A tartós béke Oroszország és Ukrajna között akár több százalékponttal emelheti a magyar GDP-t 2026 végéig – derült ki az MBH Elemzési Centrum napokban közzétett tanulmányából. A szakértők szerint a konfliktus lezárása az idei év egyik legmeghatározóbb geopolitikai eseménye lehet, amely jelentős hatással bírhat a globális és a hazai gazdasági viszonyokra. Elemzőik számszerűsítettük az esetleges békekötés magyar gazdaságot érintő legjelentősebb következményeit.
Két lehetséges forgatókönyv körvonalazódik: az egyik egy törékenyebb tűzszünet, ami a problémás pontok sokasága miatt könnyen a konfliktus kiújulásához vezethet, míg a másik egy átfogó és tartós békemegállapodás, amely stabilitást hozhat a régióban. Az elemzők ez utóbbi forgatókönyvet vették számításba tanulmányukban, amelyben emlékeztetnek rá, hogy a Pénzügyminisztérium egy korábbi (2024. áprilisi) elemzésében a geopolitikai feszültségek rövid időn belüli rendeződése kapcsán azt mérte, hogy a kiszámíthatóbb gazdasági kilátások nyomán az óvatossági motívum gyorsabb oldódása, az infláció és a kamatkörnyezet dinamikusabb mérséklődése kedvezően hatna a hazai konjunktúrára.
Ezen forgatókönyv megvalósulása esetén, két év alatt közel 0,6 százalékponttal magasabb lehet a GDP-növekedés az alappályában előrejelzettnél.
Ugyanakkor azt is hozzáteszik, hogy hogy az említett elemzés a geopolitikai feszültségek csökkenésébe beleértette a közel-keleti feszültség enyhülését is, ezzel azonban jelenlegi anyagukban nem foglalkozunk.
Másfelől a Pénzügyminisztérium elemzésében jelzett hatás összességében alacsonynak tűnő becslést ad a várható pozitív GDP elmozdulásra: egy későbbi, 2024. augusztusában készült EKB-elemzés az euróövezetre 10 százalékos gázárnövekedés esetén becsült a Pénzügyminisztériumhoz hasonló mértékű negatív hatást,
márpedig Magyarország jobban kitett a gázimportnak, mint az euróövezet, ráadásul egyéb pozitív hatások is körvonalazódnak egy békekötés esetén (pl. lehetséges újjáépítés Ukrajna területén, illetve a békekötéstől valószínűleg függetlenül Európa-szerte meginduló hadiipari beszerzések, fejlesztések).
Az újjáépítéssel kapcsolatban megjegyezik, hogy eddig a keletkezett kár mértékéről érkeztek becslések, az újjáépítés finanszírozásának mikéntjéről pedig még nem igazán. A Világbank számításai szerint 2024 végével Ukrajna újjáépítésének költsége 524 milliárd dollárra rúghat.
Elemzésükben azt feltételezik, hogy egy tartósnak ígérkező békemegállapodást követően a földgáz ára fokozatosan 30-40 százalék körüli mértékben csökkenhet, így a közelmúltbeli, 50 eurót közelítő szintekről 30-35 euró körüli sávba eshet vissza, azonban a 2010-es években látott 20 euró körüli átlagos gázár visszatérésére nem számítanak.
Az elemzők szerint Európa alapvetően viszonylag szegény energiahordozókban, így a földgáz esetében is jelentős importra szorul. Ez még inkább igaz Magyarországra. Az persze tény, hogy az orosz-ukrán háború kitörésekor még jobban rá volt utalva a földgázra az öreg kontinens, mint most, a függőség azonban továbbra is nagyrészt fennmaradt. 2022-ben az EU esetében az importarány (a nettó energiaimport a teljes rendelkezésre álló bruttó energiamennyiség arányában) megközelítette a 63 százalékot, míg Magyarországon meghaladta a 64 százalékot az Eurostat adatai szerint.
Ráadásul a magyar gazdaság sokkal energiaintenzívebb az EU-hoz képest:
Ez azt jelenti, hogy a hajszállal nagyobb importarány sokkal nagyobb energiamennyiség-szükségletet jelent ugyanakkora hozzáadott érték előállításához. A teljes energiafelhasználáson belül egyébként a földgázfelhasználás aránya Magyarországon közel 30 százalék, míg az EU-ban inkább 25 százalék körüli, ami még tovább emeli a magyar földgázintenzitást.
Egy 2024-es elemzésében az Európai Központi Bank megvizsgálta, hogy a gázárak változása az Euróövezet GDP-jére hogyan hat, akkor még a gázárak emelkedésére fókuszálva. Az EKB arra jutott a gázárak átgyűrűzése kapcsán, hogy a gázár 10 százalékos meglepetésszerű növekedése nagyjából 0,1, éven túli tartós inflációs hatással jár az euróövezetben, miközben 0,2-0,4 százalékponttal is csökkenthette a GDP-t év/év alapon.
Ez az átgyűrűző hatás a fenti adatok ismeretében, Magyarország esetében még inkább érvényesül: ugyanis míg a GDP-arányos nettó földgázimport (TJ/millió euró) az euróövezet esetében 0,69, addig ez a mutató hazánk esetében 1,65, míg a belföldi GDP arányos földgázkitermelés 0,29 (euróövezet 0,05) 2023-as adatok alapján számítva.
Az elemzők szerint egy 30-40 százalékos földgázár-csökkenés akár fél-másfél százalékponttal is emelheti a hazai GDP-t egy év alatt az alappályához képest.
Mindez csupán a földgázárak csökkenéséből adódó árcsökkenést igyekszik számszerűsíteni, és még nincs benne egyéb (például a kockázati felár csökkenéséből, vagy az esetleges újjáépítésből adódó) pozitív hatás.
A GDP és az infláció mellett a forintárfolyamra kifejtett hatásokat is elemzik, ugyanis a 2022-ben látott rekordmértékű gyengüléshez jelentősen hozzájárult az energiaárrobbanás miatti folyó fizetési mérleg romlás, valamint a kockázati felárak emelkedése is. A szakértők szerint ha az orosz-ukrán háború belátható időn belül tartósnak ígérkező békével lezáródna, az a gázárak csökkenéséhez is hozzájárulna. Ugyan a csökkenés mértéke várhatóan nem lenne azonnali és nem is jelentene visszatérést a 2010-es évek megawattóránkénti 20 euró körüli átlagos árszintjéhez, de a jelenlegi, 50 euró körüli árban markáns csökkenést hozhatna.
Mivel Magyarország továbbra is jelentős gázimportra szorul, a gázárak lehetséges csökkenése a külkereskedelmi mérlegben hosszabb távon a GDP arányában nagyságrendileg egy százalékpontos javulást is eredményezhetne.
A gázárak csökkenése mellett a CDS-felár csökkenése révén az elvárt kockázati prémium is mérséklődhetne. Ez a jelenség hasonló hatást gyakorolna a gazdaságra, mintha a jegybank körülbelül 50 bázisponttal emelte volna a kamatlábakat, feltéve, hogy minden más tényező változatlan marad (és a CDS-felárak a háború előtt jellemző szinteket újra megközelítenék).
Ez a változás valószínűleg néhány forinttal mérsékelné az árfolyamot az euróval szemben. Továbbá a földgáz árának jelentős csökkenése esetén, Magyarország folyó fizetési mérlegének egyenlege is javulhatna a már említett külkereskedelmi egyenlegjavuláson keresztül. A GDP arányában ez a javulás közel egy százalékpontnyi lehetne, ami további 5-10 forintos erősödést eredményezhetne az EURHUF árfolyamában.
Összességében, tartós béke esetén a fenti folyamatoknak köszönhetően akár 2025 végéig 390 forint körüli euróárfolyammal, valamint 2025-ben kismértékben, 2026-ban pedig jelentősebb mértékben emelkedő GDP-vel lehetne számolni. Utóbbi a gazdaság kibocsátási szintjét az alappályához képest 1-2 százalékkal is megemelhetné 2026 végéig
- állapítják meg az MBH Bank Elemzési Centrumának elemzői.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.