Világgazdaság

Piaci forrásokat is bevonnának a zalaegerszegi tesztpálya építésébe

További 15 milliárdos tőkeemelésről döntött a kormány az Autóipari Próbapálya Zala Kft.-nél, a zalaegerszegi járműipari tesztpálya építőjénél.

Eddig összesen 21 milliárd forintot különített el a kormány a zalaegerszegi járműipari tesztpálya megépítésére – derül ki a legfrissebb közlönyből. A kabinet felhívta a nemzetgazdasági minisztert, hogy a járműipari tesztpályát megvalósító, a tárca tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó Autóipari Próbapálya Zala Kft.-nél mielőbb gondoskodjon az eddigi 6 milliárdon kívül további 15 milliárd forint összegű tőkeemelésről. Emellett kötelezték a szakminisztériumot arra is, hogy készítsen előterjesztést a kabinetnek a beruházás további várható költségeiről és – a beruházás megtérülő jellegére tekintettel – a piaci forrásbevonás lehetőségeit bemutató finanszírozásról. Felelős: a nemzetgazdasági miniszter.

Legutóbb a múlt hónap végén Palkovics László oktatásért felelős államtitkár arról számolt be, hogy ütemterv szerint zajlik a két és fél év alatt befejezni tervezett zalaegerszegi létesítmény építése, amelynek első fázisa, a 300 méter átmérőjű, dinamikus felületű tesztpálya a jövő év tavaszán, nyarán készül el. Előzetesen a 250 hektáron elterülő tesztpálya tervezett összköltségét mintegy 42 milliárd forintra becsülték. A kormánybiztos nevek említése nélkül szólt arról: folyamatosak a tárgyalások a nemzetközi autóipari cégekkel, s ezzel párhuzamosan az egyetemek, kutatóintézetek felkészülése is zajlik.

Az Európában is egyedülálló, önvezető járművek vizsgálatára is alkalmas zalaegerszegi járműipari tesztpálya alapkövét májusban Orbán Viktor miniszterelnök részvételével helyezték el Zalaegerszegen. A város környékén kialakítandó 5G-s informatikai hálózattal is összehangolva készülő tesztpálya közvetve és közvetlenül mintegy 350 új mérnöki álláshelyet teremt. A pályához benzinkút, szálloda és számos más kiszolgáló létesítmény is épül, további munkahelyeket teremtve. A Nemzetgazdasági Minisztérium korábbi közlése szerint a beruházás első ütemében egyebek közt a fékteszteket lehetővé tévő zóna és a járművek kezelhetőségi pályája épül meg, illetve az autonóm járművek vizsgálatát lehetővé tévő zóna. Mindezek mellett kiépül a szükséges kommunikációs technológia és a kiszolgáló létesítmények egy része. A második fázisban, 2018-tól megépül a nagy sebességű viszonyokra alkalmas ovális pálya, sor kerül a járműdinamikai tesztelemek további fejlesztésére, és további kiszolgáló épületeket hoznak létre. A tervek szerint 2019 végére készülhet el a teljes beruházás. A pálya terveit a hetvenéves járműipari tapasztalattal rendelkező, az önvezető autók fejlesztése területén is a világelsők közé tartozó japán Horiba Mira Ltd. készíti.