Már 52 kereskedelmi bank és takarékszövetkezet kínál minősített fogyasztóbarát lakáshitelt – mondta Windisch László, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke azon a sajtótájékoztatón, amelyen egyebek mellett az ilyen hiteleket összehasonlító alkalmazást is bemutatták. A hitelintézetek 104-féle minősített fogyasztóbarát lakáshitelt kínálnak, a kölcsönt keresők ezek közül választhatják ki a nekik legmegfelelőbbet a jegybank kalkulátorával.
A jegybanki minősítést olyan termékekre kaphatják meg a bankok, amelyeknél a kamatperiódus fix, legalább 3 éves, a kamatfelár a referenciakamathoz képest maximum 3,5 százalékpont lehet, emellett az induló és az előtörlesztési díjakra is vonatkoznak korlátozások.
A Magyar Nemzeti Bank célja az volt, hogy a minősítés kialakításával a lakáshitelpiaci verseny fokozása és a kamatok leszorítása mellett, a változó kamatozású lakáshitelek felől a rögzített kamatozásúak felé terelje el a fogyasztókat.
A hosszabb kamatperiódusú lakáshiteleket sokan azért nem választják, mert drágák. A kamatfelár Magyarországon viszonylag magas, több mint 1 százalékponttal haladja meg a változó kamatozású hiteleknél alkalmazottakat. Az MNB ezért úgy gondolja, a bankok tudnának még ezekből lefaragni. A fix törlesztőrészletű szerződések aránya alacsony, nem éri el a 60 százalékot, ezen belül a legalább 10 éves kamatperiódusú hitelek aránya 10 százalék alatt van.
„A kereskedelmi bankrendszer nem tanult a devizahitelezés fájdalmas tapasztalataiból” – hangsúlyozta Windisch László. Mint hozzátette, a változó kamatozású, hosszú futamidejű hitelek folyósításával a bankok egyoldalúan az ügyfelekre hárítják a kamatkockázatot. Bár a jegybanknál tartósan laza monetáris kondíciókra számítanak, de három-négy évnél többre nem látnak előre, a 15-20 éves lakáshitelek teljes futamidejére pedig nem is lehet előrejelezni a kamatpályát.
A Magyar Nemzeti Banknál éppen ezért azt szeretnék, ha a változó kamatozású lakáshitelek visszaszorulnának, a csak fix kamatozású konstrukciókra megkapható minősítést pedig csak az első lépésnek tekintik a hosszabb kamatperiódusú hitelek elterjesztésében. Ha ez nem lesz elegendő a cél elérésére, akkor más módszert is bevethet a jegybank a rövid kamatperiódusú hitelek ellen. A minősített fogyasztóbarát lakáshitelek népszerűsítésébe mindenesetre a bankok mellett a jegybank is beszáll, és Windisch László kiterjedt reklámkampányt ígért. Ebben arra biztatják majd a fogyasztókat, hogy az ilyen címkével ellátott lakáshitelek közül válasszanak majd, akár a jegybank honlapján található alkalmazás segítségével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.