BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Facebookkal keresnek állást a pályakezdők

A Facebook után a Twitter és a Gyakorikérdések.hu a legnépszerűbb felület, ha a pályakezdők online álláskereséséről, munkakereséssel kapcsolatos élményeiről és tapasztalatairól van szó – állapította meg egy kutatás.

A pályakezdéshez és pályakezdői álláskereséshez kapcsolódó kommentek, cikkek és bejegyzések szerint Magyarországon egyértelműen a Facebook a legaktívabb és legnépszerűbb felület, második helyen a Twitter, harmadik helyen pedig a Gyakorikérdések.hu áll – derült ki a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) és a SentiOne közös, az Y és Z generáció online álláskeresési szokásait vizsgáló kutatásából. Az elmúlt három év publikus online szöveges tartalmait vizsgálva kiderült, hogy míg 2015-ben a diskurzus közel 60 százaléka a Face­bookon folyt a témában, ez 2016-ra 47 százalékra csökkent, 2017-re pedig 51 százalékos lett a weboldalak és elsősorban a fórumok térnyerésével.

A vizsgált időszakban a „gyakornok” szó közel 75 ezer bejegyzésben szerepelt, a „pályakezdő” kifejezés pedig 2500 helyen jelent meg az álláskeresés kontextusában. Míg a pályakezdői állást keresők több mint 50 százaléka a Facebookon tájékozódik a lehetőségekről, a gyakornoki állásokat keresők mintegy 60 százaléka weboldalakon és portálokon szerez információt az aktuális pozíciókról, az álláskeresés trükkjeiről és aktualitásairól.

Az Y és a Z generációhoz kapcsolódó tartalmak 2017-ben is kifejezetten népszerűek az online térben: előbbi közel 7500-szor, utóbbi 3500-szor került szóba a publikus magyar internetes tartalmak között. A két csoport online ismérvei jól körvonalazhatók a leggyakrabban előforduló kifejezések alapján. Az Y generációval kapcsolatos témák többségében megjelennek az „elégedetlen”, a „szakmai” és a „felnőtt” kulcsszavak, míg a Z generációval kapcsolatos témáknál a „digitális”, a „közösségi” és az „online” kifejezések szerepelnek a leggyakoribb szavak között. Az álláskeresés témakörének influencer csatornái, azaz a legnagyobb eléréssel és követőbázissal rendelkező online felületek terén eltérés van a két csoport között. Az Y generáció körében mindhárom legnépszerűbb felület a Facebookon található, míg a Z generációnál már megjelennek a YouTube-csatornák. A fiatalabb nemzedék által generált vagy a róla szóló tartalmak aránya a kép- és videómegosztó oldalakon ugrásszerűen, 20 százalékról 42 százalékra nőtt az Y generációhoz képest. „A vloggerek, bloggerek és Instagram-sztárok megjelenésével egyre népszerűbb téma lett az online térben felépíthető karrier lehetősége. A Z generáció tagjai közül sokan már reális jövőképként tekintenek ezekre a szerepekre” – mondta Major Szilvia, a METU KarrierCentrumának igazgatója.

Párnacihában gyűlik a pénz a lakásra

Az európai fiatalok főleg részvényekben tartják megtakarításaikat. A magyaroknak viszont csupán alig 6 százaléka jár el így, ők inkább készpénzt tesznek félre, hitelkártyát kevesen használnak, és többnyire saját lakásra gyűjtenek, ami másoknál csak az utolsó a sorban. A magyar fiatalok 51 százaléka minden hónapban megtakarít, és 30 százalékuk költözött már vissza a szüleihez anyagi okokból. Az Intrum Justitia huszonegy országban több mint 21 ezer fiatalt kérdezett meg. | VG

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.