
Bárhonnan üthetnek egyet a hazai üzemanyagárakon
Magyarországon az üzemanyagárak a hónap közepéig jelentősen,– konkrétan 20 forinttal csökkentek a hónap elejéhez képest, majd emelkedésnek indultak. Ennek ellenére a hónap végi árak még így is alacsonyabbak maradtak, mint a kiindulási szint: a benzin ára körülbelül 10 forinttal, a gázolajé pedig 15 forinttal mérséklődött a töltőállomásokon.

A kőolaj hordónkénti ára márciusban 69–75 dollár között ingadozott. Ezt több tényező befolyásolta:
- a vámintézkedések várható negatív hatása gyengítette a gazdasági növekedést és az olajkeresletet,
- az OPEC+ április 1-jétől tervezett termelésnövelése lefelé nyomta az árakat,
- szerepe volt a globális olajkereslet gyengülésének és a nem OPEC-tagországok növekvő termelésének,
- végül az orosz–amerikai, illetve ukrán–amerikai tárgyalások kimenetele is hatással lehet az olajpiacra egy hosszabb távú tűzszünet esetén, ám az ígéretek ellenére eddig nem született átütő eredmény.
Taktikázik az OPEC+
Az OPEC+ április 1-jétől havi 138 ezer hordóval növeli a termelését, ugyanakkor a korábbi időszakban túltermelő tagoktól kompenzációs csökkentést várnak el.
Ez elvileg mérsékelné az OPEC+ kibocsátását, de a múltbeli tapasztalatok – például Irak rendszeres kvótatúllépése – alapján ezek a vállalások gyakran nem teljesülnek.
Az Iránnal és Venezuelával szembeni szigorúbb amerikai intézkedések, az orosz kőolajra kilátásba helyezett 25–50 százalékos extra vám, valamint Irán esetleges bombázása viszont támogatta az olaj árát a hónap végén. További árfelhajtó tényező volt a jemeni húti lázadók elleni amerikai légitámadás a Vörös-tenger stratégiai térségében. A közel-keleti feszültségek fokozódása bizonytalanságot szít az olajpiacon, ami szintén emeli az árakat.
Segített a forint az üzemanyagáraknak
A forint árfolyama az amerikai dollárral szemben 385–363 között mozgott: a hónap közepére 363-ra erősödött, majd a végére 371-re gyengült, de még így is kedvezőbb szinten zárt, mint a hónap elején, hozzájárulva az üzemanyagárak csökkenéséhez. Az MNB változatlanul hagyta az alapkamatot, ám az idei gazdasági növekedési előrejelzést csökkentette, az inflációs várakozást pedig növelte.
Más hatott a benzinre és más a gázolajra
A benzin árát a hónap végén a nyári minőségre való átállás indulása, a rotterdami és amerikai benzinkészletek csökkenése, valamint a nyugat-afrikai és amerikai kereslet növekedése emelte. A gázolaj esetében az amerikai és rotterdami készletcsökkenés, illetve az európai import várható visszaesése – a kiújult közel-keleti feszültségek miatt – szintén áremelkedést okozott.
Bizonytalan a globális olajpiac jövője
A következő időszak áralakulása kapcsán Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a Világgazdaságnak jelezte: bár a magyarországi üzemanyagárak tartósan a régiós átlag alatt maradnak – a benzin és a gázolaj ára márciusban is kedvezőbb volt a szomszédos országok szintjével összevetve – a globális és regionális folyamatok bizonytalan jövőt vetítenek előre. Hozzátette:
- Trump intézkedései és az OPEC+ döntései bármikor elbizonytalaníthatják a piacot.
- Az április 2-án bejelentett vámemelések ronthatják a globális világgazdasági teljesítményt, ezzel csökkentve az olaj iránti keresletet.
- A közel-keleti események továbbra is árfelhajtó hatásúak lehetnek, különösen, ha Irán a Hormuzi-szoros lezárásával reagál a rá nehezedő politikai nyomásra.
- Nem segíti az árak mérséklődését, hogy Amerika a Kínában épült hajókra kikötői díjakat javasol, ami szűkítheti az olaj- és üzemanyag-szállítási kapacitásokat és növelheti a szállítási költségeket.




