmi sem lett. Karácsony Gergely azt mondta, ennek jogszabályi okai vannak, ezért nem tudnak előrelépni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.