
Üzemanyag: ezt hibázzák el a magyarok, mikor benzinkutat választanak a tankoláshoz – ezen múlik a literenkénti ár
Az elmúlt hetekben tényezők sora kényszerítette lejjebb a magyarországi üzemanyagárakat, és a lejtő valamelyest tartósnak is ígérkezett. Ám hoztak kellemetlen meglepetést is a hetente általában háromszor érkező árváltozások az autósoknak. Ráadásul a fehérnek nevezett diszkontkutaknál sem feltétlenül sokkal olcsóbb a benzin és a dízel, mint a nagyoknál.

Alaposan kileng a benzin és a gázolaj ára
Az elmúlt hetekben meg-megjelent drágulás magyarázata egyértelműen a kőolaj világpiaci árának változásában keresendő Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárának válasza szerint. Május elején még 58 dollár alá is gyengült a Brent olajminőség hordónkénti ára, egy hét alatt azonban 67 dollárra nőtt, azután visszament 65 dollárra, megint esett, és pillanatnyilag újra 65 dollárnál tart – sorolta.
E mozgásokat követi a benzin és a gázolaj ára is. Nagyjából az várható a szakember szerint, hogy ha az ár marad 65 dollár körül, akkor a hazai üzemanyagokért is nagyjából az ezáltal meghatározott tarifát számlázzák a magyarországi kutaknál, néhány forintos ingadozással. Persze, mindig szerepe van a forintárfolyam alakulásának is.
A Holtankoljak pénteken közzétett előrejelzése szerint szombaton a benzin nagykereskedelmi ára nem változik, a gázolajé bruttó 4 forinttal csökken.
Így a következő átlagárakkal találkozhatunk 23-án a kutakon:
- 95-ös benzin: 588 forint/liter
- Gázolaj: 584 forint/liter
A szakportál nemrég összevetette a hazai és a térségi üzemanyagárakat.
Nem minden olcsó, ami fehér
Azonos időpontban számottevő eltérés van a magyarországi töltőállomások által alkalmazott árak között. Drágábbak a színes, vagyis a nagy márkához tartozó kutak, és olcsóbbak a fehérek, vagyis a diszkontok. A nagyok a Mol, az OMV, a Shell és az Orlen.
Ám aligha tekinthető kicsinek a több tucat töltőállomást működtető, „elefántos– M. Petrol és a szintén országos hálózattal rendelkező Oil. Ám két hibát is elkövethet az, aki csak az előbbiek alapján választva dönt arról, hol vegyen benzint, dízelt.
Az egyik hiba az, ha a márkahű autós nem figyeli, hogy a kedvenc hálózatának éppen melyik benzinkútját választja. A nagyobb forgalmú helyeken lévők mindig sokkal, literenként akár 30 forinttal is drágábbak a kisebb forgalmúaknál. A legmagasabb árak
- az autópályák mentén érvényesíthetők, hiszen ott az autósnak esetleg nincs is választási lehetősége, pénze pedig több lehet az autópályát elkerülőnél.
- Foghat vastagabban a ceruza a nagyvárosok közelében is,
- vagy olyan országhatárhoz közeledve, amelyiknek az innenső oldalán már nincs rivális benzinkút, a túlsón pedig magasabbak az árak.
Szerény a diszkontkutak mozgástere
A másik hiba, ha azt hisszük, hogy a diszkontkút sokkal olcsóbb. Kedvező esetben persze megvan a földrajzilag közeli – vele azonos bezinkútbokorhoz tartozó –, színes kutakéhoz mért, több tíz forintos árelőnye, de ez nem alapértelmezés. Lehet, hogy akár nincs is különbség.
Ennek magyarázataként Grád Ottó arra mutatott rá, hogy a diszkontkutatnak nincs túl sok lehetőségük alternatív, tehát a fő hazai szállítójukénál olcsóbb nagykereskedőtől benzint, gázolajat vásárolni. Így csak költségoldalon van mozgásterük.
Azok tudnak érdemben alacsonyabb árat kínálni, amelyek nem elsősorban az üzemanyageladás hasznára törekszenek. Ilyenek a bevásárlóközpontok, amelyek alapvetően arra alapoznak, hogy a náluk tankolók náluk is vásárolnak.




