Fél év alatt elillant az amerikai autópiacot övező hurráoptimizmus, a forgalmi statisztikák egyre szerényebb adatokat mutatnak: júniusban a detroiti hármak mindegyike az egy évvel korábbinál jóval alacsonyabb értékesítési adatokat közölt. A piac egésze az előző évihez képest 3 százalékkal ment össze, ez még így is 1,47 millió személy- és kisteherautó eladásának felel meg. A zsugorodás egyrészt a magánvásárlók lanyhuló érdeklődésének, másrészt annak köszönhető, hogy a General Motors (GM), a Ford és a Fiat Chrysler szakított azzal a korábbi gyakorlattal, hogy készletkisöprési jelleggel, hatalmas engedményekkel az autókölcsönzőkre sózza raktáron maradt járműveit. Felismerték egyfelől, hogy a diszkontárakkal a saját nyereségüket csökkentik, másfelől az akciózással saját reputációjukat ássák alá. Igaz, a másik oldalon a gyártás folyamatosságának fenntartása mint alapérdek is fontos tényezőnek számít.
A GM és a Chrysler 2009-es csődje után állami mankókkal talpra állított autóipar az utóbbi hét évben rekordot rekordra halmozott, a gyártók tízmilliárdokban mérhető nyereséget értek el, köszönhetően az alacsony üzemanyagáraknak és a magas haszonkulccsal értékesíthető kisteherautók és városi terepjárók iránti fokozott kereslettnek.
A J. D. Power adatai szerint a kereskedői hálózatban eladott autók száma az első fél évben csupán 1 százalékkal csökkent, viszont a kormányzati és hatósági flottamegrendelésekben és a céges vásárlók és a kölcsönzők számára történt eladásokban 7,8 százalékos zuhanást mértek. Mindez az amerikai gazdasági növekedés egyik kulcságazatát tekintve rossz előjelnek tekinthető – írja a MarketWatch. Az átlagos autófenntartási költségek havi szinten 500 dollár fölé nőttek, ami már nem ösztönöz új autó vásárlására, érdemesebb inkább a meglévő autót jobban megbecsülni. Az Edmunds számai szerint a járműhitelek átlagos futamideje júniusban már 69,3 hónapra nőtt, az átlagos finanszírozási összeg pedig 631 dollárral 31 ezer dollárra emelkedett. Amennyiben a Fed a kamatokat az előrejelzése szerint tovább emeli, a törlesztők is egyre húzósabbak lesznek, ez pedig a szerződések tömeges felmondását vetíti előre.
Németországban sem ideális most a helyzet. Európa legnagyobb gépjárműpiacán szintén 3 százalékkal estek vissza az eladások, összesen 328 ezer autót helyeztek forgalomba – jelentette a Reuters. Itt annyival jobb a helyzet, hogy júniusban egy munkanappal több állt az érdeklődők rendelkezésére, mint egy évvel ezelőtt. Az első fél év kedvező adatokkal szolgált: a tavalyi rekordeladásokra is sikerült 3,1 százaléknyit rátenni, így az értékesített darabszám 1,787 millió volt. Az adatok részletes lebontását későbbre ígérik, ahogy Csehországban is, ahol még jobb mutatókat közölt előzetesen a helyi autóimportőrök szövetsége. A cseheknél az első hat hónapban 8,8 százalékkal ugrott meg a kereslet, s összesen 144 ezer 451 autóra szereltek rendszámot. Ehhez képest jóval dinamikusabb, 19,2 százalékos bővülést hirdet a féléves magyar forgalmi mutató, igaz, nálunk a százezres határ átlépését csak az év végére várják a szakemberek.
Visszatér Iránba a Volkswagen
A Volkswagen 17 év szünet után a Tiguan városi terepjárókkal és a Passat szedánokkal újrakezdi az exportot az iráni Mammut Khodro cégen keresztül. A teheráni kormány azzal számol, hogy középtávon évi 3 millió új autót lehet eladni Iránban.
A VW csoport autóeladásai a legnagyobb piacnak számító Kínában éves összevetésben 3,3 százalékkal 1,51 millióra csökkentek az idei első öt hónapban, Brazíliában 1,9 százalékkal 116 600-ra esett az értékesítése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.