Közel 2500 vállalkozás több mint 3000 gépkocsi megvásárlásához igényelt állami hozzájárulást a közlekedés zöldítését szolgáló programban. A február elején indult pályázat 30 milliárd forintos keretösszegből biztosít vissza nem térítendő támogatást tisztán elektromos autó, kisteherautó vagy kisbusz beszerzéséhez – tájékoztatott csütörtöki Facebook-bejegyzésében az Energiaügyi Minisztérium.

LANG6107
elektromos autó
Több mint 2500 cég pályázott elektromos autókra / Fotó: Lang Róbert / Somogyi Hírlap

A tárca kiemelte, hogy

az akkumulátor kapacitásának függvényében járművenként 2,8–4 millió forint forrás nyerhető el a REPowerEU terv finanszírozásával a vállalati flották környezetkímélő bővítéséhez, cseréjéhez.

A minisztériumhoz eddig beérkezett kérelmek alapján a cégek mintegy 2300 elektromos személyautó és több mint 700 kisteherautó megvételét tervezik összesen 11,6 milliárd forint támogatással. A magyarok körében a legnépszerűbb márkák a BYD, a Tesla és a Volvo. Márciusban megszülettek az első támogatói döntések, a zöldenergia hasznosítását ösztönző kiírásra 2025. március végéig lehet pályázni. Előkészületben van a flottaszolgáltatók elektromos járműbeszerzéseit segítő hitelprogram is.

Kiderült, hogy mennyi elektromos autót adott el a Szegeden gyárat építő kínai cég

Az elektromos autókat gyártó kínai cég, a BYD eladásai felpörögtek éves szinten, ugyanakkor az előző negyedévhez képest kevesebb járművet értékesített. A március különösen jól alakult a Szegeden gyárat építő vállalatnak.

A pályázati lehetőség következtében februárban és márciusban is csúcsot döntött a zöld rendszámmal forgalomba helyezett járművek száma Magyarországon. A világoszöld hatósági jelzéssel felszerelt teljes állomány közel háromezerrel (2920) gyarapodott a tavasz első hónapjában. Hasonlóképpen mindeddig példátlan mértékű volt a márciusi növekedés a tisztán elektromos kategóriában, első alkalommal lépve át a havi kétezres szintet (2108).

A tárca kiemelte, hogy az elektromos járművek levegőszennyezés nélkül használhatók, csendesebbek a belső égésű motorral hajtottaknál, üzemeltetőiknek működési-karbantartási költségeket takaríthatnak meg. Az tagállamai közül Magyarországon emelkedett leginkább a megújulók részaránya a közlekedésben 2021-ről 2022-re. A zöldenergia online konzultáció válaszadói az elektromobilitás további térnyerésének támogatása mellett is letehetik a garast.