A magyar fővárosban számos taxitársaság (Bolt, City Taxi, 6x6 Taxi, Főtaxi, Taxi 4, Taxim, Uber Taxi, RT Taxi 1986) és független taxis vállalkozás is működik. Az elmúlt években többször is sztrájkoltak Budapest utcáin, a többi között a rögzített tarifák bevezetése miatt is.
A taxisok 2013 tavaszán az Országos Taxis Szövetség és a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete által szervezett demonstráció alatt vonultak fel az Alkotmány utcában, hogy
követeljék Tarlós István akkori főpolgármestertől a rögzített hatósági árak mielőbbi bevezetését.
A főpolgármester később azt mondta, hogy háromszáz forintos alapdíj, 240 forintos kilométerdíj és 80 forintos percenkénti várakozási díj az, amit a taxisok kérnek. Az ügyben egyeztetéseket is részt vett Tarlós, aki közölte: Metál Zoltánt, az Országos Taxis Szövetség vezetőjét „pedagógiai okokból” nem hívta meg.
Budapesten pár hónappal később, 2013 szeptemberében vezették be a hatósági árat a taxis piacon.
Közel tizenkét évvel ezelőtt
az alapdíj 450 forint, a kilométerdíj 280 forint, a percdíj pedig még 70 forint volt,
később, 2018 nyarán megemelték a díjakat: az alapdíj 700 forint, a kilométerdíj 300 forint volt, a percdíj pedig 75 forintra változott.
A koronavírus-járvány, a felpörgő infláció és az orosz-ukrán háború hatásai együttesen azonban végül olyan helyzetet teremtettek, amiben megkerülhetetlenné vált, hogy drasztikusan emelkedjenek a taxis díjak:
A két évvel ezelőtti emelésről a Világgazdaságnak nyilatkozó taxisok azt mondták, hogy az semmire nem elég, és nem ezt kérték. Szerintük a 10 százalékos emelés sokkal korábban lett volna aktuális. Lapunknak korábban az egyik taxis úgy fogalmazott, hogy
az utas rosszul jár, és a taxis is becsapva érzi magát.
Jelenleg az alapdíj 1100 forint, a kilométerdíj 440 forint, a percdíj pedig 110 forint lett egységesen.
Január 15-én tartja a Taxisok Érdekvédelmi Szervezete a tüntetését, a szervezet közölte: a demonstráció a Hősök terén lesz 13.30-tól kezdődik. A mostani demonstráció nem érinti a tarifák kérdését, a többi között
a taxislétszám-korlátozása, az adózási rendszer átdolgozása vagy a taxisokat érintő biztonsági kérdések miatt vonultak az utcákra
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint okafogyott a taxis demonstrációnak az egyik legfontosabb követelése. Metál Zoltán azt mondta, hogy
van olyan pontja a javaslatcsomagnak, amellyel az Országos Taxis Szövetség is egyetért, ugyanakkor Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter már bejelentette, hogy a kormány idén foglalkozik az alanyi áfamentesség határának emelésével.
Ezt a kérést korábban az Országos Taxis Szövetség és a kamarák is megfogalmazták – tette hozzá.
Korábban az Országos Taxis Szövetség elnöke a Pénzcentrumnak azt mondta, hogy a tüntetést nem ők szervezik, a szövetségnek nincs köze az eseményhez. „Mi a tárgyalóasztalnál képviseljük a szakma érdekeit a jogalkotóknál, nem pedig az utcán” – fogalmazott.
A fővárosi taxis létszámkorlátozással kapcsolatos követelésről elmondta: ennek megvalósítása alkotmányellenes lenne. Ha valaki egy szolgáltatás elvégzéséhez szükséges minden képzési, technikai és egyéb feltételnek, követelménynek megfelel, akkor meg kell neki adni az engedélyt, nem zárható ki a szolgáltatások végzése alól – mondta Metál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.