BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Irgalmatlanul sok pénzt hoz Debrecennek a rengeteg gigagyár

Teljesen más ligában játszik a hazai települések között a cívisváros, a hajdúsági megyeszékhely költségvetésének főösszege 2025-ben közel 300 milliárd forintra rúg, amit a legtöbb vidéki önkormányzat meg se közelíti. Debrecen hatalmasra duzzadt büdzséje nem másnak, mint az élénkülő gazdasági aktivitásnak és az egyre több gyárnak köszönhető.

Ezekben a hetekben fogadják el a hazai települések a költségvetéseiket, bár a legtöbb még nem közölte, hogy mekkora kiadással és bevétellel számol 2025-ben, de az már most sejthető, hogy egy se lesz köztük, amely megközelítené Hajdú-Bihar vármegye székhelyének büdzséjét. A Dehir összeállítása szerint Debrecen költségvetésének a mérlegfőösszege 2025-ben 289,9 milliárd forintra rúg, ami egy 200 ezres városhoz képest óriási összeg. Összehasonlításképp, a lakosságszámban utána következő Szeged költségvetését 122 milliárd forinttal tervezi az önkormányzat.

Debrecen
Irgalmatlanul sok pénzt hoz Debrecen városának a rengeteg gigagyár / Fotó: Kiss Annamarie

 

De nem is büdzsé mérete az igazán beszédes, hanem a város adóbevételeinek nagysága: Debrecen idén 39 milliárd forint iparűzési adóvételből gazdálkodhat, amivel köröket ver a legnagyobb hazai önkormányzatokra.

Az említett Szeged idén a helyi iparűzési adóból 19,4 milliárdot, a Mercedes otthonának számító Kecskemét pedig 20 milliárd forintot vár. Nem véletlenül nőtt ekkorára Debrecen büdzséje, elmúlt években ugyanis számos világcég választotta telephelyéül, ezek közül több pont 2025-ben kezdi meg a termelését. A BMW-gyár az ősszel már az új modelljének sorozatgyártást tervezi, de a város déli gazdasági övezetében lévő kínai tulajdonú CATL is idén indítja akkumulátorgyárát.

Megnégyszereződött Debrecen hipabevétele bő tíz év alatt

Még látványosabb azonban város fejlődése, ha hosszabb időtávon vizsgáljuk. 2014-ben mindössze 10 milliárd forint volt az iparűzési adóbevétele, 

tehát bő tíz év alatt megnégyszereződött a település gazdasága.

Ennek azonban annyi negatívuma van, hogy az önkormányzatnak egyre többet kell befizetnie az államkasszába szolidaritási hozzájárulási adó címén, 2025-ben már 10,4 milliárd forintot, ám ennél az összegnél jóval több érkezik az államtól normatív és beruházási támogatás címén.

Rengeteg beruházás lesz 2025-ben is Debrecenben

A rengeteg adóbevétel a város további fejlesztését teszi lehetővé, persze ebben állami források is benne vannak, de beruházásokra így is közel 150 milliárdot költhet el a hajdúsági megyeszékhely. Ebből a legnagyobb tétel a víziközmű-fejlesztés, amelyre 60 milliárdot terveztek be. A fennmaradó 90 milliárd forintot intézményi és közlekedésfejlesztésre tervezik elkölteni. 

Debrecen az alábbi beruházások előkészítését indítja el, valamint a már jelenleg is tervezés alatt álló fejlesztések mellett új tervezési folyamatokba kezd:

  • Keleti városrész infrastruktúra fejlesztése
  • Keleti közlekedési folyosó
  • Kishegyesi út kétszer két sávosra bővítése külön szintű csomóponttal
  • Vértesi úti külön szintű csomópont kialakítása

Az alábbi állami beruházások valósulnak meg:

  • A 33-as főút – Szabó Lőrinc utca – Csigekert utca csomópontjának fejlesztése
  • A 33-as főút és 354-es főút összekötése, a 354-es főúton külön szintű csomóponttal
  • A 471-es főút kétszer két sávosra bővítése az 1+000 – 2+850 kilométerszelvények között
  • A Szoboszlói út – Külsővásártér csomópontjának fejlesztése
  • A 48-as főút – Budai Nagy Antal utca – Hétvezér utca csomópontjának fejlesztése

A következő állami beruházások előkészítése történik meg:

  •     Keleti elkerülő​
  •     Debrecen-Józsa északi tehermentesítő út (az M35-ös autópálya és a 35. számú főút között)​
  •     A 35. számú főút Debrecen-Józsa – 354. sz. főút közötti szakasz kétszer két sávra fejlesztése​
  •     A 4. számú főút  kétszer két sávra bővítése a Hajdúszoboszló és Debrecen közötti szakaszon​
  •     A 4. számú főút Debrecen és Nyíregyháza közötti szakaszának négysávosítása ​
  •     A Kassai út fejlesztésének előkészítése ​
  •     A Vágóhíd utcán a vasút feletti híd és a kapcsolódó úthálózat fejlesztése​
  •     A Homokkerti felüljáró és kapcsolódó úthálózat kapacitásbővítése​
  •     A Füredi út – Böszörményi út csomópont fejlesztése​
  •     A 33. számú főút Nyíl utcai szakasza fejlesztésének előkészítése ​
  •     A 481. számú főút fejlesztése​
  •     A 47. számú főút négysávosítása (az 5+280 – 7+630 kilométerszelvények között)​
  •     A 47. számú főút 4+440 kilométerszelvényében csomópont fejlesztése​

Korábban az állami beruházások nagy száma miatt hozott létre külön munkacsoportot az Építési és Közlekedési Minisztérium, amely kizárólag debreceni beruházásokat felügyeli.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.