Tízből kilenc magyar impulzusvásárló
Egy országos reprezentatív kutatás szerint az impulzusvásárlás egyértelműen generációs jelenség: míg a 30 év alattiak 16 százaléka hetente több alkalommal is elcsábul valamilyen előre nem tervezett termék megvásárlására, addig az 50 év felettieknél ez az arány mindössze 6 százalék. Összességében a magyar lakosság 15 százaléka havonta legalább egyszer vásárol impulzívan, míg 10 százalék heti rendszerességgel. Bár manapság azt gondolnánk, hogy az impulzusvásárlások döntő többsége online környezetben történik, a válaszadók jelentős többsége (28 százalék) mégis a fizikai boltokat jelölte meg a leggyakoribb helyszínként.

Impulzusvásárlás kedvezményes ajánlat vagy érzelmek hatására
A vásárlási döntések mögött leggyakrabban a jó ár-érték arány (62 százalék) és az akciók (52 százalék) állnak. Minden harmadik impulzusvásárlás valamilyen kedvezményes ajánlat hatására történik. Ezt követik a pozitív érzelmek (17 százalék) – boldogság, jutalmazás, izgatottság –, nem utolsósorban pedig a stressz (11 százalék) befolyásolja az impulzusvásárlásokat. A nők nagyobb arányban hajlamosak stresszvásárlásra, míg a férfiaknál az unalom is jelentős tényező.
Mit veszünk meg hirtelen felindulásból?
A felmérés szerint az impulzusvásárlások terén a konyhai gépek a legnépszerűbbek: a válaszadók közel ötöde (19 százalék) nyilatkozta, hogy egy jól kinéző air fryer vagy kávéfőző könnyen elcsábíthatja még akkor is, ha nagyobb összegről van szó. Népszerűek a technológiai kiegészítők is, például az okosórák, vezeték nélküli fülhallgatók vagy powerbankek (17 százalék), illetve a szórakoztatóelektronikai eszközök (13 százalék), mint a Bluetooth hangszórók vagy tévék. A fiatalabb korosztály – különösen a 30 év alattiak – körében a gamer kiegészítők és okosotthon-eszközök is gyakori gyenge pontnak számítanak.
További részletek az Origo oldalán olvashatók.


