„Azt tudom mondani, hogy kampány van, járatritkítás meg nincs” – ezt Karácsony Gergely nyilatkozta péntek este az ATV Egyenes beszéd című műsorában, amikor a műsorvezető arról kérdezte, mit szól hozzá, hogy az LMP aláírásokat gyűjt a budapesti járatritkítás eltörléséért, és hogy Vitézy Dávid pedig felszólította a főpolgármestert, hogy vonja vissza a döntést.
Miután csütörtökön – ha méltatlan módon is – mégiscsak a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK), a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló közlekedésszervező jelentette be a péntektől élő, több mint félszáz busz-, villamos- és trolijáratot érintő ritkítást, egészen kellemetlenül hatott, hogy Karácsony Gergely tagadta le a tényeket.
A BKK és a vezérigazgatója is cáfolja Karácsony Gergelyt
Idézet következik a már említett csütörtöki BKK-közleményből: „a BKK úgy döntött, hogy január 19-től, péntektől több járatának menetrendjét is a megváltozott utasforgalomhoz igazítja. Hétfőn és pénteken csúcsidőben azok a BKK-járatok, amelyek a mért utasforgalomhoz képest eddig sűrűbben vagy több párhuzamos járattal együtt közlekedtek,
legfeljebb 1-2 perccel ritkábban járnak majd.”
Mint látható, a BKK maga is járatritkításnak nevezte a járatritkítást. Ezért is érthetetlen, hogy a főpolgármester miért állította homokegyenest az ellenkezőjét élő adásban. Már csak azért is, mert mostanra pontosan lehet tudni, hogy kifejezetten fontos és kihasznált járatok csúcsidei közlekedését ritkították meg: pénteken 43 darab busz-, 4 villamos- és 6 trolibuszjáratét, hétfőn pedig tizenhat busz-, négy troli-, valamint egy villamosjáratét.
Ráadásul a BKK vezérigazgatója, Walter Katalin nem sokkal a főnöke, Karácsony Gerely tévészereplése előtt ugyancsak az ATV-nek elismerte, hogy hibáztak, mert
erről sajnos sokkal látványosabban, hangsúlyosabban és hamarabb kellett volna kommunikálnunk. Én ezért elnézést kérek.
Adódik a költői kérdés, hogyha helytálló a főpolgármester kijelentése, és nem történt járatritkítás, akkor mégis miről kellett volna sokkal látványosabban és hamarabb kommunikálni a BKK vezetője szerint.
Mit okozott a járatritkítás Budapesten?
Maradva a valóságnál, ennyi vonalat érintő járatritkítási csomagot utoljára tizenöt éve Hagyó Miklós, Demszky Gábor korábbi főpolgármester helyettese próbált a városra erőltetni, csak nem sikerült. A Karácsony-stábnak ellenben igen.
Vitézy Dávid péntek reggel meg is örökítette a döntés nyomán kialakult helyzetet. Képeket közölt a Thököly útról, ahol az eddig is zsúfolt, Újpalotát és Zuglót a belvárossal összekötő 7E, 8E és 133E is megáll. Ezek menetrendjét mind megritkították, ahogy a Rákóczi úti tengely összes többi járatát is. Nem csoda, hogy a volt közlekedési államtitkár és talán főpolgármester-jelölt tömegjeleneteket tapasztalt a megállóban.
Csakhogy világos legyen: az az érv, hogy csak egy-másfél perccel járnak ritkábban a buszok, a villamosok és a trolik, teljes tévedés. Ahogy arra Vitézy Dávid rávilágított, a főváros legzsúfoltabb, legfontosabb járatait ritkították csúcsidőben. Ilyenkor nem a várakozási idő, hanem a kapacitás a fő szempont, hiszen a ritkítás következményeképp többtucatnyi csuklós busz esik ki. Ez nagyon nem mindegy, mert ezzel arányosan nő a zsúfoltság.
Vagyis a közösségi közlekedés lett versenyképtelenebb, ez pedig nyilvánvalóan nem lehet célja egy olyan városvezetésnek, amely klímavészhelyzetet hirdet és az autós közlekedés visszaszorításán fáradozik.
Mit mondott Karácsony Gergely a ATV-ben a járatritkításról?
A fentiek viszont láthatóan nem ingatták meg Karácsony Gergelyt abban a hitében, hogy Budapesten nem történt járatritkítás. Miután közölte, hogy nincs járatritkítás, arról kezdett beszélni, hogy ahhoz, hogy máshol új vonalakat hozzanak létre és bővítsenek, „a kapacitásokat újraosztják”.
Ezen a ponton a műsorvezető szembesítette vele, hogy a Vitézy Dávid által közreadott fotókon egyértelműen az látszik, hogy az utasok nem férnek fel a buszokra. Karácsony Gergely rövid szünetet tartott, majd megismételte:
Budapesten nincsen járatritkítás.
Ugyanezzel a lendülettel pedig hozzátette, hogy mindösszesen annyi történik, hogy a BKK mért, szenzoros adatok alapján kapacitást szeretne bővíteni ott, ahol szűkös, és „levenni, ahol többlet van”. Ezek alapján azt lehetne gondolni, hogy a „kapacitások újraosztása”, illetve „a kapacitásokból való elvétel ott, ahol többlet van” a főpolgármester értelmezésében nem egyenlő a járatritkítással.
Csakhogy, hogy a néző végképp belezavarodjon az okfejtésbe, a főpolgármester néhány másodperccel később a fejéhez kapott, és már azt mondta:
Ha itt most nem veszünk vissza, akkor nem fogunk tudni például telebuszszolgáltatás indítani a 17. kerületben vagy a 12-es villamost behozni a Béke térig.
Ez viszont most már a műsorvezetőnek is megütötte a fülét, és felhívta Karácsony Gergely figyelmét, hogy ezek szerint visszavettek, hiába mondja, hogy nincs járatritkítás. Mire a főpolgármester rögtön elismerte, hogy de csak azért, hogy „máshol hagyjunk”.
Érik a Karácsony–Vitézy-összecsapás Budapestért
Így jutott el tehát a főpolgármester alig másfél perc alatt a totális tagadásból annak beismeréséig, hogy mégiscsak ritkították a tömegközlekedési járatokat Budapesten. Hogy a teljesen fölösleges mellébeszélés miatt haragszik-e magára Karácsony Gergely, az könnyen lehet. Vitézy Dávid miatt viszont egyértelműen szomorú, aki szerinte a fotózással demagóg eszközökhöz nyúlt. „Szomorúan azt kell mondjam, hogy egy jó közlekedési szakembert vesztett Budapest, és kapott helyette egy középszerű politikust” – fogalmazott.
Ma még nem lehet biztosra venni, de könnyen lehet, hogy az idén június 9-i önkormányzati választáson a fővárosi szavazók eldönthetik, ki a középszerű politikus: Karácsony Gergely vagy Vitézy Dávid. Ehhez azonban első körben ki kell derülnie, hogy Vitézy Dávid elindul-e a főpolgármesteri székért. Karácsony Gergely ugyanis biztosan így tesz.
Addig is, a főpogármester péntek esti szereplése az ATV-ben alább teljes egészében megtekinthető. A járatritkításról szóló rész 8 perc 25 másodperctől kezdődik.