Világgazdaság

Másfélszer annyit költöttek állami utazásokra, mint 2013-ban

Márciusban lejár a három utazási irodával kötött 2 éves keretszerződése az államnak. Már keresik az új partnereket, de már 4 évre. Tavaly másfélszer annyit költöttek külföldi utakra, mint 2013-ban

Jól becsülték meg 2013 márciusában, hogy két évre 8,4 milliárd forint szükséges az állam nemzetközi utazásaira, ugyanis a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) honlapján elérhető adatok szerint mintegy két hónappal a keretszerződés lejárta előtt 7,8 milliárd forintot, vagyis a teljes keret 93,5 százalékát már elköltötték erre a célra.

A kimutatás szerint 2014-ben mintegy 4,5 milliárd forintba kerültek az állami utak, ez jelentősen meghaladja a 2013-as költéseket, amikor márciustól decemberig 3,2 milliárd forintból járták be a világot az állam képviselői. Havi bontásban 200-500 millió forint között ingadozik az utazások nettó összforgalma: 2013 augusztusában mindössze 198 millió forinttal apadt a keretösszeg, ellenben tavaly novemberben 499 millió forinttal.

A visszaigazolt alaptermékek mennyisége pedig meghaladta a 160 ezret, ebbe egyebek mellett főleg a repülőjegy, szállás és biztosítás foglalás tartozik bele. Mintegy 100 millió forintba került például a Külügyi és Külgazdasági Minisztérium delegációinak 75 külföldi útja tavaly szeptember végétől – Szijjártó Péter kinevezésétől – karácsonyig. Egy képviselői írásbeli kérdésre adott válaszból kiderült, hogy a legdrágább egy kínai út volt: egy 7 fős delegáció 8 napos pekingi útja a kínai külügyminiszterhez 10,2 milliós számlát eredményezett.

A kormányzati utaztatás piacán 2013 márciusától a közbeszerzésen kiválasztott OTP Travel, IBUSZ és Weco-Travel hármas tehet ajánlatot, közülük az előbbit választották ki a legtöbbször az állami szereplők. Az OTP Travel az utak kétharmadát nyerte el, amiből 5,1 milliárd forintos bevétele származott mintegy két év alatt. A Weco 1,5 milliárd forintos, míg az IBUSZ 1,1 milliárd forintos részt tudott kihasítani a 7,8 milliárd forintos forgalomból.

A most futó szerződés azonban március 5-én lejár. A KEF már tavaly december végén közzétette a részvételi felhívását az új közbeszerzésre. A tárgyalásos eljárásra még péntekig lehet regisztrálni. Hogy változtak-e az elbírálási szempontok, azt még nem lehet tudni, ellenben az új szerződést már nem két, hanem négy évre kötnék meg a 8,4 milliárd forintos keret megtartásával. Ebből arra lehetne következtetni, hogy vagy olcsóbb vagy kevesebb állami úttal kalkulálnak, hiszen csak 2,1 milliárd forint jutna egy évre. „Ajánlatkérő a keretmegállapodás időbeli hatályát a központosított közbeszerzés hatálya alá tartozó intézmények folyamatos ellátásának biztonsága érdekében határozta meg 4 évben” – válaszolta lapunknak a KEF. Ez a törvény adta lehetőség felső határa.

Komora Zoltántól, az IBUSZ vezetőjétől megtudtuk, hogy az utazási iroda ismét beadta a jelentkezését a pályázatra. Szigorú alkalmassági feltételeknek kell megfelelni, például a mérleg szerinti eredmény a részvételi felhívás feladását megelőző három lezárt üzleti évből legalább kettő évben nem lehet negatív. Ez már eleve sok érdeklődőt távol tarthat a tárgyalásoktól. Ugyanakkor az is alkalmassá teszi az utazási irodákat, ha az előírt időszak kezdete után kezdte meg működését, de nemzetközi utazásszervezésből legalább 750 millió forint árbevétele származott.

A legutóbbi közbeszerzés meglehetősen viharosra sikeredett 2013-ban, mert az utazási irodák kiválasztásának módja megváltozott. A korábbi években az elbírálás során a foglalási díj vállalt mértéke 40, míg a kedvezmények mértéke 60 százalékos súllyal esett a latba, amikor a pályázókat összehasonlították. Az új kiírásban azonban a pontozás során 50 százalékos súllyal vették figyelembe a foglalási díj mértékét, 50 százalékban pedig arra lehet pontokat kapni, hogy az utazásszervezőnek hány irodája működik.

Ez utóbbi igazából egyáltalán nem releváns egy utazási iroda megítélésében. A fő bonyodalmat az okozta, hogy a Malév Air Tours megtámadta a közbeszerzés eredményét, a jogorvoslati kérelmét azonban a közbeszerzési döntőbizottság elutasította, mert a cég menet közben úgy döntött, hogy egy hiánypótlást nem teljesít és nem fizeti be a szolgáltatási díjat. A Malév egykori leányvállalata – amely ma már a Magyar Fogászati Turizmus fejlesztő program csoport tagja – főleg azt kifogásolta a vitarendezési kérelmében, hogy az OTP Travel a repülőjegy foglalási díjra nulla forintos ajánlatot tett és mégis nyertesként hirdették ki.

Gyenge forint drágítja az utakat

Még 2013 előtt négy utazási iroda tehetett ajánlatot az államnak: az OTP Travel, a WECO Travel, a Malév Air Tours és a Bonfini Binair. A 2011. december 6-tól 2013. február 15-ig tartó időszakban 3,5 milliárd forintból gazdálkodhatott a kormányzat, előtte 2,5 milliárd forintot különítettek el erre a célra. A jövőben azonban elvileg ennél is kevesebb jut majd, hiszen a 8,4 milliárd forintot már négy évre kell beosztani, így a nyertes utazási irodáknak éves átlagban csak 2,1 milliárd forintos összbevételük származhat. Ellenben a kiutaztatással foglalkozó utazási irodáknak elvileg nem tesz jót a gyenge forint, a 320 forintos euró miatt ugyanis díjat kell emelniük, ami sokakat távol tarthat az utazástól. Kérdés, hogy a drágább euró és dollár az államot is arra sarkalja-e majd, hogy kevesebbszer és rövidebb időre utazzanak külföldre. Szintén szaporíthatja a költségeket, hogy egy tavaly szeptemberi kormányrendelet már a felsőoktatási intézményeket is a központosított közbeszerzési rendszer használatára kötelezte.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek