Sok szó esik ugyanakkor egy harmadik típusú feltételességről, amely politikai természetű. Abból indul ki, hogy egyes országokat, amelyek megsértik az EU értékeit és a jogállami normákat, vagy nem szolidárisak a többiekkel, ugyanúgy az EU-források felfüggesztésével lehetne büntetni. Jelenleg nincs ilyen szabály, ezért ilyen típusú szankció nem is alkalmazható. Hogy bölcs lenne-e a jövőben, nem egyértelmű. A politikai szankcióról (vagy jogállami feltételességről) ugyanis elmondható ugyanaz, mint a makroökonómiairól: a központ eltévelyedése miatt esetleg a vétlen gyengéken csattanna az ostor. Másrészt: az eszköz nem használható egyforma eréllyel a különböző országtípusok között. Egy beruházások tekintetében EU-forrásokra szoruló ország érzékeny lenne, de egy jelentős nettó befizető nem feltétlenül. Magyarán: ha például Hollandiában, Franciaországban vagy Dániában kerül hatalomra egy szélsőséges, idegengyűlölő, antiszolidáris politikai erő, vele szemben a kohéziós politikán belüli feltételesség kevéssé hatásos. A jogállamiság, az európai értékek, a demokrácia védelme fontos, de az EU-nak olyan eszközökről kell gondoskodnia, amelyek egyforma erővel, következetesen alkalmazhatók minden országban: északon és délen, keleten és nyugaton.