BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Annyira rossz állapotban van a német vasút, hogy a Deutsche Bahn-nak gigantikus összeget kell elköltenie jövőre

A vasúton utazóknak jövőre még több építési munkára kell számítaniuk Németországban, miután Deutsche Bahn minden eddiginél több pénzt tervez befektetni az infrastruktúrába. Nem véletlenül: a német vasútnak évek óta rendkívül rosszak a pontossági mutatói.

A Deutsche Bahn több mint 23 milliárd eurót tervez befektetni vasúthálózatának korszerűsítésébe 2026-ban. Egyetlen év alatt még sosem fektettek be ekkora összeget erre a célra – mondta Philipp Nagl, a DB InfraGo vasúti infrastruktúra leányvállalatának vezetője a Spiegel szerint.

német vasút
Annyira rossz állapotban van a német vasút, hogy a Deutsche Bahn-nak gigantikus összeget kell elköltenie jövőre

Német vasút: idén is felújítottak kétezer kilométert

2025-ben a Deutsche Bahn mintegy 19 milliárd eurót fektetett be vasúti infrastruktúrájának korszerűsítésébe, amelyet elavultnak és túlterheltnek tartottak. Több ezer váltót, több száz kilométernyi felsővezetéket és közel 2300 kilométernyi pályát újítottak fel. Ezenkívül 60 új biztosítóberendezést helyeztek üzembe, bár nem a kölni központi pályaudvaron, ahol az egyik ilyen biztosítóberendezés üzembe helyezése szoftverproblémák miatt meghiúsult, annak ellenére, hogy az állomást teljesen bezárták. Az elmúlt év legfontosabb építési projektjei közé tartozik 

  • a Hamburg és Berlin közötti, folyamatban lévő általános felújítás, 
  • a berlini Brandenburgi repülőtér és a belváros közötti összeköttetés, 
  • valamint a Rajna-vidék-Pfalz tartományban található Ahr-völgyi vasútvonal újjáépítése, amelyet a 2021-es árvíz pusztított el.

Nagyon rossz a pontossága a német vonatoknak

„Ha továbbra is folyamatosan beruházunk a meglévő hálózatba ezen a szinten, a hálózat fokozatosan, de fejlődhet” – mondta Nagl. 2025-ben a vasút összesen körülbelül 26 ezer építési helyszínt számlált; jövőre ez a szám várhatóan 28 ezerre emelkedik. Az InfraGo közleménye szerint az elmúlt évben 5700 vasútállomásából mintegy 950-et korszerűsített.

A most befektetett hatalmas összegek ellenére az utasok nap mint nap tapasztalják a német vasúthálózat rossz állapotát. A távolsági vonatok pontossága rekordalacsony 

– állapítja meg a lap szerzője, hozzátéve, hogy számos építkezés továbbra is megzavarja a vonatközlekedést, és a váratlan fennakadások mindennaposak.

„Ezeket a rendszereket még soha nem üzemeltették ilyen hosszú ideig ekkora terhelés alatt, ellentétben például egy régi relés biztosítóberendezéssel” – mondta az InfraGo vezérigazgatója. 

40 évre tervezték őket – és némelyik már 70 éve üzemel.

Végül minden alkatrész eléri a használhatóságának határát, különösen mivel egyre több forgalom bonyolódik le ezeken a rendszereken.

A biztosítóberendezések is problémát okoznak

Egy másik probléma az útvonalon a vonatirányító és biztonsági rendszer, az ETCS digitalizálása. „Eddig csak a déli szakaszon működik” – mondta a vezető. Összességében kevés ETCS-szel ellátott útvonal van a vasúthálózaton. A vasúttársaság szerint 683 kilométernyi ilyen útvonal van; 2025-ben 157 kilométerrel bővült. A Hamburg és Berlin között folyamatban lévő nagyszabású felújítás során a vasúttársaság a vonal legtöbb szakaszán még nem telepítette az ETCS-t. Továbbá a vonatok általában még nincsenek felszerelve az új ETCS-technológiával.

Pénzügyileg sincs jó bőrben a DB

A Deutsche Bahn egyáltalán nincs jó pénzügyi helyzetben, 22 milliárd eurós adósságot görget maga előtt, és 2025 első felében 760 millió eurós veszteséget termelt. A gyenge teljesítmény és a katasztrofális pontossági mutató külföldön is címlapokra került, nem csoda, hogy a német kormány szemét is szúrja. Patrik Schneider közlekedési miniszter augusztusban menesztette Richard Lutzot, a Deutsche Bahn vezérigazgatóját. Lutznak azonban nem kellett azonnal távoznia, addig a hivatalában marad, amíg megtalálják az utódját.

Berlin első számú prioritásává kívánja tenni leromlott vasúti hálózatának rendbehozatalát, ezzel kezdené a német infrastruktúra fejlesztését. A kormány igyekszik felgyorsítani a kiadásokat az 500 milliárd eurós infrastrukturális alapból, amelynek célja Európa legnagyobb gazdaságának kivezetése a stagnálásból.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.