MNB: kiszámíthatóbb lesz a lakáshitel
Már 52 kereskedelmi bank és takarékszövetkezet kínál minősített fogyasztóbarát lakáshitelt – mondta Windisch László, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke azon a sajtótájékoztatón, amelyen egyebek mellett az ilyen hiteleket összehasonlító alkalmazást is bemutatták. A hitelintézetek 104-féle minősített fogyasztóbarát lakáshitelt kínálnak, a kölcsönt keresők ezek közül választhatják ki a nekik legmegfelelőbbet a jegybank kalkulátorával.
A jegybanki minősítést olyan termékekre kaphatják meg a bankok, amelyeknél a kamatperiódus fix, legalább 3 éves, a kamatfelár a referenciakamathoz képest maximum 3,5 százalékpont lehet, emellett az induló és az előtörlesztési díjakra is vonatkoznak korlátozások.
A Magyar Nemzeti Bank célja az volt, hogy a minősítés kialakításával a lakáshitelpiaci verseny fokozása és a kamatok leszorítása mellett, a változó kamatozású lakáshitelek felől a rögzített kamatozásúak felé terelje el a fogyasztókat.
A hosszabb kamatperiódusú lakáshiteleket sokan azért nem választják, mert drágák. A kamatfelár Magyarországon viszonylag magas, több mint 1 százalékponttal haladja meg a változó kamatozású hiteleknél alkalmazottakat. Az MNB ezért úgy gondolja, a bankok tudnának még ezekből lefaragni. A fix törlesztőrészletű szerződések aránya alacsony, nem éri el a 60 százalékot, ezen belül a legalább 10 éves kamatperiódusú hitelek aránya 10 százalék alatt van.
„A kereskedelmi bankrendszer nem tanult a devizahitelezés fájdalmas tapasztalataiból” – hangsúlyozta Windisch László. Mint hozzátette, a változó kamatozású, hosszú futamidejű hitelek folyósításával a bankok egyoldalúan az ügyfelekre hárítják a kamatkockázatot. Bár a jegybanknál tartósan laza monetáris kondíciókra számítanak, de három-négy évnél többre nem látnak előre, a 15-20 éves lakáshitelek teljes futamidejére pedig nem is lehet előrejelezni a kamatpályát.
A Magyar Nemzeti Banknál éppen ezért azt szeretnék, ha a változó kamatozású lakáshitelek visszaszorulnának, a csak fix kamatozású konstrukciókra megkapható minősítést pedig csak az első lépésnek tekintik a hosszabb kamatperiódusú hitelek elterjesztésében. Ha ez nem lesz elegendő a cél elérésére, akkor más módszert is bevethet a jegybank a rövid kamatperiódusú hitelek ellen. A minősített fogyasztóbarát lakáshitelek népszerűsítésébe mindenesetre a bankok mellett a jegybank is beszáll, és Windisch László kiterjedt reklámkampányt ígért. Ebben arra biztatják majd a fogyasztókat, hogy az ilyen címkével ellátott lakáshitelek közül válasszanak majd, akár a jegybank honlapján található alkalmazás segítségével.