Beváltotta ígéretét Donald Trump amerikai elnök és az általa csak Amerika felszabadításának tartott napon 25 százalékos vámot vetett ki minden külföldön gyártott autóra. Plusz az EU minden termékére 20 százalékot, de nem maradt ki Kína, Japán, Vietnám és az olyan fontos szövetségesnek tartott országok sem, mint például Dél-Korea. Azaz Trump tulajdonképpen csütörtök hajnalban egy csapásra véget vetett a 80-as évek óta fennálló világkereskedelmi és világgazdasági rendszernek, ami a tőke akadálytalan mozgására és a szabadkereskedelemre épült.
A lépésre előzetesen számítani lehetett, ám mégis óriási visszhangot váltott ki.
Természetesen a világ tőzsdéi sem maradtak ki a hullámverésből. Az amerikai és európai határidős részvényindexek a dollárral együtt zuhantak a bejelentést követően, de estek az ázsiai részvények is. A német DAX és párizsi tőzsdeindex is 2,2 százalékkal zuhant a tőzsdenyitás előtti elektronikus kereskedésben. Emiatt egyre több elemző már egy globális recessziót vetített előre.
Nagy kérdés, hogy Magyarország számára van-e bármilyen alternatív megoldás, hogy kibújjon a vámok elől. Magyarországon ugyanis jelen vannak a nagy autógyártók, a Mercedes, a Volkswagen, és lényegében már a BMW is, amelyeket biztosan érzékenyen érintenek. Elvileg arra semmi esély arra, hogy kibújjunk a vámok alól, mivel az EU tagjaként a vámunió részese vagyunk, tehát mint mindenki mást, minket is ugyanúgy sújtanak a büntetőintézkedések.
Ezzel együtt a képlet nem ilyen egyszerű, Trump ugyanis nem akar mást, és ennek minden alkalommal hangot is ad, hogy a cégek térjenek vissza Amerikába és teremtsenek munkahelyet, egyszóval a relokalizáció a célja. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a hét elején úgy nyilatkozott, hogy egyértelműen nem látja azt, hogy a magyar autóiparnak kárt okoznának a vámok. A magyar autógyártás ugyanis szerinte versenyképesebb a német autógyártásnál, ezért elképzelhetőnek nevezte, hogy végül a német gyárak is elindítanak egy relokalizációt, így nem csak Amerikába telepíthetne gyáregységet, hanem Magyarországra is.
A most bejelentett intézkedések nem adnak hozzá az eddig ismert sztorihoz. Ami különösen jó hír, hogy ezek a vámok nem a korábban bejelentett 25 százalékos autóipari vámokon felül érkeznek
– mondta a Világgazdaságnak Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője. Emlékeztetett rá, hogy korábban épp az volt a félelem, hogy az új vámtételeket az eddigi 25, illetve 2,5 százalékon felül veti ki USA, így a végén 47,5 százalék lesz autóipari szereplőkre kivetett vám.
Az elemző arra is felhívta a figyelmet, hogy nagyon sok cég nem feltétlen Európában gyártja az Amerikába szánt termékeket, tehát azok, amelyek tömegmodellek Amerikában, valójában Mexikóban gyártják, itt inkább a prémium modelleket állítják elő és viszik ki az USA-ba.
Főként az a kérdés szerinte, hogy mekkora költségeket hajlandóak áthárítani a vámokból majd az exportőrök és végül mekkora lesz az áremelkedés, de alapvetően úgy látja, nem valószínű, hogy 25 százalékos drágulást fognak okozni. Ugyanakkor vannak olyan prémium márkák, mint például a Ferrari, ami már be is jelentette, hogy egy az egybe áthárítják a vámokat. Már pedig gyanítható, hogy, aki Ferrarit vesz, azt valószínűleg ez nem fogja zavarba hozni.
Virovácz Péter szerint egyelőre nehéz pontos megbecsülni, hogy milyen hatással lesznek a magyar gazdaságra Trump vámjai, amit eddig lehet tudni, hogy az EU gazdasági növekedését 0,3-05, százalékkal vethetik vissza a következő két évben, ami nem egy tragikus helyzet. „Talán nem lesz olyan drasztikus a növekedési hatása”, jegyezte meg az elemző, hozzátéve, hogy 2025-ben és 2026-ban a régió szinte minden országában választások lesznek, emiatt a kormányok abban érdekeltek, hogy legyen növekedés, így lesz költségvetési élénkítés, ennek köszönhetően pedig a vámháború akár kibekkelhető is lehet. Emiatt nem is rontja le a magyar gazdaságra vonatkozó növekedési előrejelzését.
Az elemző által elmondottakat támasztja alá a bécsi wiiw gazdasági kutatóintézet szerdán közzétett elemzése is, amely szerint a megemelt amerikai autópiaci importvámok rossz hírt jelentenek ugyan az ágazatnak, összességében azonban az általános gazdasági következményei "nem lesznek pusztítóak."
Ez azonban még nem jelenti, hogy ne lenne hatással a régióra. A gyenge gazdasági növekedés tovább fog lassulni, illetve a recesszió Ausztriában és Németországban tovább fog súlyosbodni, és EU-n belül valószínűleg Szlovákia szenvedi meg a legnagyobb mértékben a vámokat, mivel ott a GDP legnagyobb részét az autóipar adja, a bruttó hazai termék közel egyharmadát. A wiiw számításai szerint:
Szlovákiában a bruttó hazai termék várhatóan 0,3 százalékkal lehet alacsonyabb az export csökkenése miatt. Magyarországon a wiiw 0,16 százalékkal, Németországban 0,12 százalékkal, Svédországban és Csehországban pedig egyaránt 0,10 százalékkal alacsonyabb bruttó hazai terméket valószínűsít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.