BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mozambiktól Missouriig terjed a kínaiak által kiépített élelmiszeripari világháló

Kína már nem csupán a fejlődő országokban vásárol fel termőterületeket, hanem a fejlett világban is kutat eladó élelmiszeripari cégek után.

A kínai mezőgazdasági vállalatok évtizedek óta vásárolnak vagy bérelnek földterületeket külföldön, hogy pótolják a csökkenő otthoni termőterületeket, és biztosítsák az 1,4 milliárdos népességnek az élelmiszert. A folyamat különösen felgyorsult a 2006–2008-as élelmiszerválság után, amikor szédítő mértékben emelkedtek világszerte a gabonaárak.

A kínai vállalatok a fejlődő országokban, elsősorban Afrikában kezdtek termőföld-felvásárlásokba és élelmiszeripari fejlesztésekbe. A Bloomberg Mozambikot hozta fel példaként, ahol a kormányzat Hupej tartománnyal egyezett meg a Limpopo folyó torkolatvidékének fejlesztésében, abban a reményben, hogy a termelékenységet visszaállíthatják a 16 évig tartó polgárháború előtti szintre.

A Wanbao Grains & Oils 250 millió dollárt költött öntözőrendszer kiépítésére, gépekre és a 20 ezer hektáros terület előkészítésére, amelyet nyolcezer helyi farmertől vásároltak fel öt évvel ezelőtt. Az üzlet azonban nem egészen úgy sikerült, ahogyan tervezték. Egyrészt meg kell küzdeniük a helyiek ellenállásával, akiknek a kormányzat azt ígérte, hogy munkát kapnak az új farmon – ahol ehelyett a mai napig kínaiak dolgoznak –, és feljavított állapotban kapják majd vissza a birtokukat, ami nem történt meg. Másrészt hiába termelik a rizst kínai kézben lévő földeken, a termés hazaszállítása éppen úgy importnak számít, és ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá, mint minden külföldről bevitt élelmiszerre.

Harmadrészt az ország fejlődésével, a középosztály bővülésével megváltoztak a kínaiak fogyasztási szokásai, megnőtt az igény a jobb minőségű és változatosabb élelmiszerek iránt. Kínában fogyasztják a világ sertés- és tejportermelésének a felét, a szójababénak és a rizsének a harmadát.

A globális élelmiszerválság enyhülése után Kína új terület felé fordult: minőségi élelmiszer-termelő cégeket kezd felvásárolni a fejlett országokban. Kínai vállalatok közel 52 milliárd dollárt fordítottak erre 2005 óta, az élelmiszeripari üzletek száma megnégyszereződött az elmúlt hat évben. A WH Group például 2013-ban felvásárolta a virginiai Smithfield Foodsot, a világ legnagyobb sertésipari cégét, a National Chemica pedig a svájci Syngenta rovarirtószer-gyártót 43 milliárd dollárért. A kommunista párt pedig februárban további támogatásáról biztosította a kínai cégeket, hogy fektessenek külföldi agráripari vállalatokba, amelyek felölelik a termeléstől a feldolgozáson keresztül a raktározásig és szállításig az egész szegmenst.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.