BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az új paksi mérnökképzés mérsékelheti az erőműnél fennálló szakemberhiányt

Múlt héten jelentették be hivatalosan, hogy a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara elindítja az energetikai fókuszú villamosmérnök-képzést Pakson, egyelőre a tervek szerint 30 fővel. Az atomerőmű vezetése hosszú távon arra számít, hogy segíthet megszüntetni a jó ideje tapasztalható szorító szakemberhiányt.

Külső tanszéket hoz létre a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara (PTE MIK) Pakson, ahol duális, levelező formában villamosmérnöki képzés kezdődik meg szeptembertől. Az egyetem műszaki kara szerint azért is fontos az oktatás, mivel a Pécsett továbbra is induló mérnökképzés mellett újabb lehetőséget teremt arra, hogy a majdani hallgatók munka mellett a régióban szerezzenek a fejlődő ipari igényekhez igazodó, piacképes villamosmérnöki diplomát.

mérnökképzés
A jelenlegi energetikai szakközépiskola épülete ad otthont a mérnökképzésnek  / Fotó: ESZI

Energetikai fókuszú mérnökképzés duális formában

A Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karát egyebek mellett arról kérdeztük, hol működik majd az energetikai fókuszú villamosmérnök-képzés, és miként képzeljük az itteni duális oktatást. „A kar jelentős tapasztalattal rendelkezik a duális képzés terén. Nappali munkarenden már a 2015/16-os tanévtől lehet választani több képzést is duális oktatási formában, köztük az egyik legaktívabb a villamosmérnöki alapképzés” – tájékoztattak. 

Nukleáris ipari területen több cég, köztük az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. már 2023 januárjától fogad a PTE MIK-ről nappali tagozatos duális hallgatókat, így duális képzés kapcsán ezen a területen is vannak már közös tapasztalatok – jelezték. 

Az új duális villamosmérnök képzés előnyeként azt emelték ki, hogy ennek köszönhetően a hallgatók egyesíthetik a tanulást és a munkatapasztalatot, gyakorlatot szerezve a mérnöki tudomány területén.

A közelmúltban bekövetkezett jogszabályi változás okán, mellyel a levelező munkarendű hallgatók is beléphetnek a duális képzésbe, egy új lehetőség nyílik. A levelező képzésben résztvevők duális hallgatóként, az egyetemi kötelező konzultációs alkalmak mellett, a szorgalmi időszakban, vizsgaidőszakban minimum 40 napot, a nyári szünetben minimum hét hetet töltenek gyakorlaton, a partnercégnél. Ezért is kiváló továbbtanulási lehetőség egyrészt a jelenleg még középiskolás diákok, másrészt a már az atomerőműben dolgozó vagy oda készülő munkavállalók számára – vélik. 

Milyen hallgatószámban gondolkodnak?

A kar tájékoztatása szerint a villamosmérnöki alapképzés iránt alapvetően nagy az érdeklődés, amelyet az elmúlt évek pécsi beiskolázási adatai is alátámasztanak. Néhány éven keresztül a kar nagy sikerrel szervezte és indította az „Atomerőművi üzemeltető szakmérnök/szakember szakirányú továbbképzést”, amelynek híre a villamos szakterületet vonzónak találó diákok, munkavállalók körében hozzájárult a nukleáris ipar iránt érdeklődők számának emelkedéséhez.

A kar vezetése úgy fogalmazott: a villamosmérnöki képzés terén szerzett ötven év tapasztalatát szeretnék áthelyezni Paksra, szakmailag egyenrangú oktatást valósítanak meg, sőt, új irányt is behoznak, ugyanis energetikai fókuszú lesz.

A szeptemberben induló képzést maximum 30 főre tervezik, de 15 – a felvételi feltételeknek megfelelő jelentkező – esetén már reálisan számolni lehet egy csoport indításával. A villamosmérnöki alapszak 7 féléves, az alapképzést a leendő hallgatók villamosmérnöki oklevéllel zárhatják.

A villamosmérnöki alapképzés hét szemeszteréből az első négy során a hallgatók általános villamosmérnöki ismereteket, valamint olyan készségeket sajátíthatnak el, amelyek szükségesek a mérnöki munkához, például jogi, menedzsment és egyéb tudnivalókat. A képzés utolsó másfél éve három szemeszterre bontott specializációra koncentrál. Mint mondta, Pakson az úgynevezett „létesítmények villamosítása és automatizálása” specializációt oktatják majd. A oktatás fókuszában az üzemeltetés és a tervezés, beleértve a villamos épületrészek tervezése, az energetika, illetve az erőművi ismeretek állnak majd. 

A villamosmérnökök ma Magyarországon és egész Európában is az egyik legkeresettebb mérnöki szakembergárdát alkotják. A Diplomás Pályakövető Rendszer adatai szerint a műszaki területen végzettek több mint 85 százaléka már fél éven belül elhelyezkedik, a munkalehetőségek igen sokrétűek. 

Hosszú távú tervezhetőség

A villamosmérnöki diploma nem csupán stabil megélhetést, de hosszú távú szakmai fejlődési lehetőséget is garantál gyakorlatilag az összes szakterületén, mind hazai, mind nemzetközi szinten. Kifejezetten ezen a képzésen való részvétel – Benedek Áron, a Paks II. Zrt. humán erőforrás igazgatójának korábbi nyilatkozata szerint hosszú távú életpálya-lehetőséget jelent a hallgatók számára. Elég arra gondolni, hogy a paksi atomerőmű további 20 évnyi üzemidő-hosszabbításon dolgozik, a Paks II. atomerőművet pedig 60 éves üzemidőre tervezik, amihez hozzáadódik a majdani üzemidő-hosszabbítás lehetősége is.

Mint megtudtuk, a kihelyezett képzés telephelye az ESZI Alapítvány fenntartásában működő Energetikai Technikum és Kollégium épülete lesz, így az oktatás helyszínét az energetikai középiskola biztosítja, amelyet a duális képzési forma miatt kiegészítenek majd az együttműködő partnerek képzési helyszínei. Jó tudni, hogy a képzést állami ösztöndíjas és önköltséges finanszírozási formában is meghirdették. Az atomerőmű több támogatási formával – ösztöndíjpályázattal, tanulmányi szerződéssel – is igyekszik vonzóbbá tenni a kihelyezett villamosmérnöki szakot azok számára, akik a képzést követően a paksi atomerőműben szeretnének hosszú távon elhelyezkedni. 

A jelentkezők egyéni körülményeitől és persze majd a jelentkezők közt a pontszámok okán kialakuló versenytől, továbbá a felvehető létszámtól is függ, hogy ki mely finanszírozási formán tudja majd a tanulmányait megkezdeni. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.