BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Taxis tarifák: tényleg olcsó a magyar taxi az európaiakhoz képest?

A budapesti taxisok nemrégiben arról tárgyaltak a főváros vezetésével, hogy indokoltnak tartják az áremelést. A jelenleg érvényes taxis tarifák változnának, az 1100 forintos alapdíj helyett 1400 forintot tartanának indokoltnak, 440 forintról 560 forintra nőne a kilométerdíj, és 110 forintról 140 forintra a percdíj. Ez 27 százalékos áremelés lenne. Megnéztük, hogyan viszonyul ez az összeg az európai árakhoz.

A taxiárak emelését mindig felháborodva fogadják az utasok, nehezen értik a taxisok érveit, a kommentekben olyan véleményeket is lehet olvasni, hogy a külső budapesti kerületekben nem lehet taxit hívni, mert a belvárosban araszolnak a taxisok külföldi turistákra vadászva. A taxisok azzal érvelnek, hogy a vállalkozás magas költségeinek megfizetése után nem sok pénzük marad, ezért a taxis tarifákat emelni kell, meg kell változtatni a budapesti taxis tarifák összegét. 

taxis tarifák
A taxis tarifák emelése várható Budapesten / Fotó: Fotó: Anadolu / AFP

Az emelésről nem teljesen egységes a taxis szervezetek álláspontja. A 27 százalékos emelés a Fővárosi Taxi Egyesülettől származik. A Taxisok Érdekvédelmi Szervezete (TÉSZ) és az Országos Taxis Szövetség is támogatja az emelést, de számokról nem beszéltek eddig. A főváros vezetése egyelőre nem nyilatkozott a kérdésben, meghallgatták a taxisokat, de semmiféle állásfoglalás nem született. 

A javaslat szerint tehát az 1100 forintos alapdíj helyett 1400 forintot tartanának indokoltnak, 440 forintról 560 forintra nőne a kilométerdíj, és 110 forintról 140 forintra a percdíj. 

Ahogy a Világgazdaság korábban megírta, a magyar fővárosban számos taxitársaság (Bolt, City Taxi, 6x6 Taxi, Főtaxi, Taxi 4, Taxim, Uber Taxi, RT Taxi 1986) és független taxis vállalkozás is működik. Az elmúlt években többször is sztrájkoltak Budapest utcáin, a többi között a rögzített tarifák bevezetése miatt is.

A koronavírus-járvány, a felpörgő infláció és az orosz–ukrán háború hatásai együttesen azonban végül olyan helyzetet teremtettek, amelyben megkerülhetetlenné vált, hogy drasztikusan emelkedjenek a taxis díjak: 

  • 2022-ben közel 35 százalékos emelés történt, 

majd 2023-ban 10 százalékkal emelkedtek ismét a tarifák.
A két évvel ezelőtti emelésről a Világgazdaságnak nyilatkozó taxisok azt mondták, hogy nem ezt kérték. Szerintük a 10 százalékos emelés sokkal korábban lett volna aktuális. Lapunknak korábban az egyik taxis úgy fogalmazott, hogy ez semmire sem elég. 

Mennyibe kerül a taxizás Európában?

A taxik minden nagyvárosban a helyi tömegközlekedés fontos részét képezik, elmennek oda is, ahová a metró vagy a buszok nem. A turisták számára sok esetben biztonságosabb a taxizás, mint a városi közlekedés kihívásai. A taxis utazás előnyei: a gyorsaság, a megbízhatóság, biztonságosabb a taxiszolgáltatás, mint egy ismeretlen nagyvárosban éjszaka bolyongani. 
Míg a tömegközlekedés jegyárait könnyen ki lehet deríteni, ez nem mindig igaz a taxiviteldíjak esetében. Bár a taxitársaságok árképzését a legtöbb országban szabályozza a törvény, erről nem mindig tudnak a turisták. A taxiviteldíjak előzetes kalkulálása segít abban, hogy a turista felmérje, észszerű-e a taxi a tervezett útvonalon.

A német Taxicalculator portálon jelenleg 72 különböző ország 876 taxiviteldíját tartalmazza az adatbázis. Az oldal azt állítja, rendszeresen ellenőrzik, hogy minden tarifa naprakész-e. Az adataik alapján a következő árakkal kell számolni az európai országokban: 

Az árakat összehasonlítva az derül ki, hogy a jelenlegi magyar tarifák valóban nem tartoznak Európa élvonalába, de hogy a piac hogyan értékeli, és elbírja-e a további emeléseket, az később fog kiderülni. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.