A BYD az első negyedévben több mint 626 ezer járművet értékesített, ami 13,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban, azonban 33,7 százalékkal kevesebb a 2023 negyedik negyedévben elért 944 ezres rekordhoz képest. A tisztán elektromos autók eladásai meghaladták a 300 ezret az év első három hónapjában, ami éves szinten 13,4 százalékos emelkedést jelent, míg negyedéves összevetésben 43 százalékos csökkenésnek számít.

Japan Mobility Show
Fotó: Ahmet Furkan Mercan

A március különösen jól alakult a Szegeden gyárat építő kínai cégnek, ugyanis a tisztán elektromos modelljeinek értékesítése márciusban megközelítette a 140 ezer darabot, ami 36,3 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, míg a tölthető (plug-in) hibridek eladásai 56,4 százalékkal 161 729 darabra emelkedtek – derül ki a vállalat sencseni tőzsdére benyújtott jelentéséből.

A BYD a tavalyi év utolsó három hónapjában előzte meg a Teslát az elektromos autók globális értékesítésében: a kínai cég ugyanis 525 409 tisztán akkumulátoros elektromos járművet adott el ebben az időszakban, szemben a Tesla 484 507 e-autójával. A tavalyi év egészében pedig rekordmennyiségű, 3,02 millió járművet értékesített, ami 62 százalékos növekedést jelent 2022-hez képest.

Ez a szám ugyanakkor 1,44 millió – a Tesla kínálatában nem szereplő – tölthető (plug-in) hibridet is magában foglal. Elon Musk cége tavaly az év egészében 1,8 millió tisztán elektromos modellt adott el, vagyis a Tesla 2023-ban 234 ezerrel több elektromos járművet értékesített az egész évben, viszont a negyedik negyedévben a kínai cégtől vettek több EV-t globálisan.

A BYD árfolyama 5 év
 

Az eladások megugrásának köszönhetően tavaly csaknem a duplájára, 30 milliárd jüanra nőtt a cég nettó nyeresége a 2022-es 16,6 milliárd jüanról. A Tesla modelljeihez mérten a BYD autói megfizethetőbbek, így a vásárlók szélesebb körét vonzza. A belépő szintű modelljét Kínában alig több mint 10 ezer dollárnak megfelelő összegért árulják, miközben a Tesla legolcsóbb autója, a Model 3 csaknem 39 ezer dollárba kerül.

Az árháború ugyanakkor nem csillapodik: a BYD február óta 5–20 százalékkal csökkentette az árakat a korábbiakhoz képest. A kínai márka személyautói 2022-ben mutatkoztak be Európában, azóta már 250 telephelye nyílt 19 európai országban, valamint megkezdte első gyárának építését Magyarországon és felmerült egy olaszországi üzem is.

Mint ismert, a magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb beruházásával megépülő szegedi üzemében a BYD elektromos autói készülnek majd kifejezetten az európai piacra. A gyár a tervek szerint három éven belül kezdi meg a termelést. Sőt, megjelentek az első álláshirdetések és megkezdődött a gyár építésének előkészítése is. 

BYD: az autósok után most a befektetők kegyeit keresik a kínaiak

Megduplázza a részvény-visszavásárlásra fordítható idei keretét a BYD, hogy életet leheljen az erősen kornyadozó árfolyamba, és visszanyerje az elpárolgott befektetői bizalmat. A mostani bejelentésben a visszavásárlás korlátait is meghatározzák, eszerint a részvényekért nem adhatnak többet az akciók meghirdetését megelőző harminc nap átlagos kereskedési árának másfélszeresénél.