Óriásüzletet kötött az Airbus
Történetének legnagyobb üzletét ütötte nyélbe szerdán Dubajban az Airbus: a páneurópai repülőgépgyártótól 430 utasszállítót rendelt csaknem 50 milliárd dollár értékben az amerikai Indigo Partners befektetési társaság. A Wizz Air maga is részese az óriásügyletnek, ugyanis az Indigo által megrendelt gépekből neki is jut három másik légitársaság, a coloradói székhelyű Frontier Airlines, a mexikói Volaris és a chilei JetSmart mellett. E négy légitársaságban és egy kanadai szuperfapadosban van az Indigónak meghatározó tulajdonrésze. Az aláírt memorandum értelmében 273 darab A320neo repülőt, míg a gépcsalád másik tagjából, az A321neóból 157 darabot oszthat majd szét tagjai között az Indigo. A leosztás már megtörtént, a Wizz Air 146, a Frontier 134, a Volaris 80, míg a JetSmart 70 géppel gyarapodik. Listaáron ezekért 49,5 milliárd dollárt kellene fizetni, de ilyen gigaüzletnél az Indigo jelentős kedvezményt csikarhat ki. A hírre az Airbus árfolyama 2,5 százalékos erősödéssel, a Boeingé félszázalékos eséssel reagált. Az Airbus ezzel már 37 százalékos pluszban jár az idén. Meglepő módon a Wizz Airnek az árfolyama is 0,8 százalékos mínuszba süllyedt a bejelentés után.
Az Indigo Partners június közepén ismeretlen befektetőknek eladta a Wizz Airben 2005 óta meglévő 18,7 százalékos részvénypakettjét, összesen 10,7 millió törzsrészvényt. A tranzakció okára azóta sem derült fény. Az arizonai székhelyű befektetési társaság kezében ezzel nem maradt szavazatra és osztalékfelvételre feljogosító részvény, viszont 24 millió részvényre váltható kötvénnyel ma is rendelkezik a cégben. A megrendelés az Airbus értékesítési vezetőjének, John Leahynek pályafutása csúcspontját jelenti, a nyugdíjba vonuló topmenedzser a cégnél töltött évtizedek alatt 16 ezer gépet adott el, és részese volt annak a folyamatnak, melynek során az Airbust a Boeing szintjére fejlesztették fel, duopóliumot létrehozva a világ repülőgépgyártásában. A 67 éves Leahy mellett az Indigót alapító Bill Franke is eddigi legnagyobb üzletét írhatta alá Dubajban. A 80 éves nagybefektető töretlenül hisz a cége által követett fapados légi közlekedési stratégia profitteremtő képességében.
A 220–240 utas szállítására alkalmas A320neo típus első példányait tavaly januárban állította forgalomba a Lufthansa, azóta 180 darabot szállított le megrendelőinek az Airbus. Az idén 200 darabot kellett volna átadniuk, de ez már nem teljesül, mivel a hajtóműveket gyártó Pratt & Whitney csúszásban van a szállításokkal.
A gigamegrendeléssel az Airbus megfordította az állást a Boeinggal a megrendelésekért vívott csatában, mivel amerikai riválisa „csak” egy 15,1 milliárdos ügyletet tudott felmutatni eddig a héten zajló Dubai Airshow-n. Tegnap azonban ezt 27 milliárdos üzlettel sikerült megtoldaniuk, miután 225 Boeing-737 MAX-ot rendelt tőlük a Flydubai. A 737-es az A320neo fő riválisának számít. A nyolc éve alapított arab fapados légitársaság csak Boeingokkal töltötte fel flottáját.


