BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fagyiforradalom: meglepő változás jöhet a cukrászdákban

Mediterrán nyitvatartás bevezetésére, napközbeni sziesztára és késő estig üzemelésre ösztönözheti, elsőként a cukrászdákat és fagylaltozókat a felmelegedéssel járó klímaváltozás akár már jövőre. Mint idén nyáron megmutatkozott, a negyvenfokos kánikulában nem éri meg nyitva tartani, a hőségben nem mennek fagyizni sem az emberek. Változnak az idők és a kedvenc ízek is, hódít a pisztácia és a mangó.

Az elmúlt években már hamarabb kezdődik és tovább tart a fagylaltszezon, ennek kapcsán meglepő változásokat okozott a forgalomban a klímaváltozás: épp a legforróbb nyári napokban esett vissza a kereslet, érdekes módon az extra forróság kontraproduktív hatású volt, júliusban csökkent a forgalom a cukrászdákban tudta meg a Világgazdaság Erdélyi Balázstól, a Magyar Cukrász Ipartestület szakmai elnökétől.

fagyi
Pisztácia és mangó váltja le a régi kedvenceket a fagyiízek toplistáján / Fotó: Getty Images

Negyven fokban senki sehova nem akar kimenni, a nagy forróságban eltűntek a vendégek, ezért ha maradnak a forró nyarak, érdemes lehet a mediterrán nyitvatartási rendre áttérni, vagyis 

jöhet a napközbeni szieszta, és este a további nyitvatartás 

– mondta a szakember.

A klímaváltozásra reagálni kell, de van rá működő megoldás, jó példa az iparág előtt Olaszország.

Egész évben fagyizhatunk

Érdekesen alakul a tavaszi és az őszi forgalom, az előszezonban a felmelegedés hatására élénkül a kereslet, 15-20 fokban már sorokat látni a fagyizóknál. Ősszel viszont, azaz amikor a 30-40 fokok utáni lehűlés nyomán visszatérnek a 15-20 fokok, már nem annyira keresett termék a fagylalt az ipartestületi elnök információi szerint.

Mindenesetre még nyitva vannak a fagyizók, a szezon az utóbbi években egyértelműen meghosszabbodott, nyúlik folyamatosan. Régen március közepétől október közepéig tartott a szezon, újabban már februárban nyitnak a frekventált helyeken, és novemberig viszonylag sok helyen lehet még fagyit találni, sőt, egyre több üzlet kínál egész évben fagylaltot.

Rendkívül népszerűek a díjnyertes termékek, a Magyar Cukrász Ipartestület egyre több helyi és régiós versenyben működik közre szakmai partnerként.

balaton sütije
A Balaton sütije, benne helyi alapanyagok, mint a mandula, a mogyoró, a málna, a szeder és az otelló szőlő / Fotó: VisitBalaton365

A Magyarország tortája és az Év fagylaltja verseny sikerei nyomán időközben lett Balaton fagyija, és idén először már Balaton sütije is, ami a négy évszakos Balaton-koncepció legújabb szelete.

Volt már máshol is példa helyi desszertre, ilyen

  • a Csongrád-Csanád vármegye tortája is (a megye névváltoztatásának első évfordulójára hirdették meg), 
  • és Keszthely tortáját is minden évben megválasztják.

Mesebeli torta lett Magyarország Tortája 2024-ben – bejelentették a győzteseket

Mákos és málnás torták nyerték a versenyt, de kiderült, pontosan miből készült Magyarország tortája 2024-ben, amiből idén is lett cukormentes változat is.

A vendégek mindenhol igénylik az újdonságokat, a díjnyertes termékek révén akár 30 százalékkal is megnőhet a kereslet, ezért is egyre több a megkeresés. A jó példa ragadós, a cukrászok pedig szívesen versenyeznek és alkotnak újabb és újabb ízkombinációkat, recepteket mondta Erdélyi Balázs.

Hamarosan kiírják az Év bejglije versenyt, amely a karácsonyi készülődés idején hagyományosan az év nagy szenzációjának számít majd idén is a szervezők várakozásai szerint.

Összegezve, a cukrászdákat látogatók idén azt tapasztalhatták, hogy

  • a fagylaltok ára 10 százaléknál nem nagyobb mértékben, vagyis az éves infláció (17,6 százalék) alatt drágult, az átlagár 550–600 forint között mozgott, de sokan nem emeltek, és a tavalyi áron kínálták a fagyit.
  • A sütemények átlagára átlépte az ezerforintos lélektani határt, immár jellemzően az 1000–1500 forintos sávban mozog.
  • A kakaóbab világpiaci ára egy év alatt a háromszorosára emelkedett, ezért a csokis édességek átlag felett drágulhatnak.
  • A sós sütemények, pogácsák ára a vaj és a sajt árának meglódulása miatt 6 ezer forintos kilós árig kúszott fel.
  • A pisztácia dinamikusan hódítja meg a magyar fogyasztókat, szinte az összes cukrászati termékben visszaköszön, és egyre népszerűbb.
  • A déli-egzotikus gyümölcsök, mindenekelőtt a mangó és a passiógyümölcs szinte kelendőbb, mint az eperfagyi.
  • Felbukkant a magyar kivi és a magyar citrom is az elérhető alapanyagok között.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.