A tervek szerint június elején megszületik a MÁV Cargo Zrt. privatizációs pályázata, az év végére pedig új tulajdonosa lesz a MÁV Zrt. 100 százalékos tulajdonú vasúti áruszállító társaságának. A MÁV a múlt csütörtökön a CA-IB Zrt. által vezetett Pro Cargo Konzorciumot hirdette ki az ügylet privatizációs tanácsadói feladataira kiírt pályázata győzteseként, s hamarosan vagyonértékelőt is választ a cégnek. A Pro Cargo tesz majd javaslatot a MÁV Cargo sikeres eladásához szükséges jogszabályi módosításokra, például a pályahasználati díjakkal és más, a társaság működési környezetét érdemben befolyásoló tényezőkkel kapcsolatban – válaszolt a Világgazdaságnak adott interjújában a társaság elnöke, aki egyúttal a MÁV Zrt. megbízásából a privatizációs projektet is irányítja.
Dióssy Gábor szerint minden irányból és minden típusú érdeklődés várható a MÁV Cargo iránt. A nyertes kiválasztásának fő szempontja az ajánlott ár lesz, a következő pedig a fejlesztési terv. Nem célszerű a pályázati kiírásban sem a lehetséges befektetők körét leszűkíteni – például a pénzügyiek kizárásával –, sem feltételeket szabni a vasúttársaság későbbi működtetésének mikéntjére, válaszolt felvetésünkre a cégelnök. Ehelyett fel kell készülni arra, hogy többféle céllal is jelentkezhetnek a MÁV Cargo megvételére, s különböző szándékuk lehet a társasággal. A pénzügyi vevőjelölt adott esetben továbbadhatja vagy tőzsdére viheti a vasúttársaságot, a szakmai érdeklődő pedig esetleg saját eszközparkja jobb kihasználását remélheti a MÁV Cargo megvételével.
A legszerencsésebbnek azt tűnik, ha a társaság hatékony működtetésére, bővítésére készülő pénzügyi-szakmai páros nyerné a tendert. Mivel a MÁV Cargo uniós környezetben működik, az uniós játékszabályok betartására kell majd törekednie az új tulajdonosnak akkor is, ha az EU-n kívülről érkezik. Dióssy Gábor ugyanakkor abban nem foglalt állást, mely országból érkező vevőt látna a legszívesebben.
A cégelnök fő feladata most az, hogy minél vonzóbb privatizációs célponttá alakítsa a MÁV Cargót. A felkészülés már akkor megindult, amikor a társaság a MÁV üzletágaként működött, s folytatódott az elmúlt év egészében is. Ennek köszönhetően 2006-ban a cég növelte árbevételét, tisztes nyereséget ért el, és megtartotta piaci részesedését is. (Utóbbit más országok piacvezető vasúti árufuvarozói nem mind mondhatják el magukról.) Jól indult 2007 is. Végleges eredmény híján Dióssy Gábor számszerű adatokat még nem közölt. Annyit megtudtunk, hogy sem érdemi kinnlevőség, sem adósság nem befolyásolja a Cargo privatizációs értékét. A társaság jegyzett tőkéje közel 30 milliárd forint, ennél Dióssy Gábor jóval magasabb vételárra számít.
A privatizációs felkészülés részeként az idei gazdasági döntések csak a tevékenység ésszerűsítését szolgálják, de érdemi akvizíciókat és beruházási döntéseket nem tartalmaznak. Ez utóbbiak ütközhetnek a leendő tulajdonos elképzeléseivel. A MÁV Cargo saját vontatási kapacitással ma még nem rendelkezik. A biztonságos és színvonalas szolgáltatások érdekében a társaság a jelenlegi mozdonybérlési gyakorlat mellett elindította a legfontosabb szállítási viszonylatait érintő részleges saját kapacitás kialakítását.
Az előkészületek utolsó fő lépése a vállalkozási portfólió átalakítása. Ennek során felszámolják a közel harminc leányvállalat tulajdonviszonyaiban lévő átfedések nagy részét, a cégek kisebb hányadától pedig megválnak. Az érdekeltségeket három csoportba terelik. Az áruszállító, a szállítmányozó és a további hozzáadott értéket kínáló cégek mindegyike esetében a területen belüli legjelentősebb társaság fogja a központi szerepet játszani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.