Világgazdaság

Mostantól legálisan reklámozhatnak az ügyvédek

Noha ez nem tűnik újdonságnak, hiszen sokan eddig is megtalálták a módját, hogy – gyakorta nem alaptalanul – hírét vigyék a tevékenységüknek, az ügyvédi reklámra csak tegnap óta nyílik legálisan lehetőség a Magyar Ügyvédi Kamara tavaly év végén módosított etikai szabályzata értelmében.

Ez az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak a belső piaci szolgáltatások akadálymentes áramlását elősegíteni hivatott irányelve alapján, nem kevés vita után született meg. Az irányelv szerint az ügyvédi reklámtilalmat el kell ugyan törölni, de a szakmai szabályokra, a titoktartásra és a hivatás alapértékeinek tiszteletben tartására vonatkozó elvárások az új helyzetben is fenntarthatók. Ezért az ügyvédek viszonylag szűk mezsgyén élhetnek a hirdetési eszközökkel – nyilatkozta a Világgazdaságnak Réti László, a Budapesti Ügyvédi Kamara elnöke.

Mint mondta, az élet túlhaladta a reklám tiltását. Az elektronikus honlapokon már jó ideje helyet kapott az ügyvédi hirdetés, és a kamara nem emelt szót az olyan sajtószereplések ellen sem, amelyek néha áthágták a korábbi szabályozás kereteit. Voltaképpen ezt az elnézett gyakorlatot szentesíti a módosítás.

Úgy vélekedett: sajnos mindig megvoltak az ügyfélszerzés tisztességtelen módszerei, és bizonyára a jövőben is lesznek ügyeskedők, akik kijátsszák az új és a kamara szerint elégségesnek ítélt előírásokat. A szervezet vezetője ennyiben tart is a megnyílt lehetőségtől, az ügyvédekre esetleg rátelepedő ügynököktől, brókerektől, a szakma lejáratásától. Nem vár azonban a piacot jelentősen megmozgató változást.

Mindenekelőtt az ügyfelek jobb tájékoztatását, a differenciáltabb választás lehetőségét reméli, ez az ügyvéd és az ügyfél számára egyaránt fontos. A módosítás értelmében az ügyvéd jogosult lesz az általa nyújtott szolgáltatásokról a nyilvánosságot tájékoztatni, feltéve, hogy az pontos, nem félrevezető és nem sérti az etikai szabályzatban megfogalmazott alapelveket és alapértékeket.

Budapesti Ügyvédi Kamara Európai Parlament Réti