BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

(L)égi reménysugár

Példátlan lépésre szánta el magát tegnap az egyik nagy svájci cégszövetség. Lemondott arról a másfél milliárd svájci frank adókedvezményről, amit nemrégiben kapott a kormánytól. A kedvezményezett az összeomlott Swissair romjain felépítendő új nemzeti légitársaság. A szövetség azonban feltételül szabta, hogy a kabinet legalább ilyen mértékben kötelezze el magát a szimbólumnak számító Swissair megmentése mellett.
Önfeláldozásnak tűnik, mégsem erről van szó. Sokkal inkább józan megfontolásról. Arról, hogy ha lehull egy jelkép, a svájci üzletemberek presztízse is sérülhet. Egyébként a kormány már két hete folyamatosan bombázza a vaskos pénztárcájú alpesi üzleti világot. Eddig jobbára sikertelenül, egyedül a milliárdos autóügynök, Walter Haefner ajánlott fel 200 millió svájci frankot az új légitársaság megalakításához. Tegnap a Roche gyógyszergyár is jelezte, hogy esetleg beszállna az új cégbe, de csak akkor, ha elfogadható az üzleti terve.
A svájci cégvilág mostani döntése éppen akkor került nyilvánosságra, amikor az Európai Unió közlekedési miniszterei a légivállalatoknak nyújtandó segítség mértékéről vitatkoztak Brüsszelben. Egységnek nyoma sem volt. Megint az történt, hogy ki-ki a magáét (értsd: saját nemzeti légitársaságát) védte.
Az optimisták szerint védernyő alá kerülhet a KLM is, bár ebben a cégben elenyésző a köztulajdon. A hollandok egyébként kevésbé szorulnak rá a központi segélyre, mint mondjuk az Air France vagy az Alitalia. Sebei viszont a KLM-nek is vannak, ezt megerősítette a Budapesten járt elnökhelyettes is. Ám miközben a gyógyításra figyelnek, időt találtak szövetségi rendszerük bővítésére, úgy is mint az életben maradás egyik zálogára. Szerencsénk lehet, hogy éppen a Malév került a képbe.
Mégsem vehetjük elő a rózsaszínű ceruzát. A hollandok nem adnak pénzt, és ezt a későbbiekre nézve sem helyezték kilátásba. Ebből pedig egyenesen következik, hogy privatizálni sem fognak, legalábbis ezt mondták Budapesten. Hálózatot, kereskedelmi kapcsolatrendszert viszont igen, sőt nagy testvérüknél, a Northwestnél is beajánlották a Malévot. Ez a kapcsolatfejlesztés jól halad, belátható időn belül a magyar légitársaság ezzel az amerikai céggel is egyezséget köthet, s így beléphet a globális légipiacra.
És mikor jöhet a rózsaszínű íróeszköz? Majd ha bejáratódik a KLM-szövetség, eltűnik a sokmilliárdos veszteség, és karcsúsodik a vállalat.
Vagy nálunk is önfeláldozó lesz egy cégszövetség.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.