Nagy Márton: Ukrajna uniós csatlakozása előkészítetlen
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter részt vett a Versenyképességi Tanács informális ülésén Genkben, Belgiumban. A tárcavezető kiemelte: az Európai Unió (EU) versenyképességének javítása kritikus fontosságú, és lépést kell tartani az Egyesült Államokkal és Kínával, amelyek tetemes költségvetési forrásokat fordítanak a saját iparuk támogatására, miközben Európa visszatér az új gazdasági kormányzás keretén belül a maastrichti, szigorú költségvetési politikához – írta közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium.

Fotó: Bruzák Noémi
A közleményben kiemelték:
az igen korlátozott költségvetési források mellett az átálláshoz szükséges más forrásokat is bevonni.
A jövőben fontos szerepük lehet a fejlesztési banki, kereskedelmi banki, tőkepiaci vagy akár a jegybanki forrásoknak a versenyképességi finanszírozásban. A miniszter új iparpolitikai és állami támogatási megközelítést javasolt az általános zöld- és digitális átállás támogatása helyett. Ágazati megközelítést kell alkalmazni, akár konkrét termékeket kell támogatni annak érdekében, hogy megfelelően célzottan, és ezáltal hatékonyan költsük el.
Ennek keretében a tárcavezető javaslatot tett egy új közös, uniós programra, amely az elektromos autók dedikált támogatását célozná mind fogyasztói, mind pedig gyártói oldalról. A jelenlegi geopolitikai helyzetben az EU és a belső piac intézménye a versenyképességét meghatározó teszt előtt áll. Mivel az új, technológiavezérelt iparágakban Európa nem tölt be vezető szerepet, ezért elsődleges érdek az összekapcsolódás és az EU-n belüli blokkosodás elkerülése. A globális versenyben a keleti és nyugati tőkének találkoznia kell, ami nem függőséget jelent, hanem kapcsolódást.

Nagy Márton végül kifejtette Ukrajna EU-csatlakozása kapcsán, hogy a csatlakozási folyamat nincs előkészítve, a hatása az uniós tagországokra nincs felmérve.
Emiatt már most is számos ágazati torzulás alakult ki, és a közeljövőben még több várható. Erre jó példa az agráriumban és a logisztikában tapasztalható feszültség. A miniszter kiemelte, hogy meg kell hallgatni az iparági szereplőket, és figyelembe kell venni a véleményüket.
A magyar, cseh, szlovák és lengyel fuvarozói szervezetek közösen írtak levelet az Európai Bizottságnak konkrét javaslatokkal, mert az EU és Ukrajna közötti egyezmény erősen rontja a versenyképességüket. A szervezetek azt kérik, hogy
a járművezetőknek három-négy hetente kötelezően haza kelljen térniük Ukrajnába, és az ukrán fuvarozóknak az uniós műszaki, szakmai képesítési és pihenőidőre vonatkozó szabályokat be kelljen tartaniuk.
A nemzetgazdasági miniszter jelezte az Európai Bizottság számára, hogy a fuvarozói szövetségek által felvázolt javaslatokat támogatja az azonos működési és egyenlő versenyfeltételek biztosítása érdekében, törekedve egyúttal az ukrán gazdaságnak nyújtott támogatás sérelmének elkerülésére.


