BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Napenergiával készül Magyarországon a Milka és a Pilóta

Mostantól részben megújuló energia felhasználásával készül az édesség a Modelez székesfehérvári gyárában. A társaság ugyanis a napokban átadott egy hatalmas napelemparkot, amely a termelés energiaigényének negyedét fedezheti.

A Mondelez International átadta új napelemparkját a székesfehérvári gyára területén: a 2,3 millió dolláros (mintegy 780 millió forintos) beruházásból a csoport legnagyobb kelet-közép-európai napelemparkja jött létre.

napelemek
Napelemek is besegítenek a Milka gyártásába / Fotó: Kallus György

Dominik Boguslawski székesfehérvári gyárigazgató elmondta, hogy a 25 ezer négyzetméteres napelempark a vállalat legnagyobb magyarországi zöldprojektje. A Mondelez a világ vezető rágcsálnivaló-gyártója, több mint száz gyára van. Székesfehérváron olyan globális nagy márkákat, mint a Milka, a Cadbury vagy az Oreo, továbbá helyi márkákat, például Pilóta és a Győri Édes, a jövőben zöldenergia segítségével fog előállítani.

Nőtt az energiahatékonyság, jobban járt a környezet

A projekt részeként 4096 napelemet telepítettek a gyár melletti üres területre Mayer Áron üzletfejlesztési és beruházási osztályvezető tájékoztatása szerint. A napelemparktól várt évi 3000 megawattóra megújuló alapú villamos energia a gyár éves villamosenergia-igényének 25 százalékát fedezi. A mennyiség évi 600 tonnával csökkenti a gyár éves szén-dioxid-kibocsátását, annyival, amennyit egy benzinüzemű autó bocsát ki 5,8 millió kilométer megtétele után.

A cég más energiahatékonysági intézkedéseket is végzett:

  • csökkentette a gépek energiaigényét és modernizálta az eszközeit,
  • az izzókat LED-esekre cserélte,
  • hővisszanyerő rendszereket telepített a másodlagos energiafelhasználás érdekében. (A termékek sütésekor keletkező hővel meleg vizet állít elő.)

A Mondelez Hungária Kft. a Mondelez International Inc. magyarországi kereskedelmi képviselete. Elődei révén közel harminc éve működik Magyarországon. A székesfehérvári Győri Keksz Kft. üzemében 600 dolgozót foglalkoztat, az ott készült csokoládét és kekszet több mint harminc országba szállítja.

A nyilvános cégadatok szerint a Mondelrz csoport tagjaként, a Győri Keksz Kft. a 2024-es üzleti évben 12,8 milliárd forintos nettó árbevétel mellett 670 milliós nyereséget könyvelt el. Tavalyelőtt 14,2 milliárd forint nettó árbevételt és 549 milliós adózott eredményt ért el – egészítette ki a közleményt az MTI.

Éppen jókor érkezett a hír a napelemekről

A Mondelez a közelmúltban két kellemetlen hírrel került be a sajtóba. Februárban vissza kellett hívnia a Milka 50 grammos kiszerelésű vaníliaízű croissaint-ját, mert a csomagolása egy részéről hiányzott a magyar nyelvű megjelölés, így az allergénekre vonatkozó magyar nyelvű tájékoztatás is. Ezt egyébként önellenőrzés során állapította meg a társaság.

Tavaly decemberben azzal volt kénytelen szembesülni a csokoládérajongók tábora, hogy leállt az eredeti Mozartkugel gyártása Ausztriában, mert a Mondelez bezárta a salzburgi üzemét, ahol a golyó 127 éven át készült. Igaz, a Mondelez itt már megmentő volt, mert az eredeti gyártó, a Salzburg Chocolate 2021-ben csődbe ment. A Mondelez 2022 februárjában újraindította a termelést, de a költségei annyira megemelkedtek, hogy 2024. december 5. után már nem készített Mozart-golyót. A márka receptjének joga nála maradt, a termelés az MTI akkori értesülése szerint Lengyelországban vagy Csehországban folytatódhatott.

A marcipánnal töltött csokoládégolyó receptjét Paul Fürst cukrász álmodta meg 1890-ben. Leszármazottainak belvárosi cukrászdájában máig kézzel készítik ezt a desszertet az eredeti recept szerint. Paul Fürst nem védette le a Mozartkugeln nevet, ezért ezt a bonbont több osztrák és külföldi cég is gyártja.

Előtte, tavaly májusban a Mondelez uniós bírságot kapott, mert egyes országokban mesterségesen magasan tartotta egyes csokoládék árát.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.