BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hídépítési nagyüzem Magyarországon: már 250 milliárdnál jár a beruházások értéke – a minisztérium elárulta a részleteket

Az elmúlt másfél évtizedben látványos ütemben fejlődött a hazai hídinfrastruktúra: sorra épültek vagy újultak meg a Duna és a Tisza felett átívelő hidak. Lázár János online Lázárinfója után megkérdeztük a szaktárcától, hogy állnak a hídfelújítások és -építések, valamint az is kiderült, mennyibe került mindez. A mohácsi Duna-híd építése is a tervezett ütemben zajlik.

Az elmúlt 15 évben nyolc híd épült, illetve újult meg a Dunán és a Tiszán, összességében 250 milliárd forint értékben – válaszolta megkeresésünkre az Építési és Közlekedési Minisztérium. Mint írták, ezek közül a legjelentősebb volt Komáromnál az új monostori Duna-híd, illetve a Kalocsát és Paksot összekötő Tomori Pál Duna-híd. A Tiszán az M43-as és M44-es autópályákkal együtt épültek meg a legnagyobb hidak, így a Móra Ferenc Tisza-híd és a Tiszaugi Tisza-híd. Ezeken túl mintegy 24 milliárd forint értékben épültek kisebb-nagyobb hidak, például az Ipoly, a Kőrös és a Zala folyók felett.

Mohács, Duna-híd, Clark Adam
A mohácsi Duna-híd építése is a tervezett ütemben zajlik / Fotó: Löffler Péter

Lázár János építési és közlekedési miniszter egy július végi online Lázárinfón rámutatott:

Mi vagyunk az a kormány, amely minden választási ciklusban épít legalább egy hidat a Dunán és a Tiszán.

A tárcavezető arról is beszélt, hogy az előző ciklusban építettek egyet Kalocsánál, most pedig Mohácsnál zajlik egy híd építése. Hozzáfűzte, hogy nagyon sokat dolgozik a Gubacsi híd felújításán, szerinte szükség van Budapesten gyalogoshídra, gyalogos-kerékpáros hídra, egy újabb közforgalmi hídra és az összes létező híd teljes felújítására: vagyis a dél-pesti, illetve a Csepelt érintő hídstruktúrát is fel kell újítani.

Itt tartanak a jelenlegi hídfelújítások és -építések

Megkérdeztük a szaktárcát, hogy állnak a jelenleg is futó beruházások. Mint írták, három projektről van szó.

Mohácsi Duna-híd:

A beruházás I. szakaszán, a Duna alföldi oldalán az 51. számú főúttól kiindulva új nyomvonalon, egybefüggően 19,5 kilométer hosszban kétszer két sávos főút épül Újmohácsig. Idén várhatóan befejeződnek az épületbontások, a fakivágások, a lőszermentesítések és a régészeti feltárások, valamint megközelítőleg 10 kilométeres szakaszon zajlanak majd töltésalapozási és töltésépítési munkák.

A beruházás II. szakasza, a 756 méter hosszú, három részből álló mohácsi Duna-híd építése is a tervezett ütemben zajlik. Idén júniusban megkezdődött a mederpillér építéséhez szükséges kéregelem előszerelése, és zajlik a három részből álló híd főtartóinak, pályatábláinak és ívelemeinek, továbbá a segédszerkezeteknek (acél csőcölöpök, tolójármok és ívszerelő állványok) a gyártása és a tolópad fejlesztése. 

Nyáron mindkét parton megkezdődik az első keresztmetszet acél hídelemeinek szerelése, valamint az árvízvédelmi töltés megerősítése a bal parton, illetve a leterhelő töltés helyén a 4. támasz, vagyis a mohácsi oldali hídfő szerkezeti cölöpözése. Tervezetten 2025 őszén a cölöpök visszavésése után megkezdődik a felmenő fal építése, valamint a híd acélszerkezetének szerelése, és a Dunában megjelennek a 3. támasz, a mederpillér elemei.

A munkálatok a mohácsi oldalon is jól láthatóan haladnak, a beruházás harmadik szakaszán is, ahol a Duna-hídtól egybefüggően 8,5 kilométer hosszban épül kétszer két sávos országos közút az M6-os autópályáig. Ezen a területen a régészeti feltárások, az épületbontások, a fakivágások és a lőszermentesítések már befejeződtek. A kivitelezés töltésalapozási, talajstabilizációs, vízépítési és közműkiváltási munkákkal folytatódik. Az 56–57. számú főutak csomópontja és az M6-os autópálya között az elkövetkező időszakban megkezdődnek a burkolatépítések. Az év végére a kétszer két sávos főpályán az új burkolat várhatóan eléri a 70 százalékos készültségi szintet. Ezen a szakaszon folyamatosak lesznek a forgalomterelések.

A mintegy bruttó 390 milliárd forint összegű munkálatok átfutási ideje 50 hónap (így a véghatáridő 2028. október 30. napja), azonban az 56–57. számú főutak körforgalmi csomópontja és az M6-os autópálya közötti szakasz részhatárideje 21 hónap. (2026. május 30.)

Gubacsi vasúti híd:

A projekt engedélyezési és kiviteli tervei elkészültek, a szükséges engedélyek rendelkezésre állnak. A kivitelező kiválasztására irányuló feltételes közbeszerzési eljáráshoz szükséges dokumentumok összeállítása megtörtént, az ajánlattételi felhívás megjelent. Eredményes eljárás esetén a vállalkozási szerződést tervezetten 2026. első negyedévében kötik meg, a hatálybalépéséhez kormánydöntés szükséges. A kivitelezés tervezett átfutási ideje 36 hónap a hatálybelépéstől számítva.

Esztergomi új (teher) Duna-híd:

Folyamatban van az Esztergomi új (teher) Duna-híd előkészítése. A fejlesztés elősegítheti és gördülékenyebbé teheti a városban, valamint az országhatáron is átnyúlva a térségben élők közlekedését, akár hivatáscélú, ingázó vagy teherforgalomról legyen szó, továbbá elősegítheti a határtérségben rejlő további gazdasági potenciál kiaknázását is.

A fejlesztési elképzelésre vonatkozóan első lépésként az új műtárgy helyének meghatározásához alkalmas vázlatterv készül, a munka részeként vizsgálni szükséges a közúti keresztezés mellett a vasúti átjárhatóság lehetőségét is. A tervezési feladatra a megrendelő 2025. március 10-én lett kiadva, a feladat átfutási ideje hét hónap, a hatóságok, szervezetek bevonásával a tervezés folyamatban van.

Közforgalmú hidak fenntartása és építése

Az EKM kiemelte, hogy a Magyar Közút Nzrt. fenntartásában közel 7000 híd található, jelentős részük felújításra szorul. A hidak felújítása ütemezetten történik a rendelkezésre álló források függvényében. Mint ismert, a magyarországi autópálya-hálózat jelentős részét a magyar állam koncessziós üzemeltetésbe adta át, így a koncessziós társaság kötelezettsége a hálózaton található hidakat megfelelő műszaki állapotú szintre felújítani, korszerűsíteni és az üzemeltetési időszak alatt azok jó műszaki állapotát fenntartani. A koncessziós szintrehozási program részeként az MKIF Koncessziós Autópálya Zrt. megkezdte a felújítási programot, amely várhatóan még idén le is zárulhat.

Na de mi a helyzet a fővárossal?

Budapesten számos Duna-híd, illetve egyéb híd, felüljáró található, melyek kezelése, karbantartása a Budapest Főváros Önkormányzat feladatkörébe tartozik – jelezte a szaktárca. A Fővárosi Önkormányzat megbízásából a tulajdonában álló Budapest Közút Zrt. látja el a fővárosi kezelésű közúthálózat és az azon található hidak, felüljárók, egyéb műtárgyak üzemeltetési feladatait, illetve felelős – a BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-vel közösen – a szükséges nagyfelújítások előkészítéséért és lebonyolításáért.

Kiemelték: a szaktárca elkötelezett abban, hogy kiszámítható finanszírozási hátteret biztosítson az országos közúthálózat fenntartásához és fejlesztéséhez, törekedve arra, hogy minél biztonságosabb és komfortos utazást nyújtson a közlekedőknek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.