Talán 600 és 1000 milliárd forint között mozoghat a vételára a Budapest Airport Zrt.-nek, de ettől akár mindkét irányban előfordulhat eltérés – erről a Századvég Gazdaságkutató Zrt. makrogazdasági üzletágának vezetője beszélt a Világgazdaságnak. Regős Gábor kiemelte, hogy
a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltető cégének pontos értékének megbecsülése azért is nehéz, mert egyedi vagyonelemről van szó.
Az árat normál esetben a korábbi nyereségből, illetve annak várható alakulásából lehet kiszámolni. Viszont a pandémia miatt a forgalom visszaesett, így pedig a reptér bevétele is, és mivel az újjáépülés sem lesz azonnali a növekedési trend megtörése következtében, a piaci ár mindenképpen csökken.
Jelentősen befolyásolhatja az összeget az is, hogy a kormányzat mekkora tulajdonhányadot szeretne szerezni a reptérben: megelégszik a többségi tulajdonnal vagy kizárólagos tulajdonossá kíván válni
– mutatott rá.
Ennek kapcsán az Innovációs és Technológiai Minisztérium Kommunikációs Főosztálya lapunk megkeresésére azt írta, hogy
az állam tárgyalásos úton szerezne ismét többségi tulajdont a Budapest Airportban.
Ennek célja, hogy a hazai közlekedési infrastruktúra egyik legfontosabb, a gazdaság újraindításában jelentős szerepet betöltő turizmusfejlesztés és a fenntarthatóság szempontjából is stratégiai jelentőségű eleme újból magyar kézbe kerüljön. Kiemelték: a légiközlekedés átfogó megújításának részeként Magyarország legnagyobb légikikötője a nemzeti érdekekhez igazodva fejleszthető és fejlesztendő. További részletekről a folyamatban lévő ügyre hivatkozva nem kívánt nyilatkozni a tárca.
A Századvég szakértője arra is kitért, hogy nem számít arra, hogy a szükséges forrást más vagyontárgy értékesítés biztosítaná, ezért a költségvetésnek kell fedeznie a vásárlást, azaz a legvalószínűbb a hitel felvétele.
Ez az államadósságot növeli, ugyanakkor amennyiben piaci áron történik, az eredményszemléletű költségvetési hiányba nem kell beleszámítani az európai uniós módszertan szerint.
A Concorde Értékpapír Zrt. elemzője, Bukta Gábor szerint a 600-1000 milliárdos sáv a felső korlát, és inkább 350-700 milliárd forint között lehet a tényleges, teljes részvénypakettre vonatkozó ár, amit ki kellene fizetni a tulajdonosoknak. Ugyan a Budapest Airport értéke papíron valóban meghaladhatja az 1000 milliárdos szintet (2,5-3,5 milliárd euróra taksálta), de ebből le kell vonni azt a mintegy 500 milliárdos (1,5 milliárd eurós) hiteltömeget, amit a társaság nyilvántart a könyveiben. Ha kizárólag a nagytulajdonos AviAlliance 55,44 százalékos tulajdon hányadát vásárolná meg a magyar állam, a 350-700 milliárdos összeg ennek megfelelően arányosítandó. Arra a kérdésre, hogy mennyi esélyét látja a jelenlegi tulajdonosok részéről egy exitnek, úgy reagált, hogy „ez az áron fog eldőlni”. Ezzel összefüggésben jelezte, hogy a megtérülés kérdése pillanatnyilag nem fontos szempont, mivel nem ismert, hogy a kormány, hogyan kívánja hasznosítani a repteret.
Amennyiben például egy kiterjed logisztikai elosztó központot telepítenek Ferihegyre, akkor felgyorsulhat a megtérülés.
Az AviAlliance GmbH kommunikációs vezetője, Anne Langensiepen a Világgazdaságnak megerősítette, hogy a magyar kormány nem kötelező érvényű ajánlatot nyújtott be a Budapest Airport részvényeseihez.
Részvényeseink érdekében, illetve jogi okokból kötelesek vagyunk felülvizsgálni a lehetséges ajánlatokat, de a magyar kormány lépését nem mi kezdeményeztük.
Leszögezte, hogy az AviAlliance elkötelezett, hosszú távú befektető, akinek érdeke a repülőtér és a régió fenntartható fejlődése. A Covid-válság idején is folytatta beruházásait a repülőtér infrastruktúrájában és működésében, mivel hisz annak gyors gazdasági fellendülésében és hosszú távú növekedési potenciáljában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.