Világgazdaság

Afrikáig ér a rendszámbiznisz

Bár gyülekeznek a sötét felhők a rendszámmal ügyeskedő autósok feje fölött, egyre szélesebb körben hódít ez az újfajta adómegkerülési társasjáték. A szlovák táblák mellett mind több gépkocsin látható liech-tensteini, német, egyesült államokbeli, sőt afrikai országot sejtető azonosító.

A kísértés nagy, különösen a közép- és felső kategóriás kocsik esetében „érheti meg” ezzel a trükkel próbálkozni, hiszen egy drágább autónál akár egymillió forintra is rúghat a megtakarítás.
A szlovák hatóságokkal már felvette a kapcsolatot a magyar vámszervezet, ám eddig nem érkezett válasz arra a kérdésre, hogy az érintettek vajon jogosan használják-e Magyarországon a szlovák rendszámot, vagyis életvitelszerűen laknak-e ott, illetve tényleges gazdálkodást folytatnak-e, fizetik-e az ottani adókat.

A magánszemélyek elsősorban a regisztrációs adót spórolhatják meg, a cégek viszont az áfát és a cégautóadót is. Előbbiekből legalább kétezren, utóbbiakból pedig háromezren kerültek eddig a két ország hatóságainak látókörébe.

Senki ne gondolja, hogy megúszhatja – mondta lapunknak Nagy János országos vámparancsnok. A szálak előbb-utóbb összeérnek, hiszen közösen nyomoznak az adóhivatal, a rendőrség, a vámhatóság szakemberei és a külföldi partnerszervezetek. Ha szükséges, még titkosszolgálati eszközöket is igénybe vehetnek. A parancsnok szerint a közvélemény elnézően kezeli az ilyen ügyeskedéseket, pedig ezek nem számítanak „bocsánatos bűnnek”: kőkemény adócsalás a rendszámbiznisz, azért akár börtönbüntetést is kiszabhat a bíróság.
Az eddigi felderítések azt mutatják, az esetek nagy részében az autós „távügyintézés” keretében szerzi meg a külföldi rendszámot, így fogalma sincs, hogy a számára ismeretlen országban hová van bejelentve.

Előfordult, hogy kollégiumban „lakott” a rendszám tulajdonosa, vagy olyan lakásban, amelyen – papíron – jó néhány magyar társával osztozott. Az ilyen bakikon is könnyen elcsúszhatnak az ügyeskedők. Nagy János szerint ezt a csalást egyébként sem lehet leplezni, hiszen a rendszám magáért beszél, akár egy jóakaratú szomszédnak is feltűnhet, hogy lakótársa huzamosabb ideje külföldi rendszámú kocsit használ.
A vámparancsnok szerint természetesen nem „vegzálják” azokat, akiknek több országban is van üzleti érdekeltségük vagy ingatlanuk, esetleg kétlaki életet élnek, ám azt mindenkinek érdemes tudni: adót ott kell fizetnie, ahol arányosan az év legnagyobb részét tölti. Ha valaki külföldön vásárol autót, és itt akarja használni, akkor egy hónapja van arra, hogy bejelentse a tulajdonszerzést és kezdeményezze a jármű magyarországi forgalomba helyezését, vagyis magyar hatósági jelzést – rendszámot – kérjen.



A magyar vámszervezet igyekszik szorosabbra húzni a hurkot a rendszámcsalók körül – mondta a parancsnok. Hamarosan felveszik a kapcsolatot a többi érintett országgal is, kérve segítségüket az adómegkerülők kiszűréséhez. Az itthoni mobil ellenőrző csoportok is egyre aktívabban gyűjtik az információkat a külföldi rendszámmal furikázókról. Nagy János utalt arra, hogy jogszabály-módosítással is megpróbálnak gátat emelni, ám erről részleteket egyelőre nem közölt.

Szabálysértők

Az adózási anomáliák mellett egyéb árnyoldalai is vannak a kérdésnek – hívta fel a figyelmet a vámszervezet vezetője.

A közlekedési szabályokat megsértőket nehezebb felelősségre vonni, a baleseteknél jóval bonyolultabb a felelősségbiztosítási ügyintézés.

A közlekedési szabályokat megsértőket nehezebb felelősségre vonni, a baleseteknél jóval bonyolultabb a felelősségbiztosítási ügyintézés. -->

KK - Főoldal bal biznisz repülés fogyasztóvédelem autósok rendszám kocsikKK - Főoldal jobb