BUX 43,457.58
+4.02%
BUMIX 3,956.67
+0.14%
CETOP20 2,013.3
+1.85%
OTP 10,465
+5.66%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-4.64%
+0.85%
+2.13%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,600
-1.23%
RABA 1,170
-0.85%
0.00%
+0.49%
+0.65%
+1.40%
OPUS 189.8
+0.53%
-1.60%
-0.12%
0.00%
+2.34%
OTT1 149.2
0.00%
+1.95%
MOL 2,842
+5.26%
+0.26%
ALTEO 2,360
-1.26%
0.00%
+0.20%
EHEP 1,770
+11.32%
+9.79%
+0.89%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.87%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
+0.47%
-0.38%
+2.92%
+4.05%
-2.99%
+0.81%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,470
-7.22%
+0.44%
NAP 1,210
+1.68%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Pénzek tanácsa

Különös érzésük volt a szakíróknak a Gazdasági Tanács (GT) minapi ülésén: miközben zömében terjengős és semmitmondó nyilatkozatok hangzottak el, azon törte a fejét az ember, vajon az egyes gazdasági csoportok milyen céllal jöttek el az ülésre.
A kormányzat célja meglehetősen egyértelmű volt. Számukra az volt a fontos, hogy -- a végre-valahára reálisnak tűnő -- inflációs prognózisát elogadtassa a jelenlevőkkel. Ez kifejezetten nehéz egy olyan konzultatív testület esetében, amely szavazásra, illetve úgy általában döntéshozatalra nem hivatott. Végül néhány szereplő egyetértő felszólalása után a gazdasági miniszter megállapította, hogy az inflációt a többi megjelent is a 8-9 százalékos sávba várja.
Ezt leszámítva azonban valószínűleg senkinek nem volt sejtelme arról, milyen hozama lehet egy ilyen jellegű összejövetelnek. Érdemi javaslatok nemigen hangzottak el. A szakszervezetek többnyire azon -- kormányzatot érintő -- kritikáit ismételték el, amelyek más fórumokon is elhangoznak. A többi oldal is megmaradt a problémafelvetés szintjén, pedig a jelen lévő gazdasági szereplők súlya, a média fokozott érdeklődése és általában a Gazdasági Tanács által betölteni szándékozott érdekegyeztetési (csúcs)funkció ennél nagyobb lehetőséget kínál a szervezetnek.
A parttalannak tűnő egymás melletti "elbeszélgetést" talán csak a munkaadói és kamarai oldal próbálta meg hitelesen a saját javára fordítani, lobbitevékenysége azonban nem tűnt túlságosan előkészítettnek. Ötlet szintjén felmerült itt például a menedzsment részvényvásárlási lehetőségének feljavításával történő tőzsdeélénkítés, és a túlságosan magas áfakulcs versenyképességi szempontból történő mérséklése. (Ez utóbbi egyébként addig, amíg a forint a vásárlóerő-paritáshoz viszonyítva ennyire alulértékelt, aligha veszélyezteti a magyar termékek versenyképességét, vagyis nemigen kell azon aggódni, hogy a magyar vásárlók külföldön költik el a jövedelmüket.)
Feltehető, hogy a kormányzat annak idején azért hozott létre egy ilyen csúcsfórumot, hogy a gazdaság többi szereplője ne csupán gazdaságpolitikai kinyilatkoztatásokból következtessen a gazdasági környezet alakulására. A nyugaton jól működő hasonló szervezetek iránymutatóak a gazdaságban.
Úgy tűnik azonban, hogy a kormányzat hiába próbálja gesztusokkal jelezni, ma már a gazdaság működése elsősorban nem az egyszeri gazdaságpolitikai akciók által determinált. A múltbeli (és sajnos gyakran jelenlegi) tapasztalatok ezt cáfolják.
Hogy a beidegződés milyen erős, arra jellemző, hogy a kormányzat GT-ból való középtávon történő kivonulásának terve éppen a többi szereplő ellenkezésén bukott meg.

Madár István-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek