K özösségi borfeldolgozók építésével és üzemeltetésével, egy új márka bevezetésével, valamint a közös beszerzés és értékesítés feltételeinek megteremtésével próbál jobb lehetőséget teremteni a borvidéki kistermelőknek a Tokaji Borvidék Hegyközségi Tanácsa – mondta a Dereszla Pincészetet is vezető Kalocsai László. A Hercegkútra, Tállyára és Bodrogkisfaludra tervezett feldolgozók csupán részei annak a komplex csomagnak, amelynek megvalósítása megszüntethetné a borvidéken kialakult kettős árrendszert. A termelők egy része csupán 80 forint körüli árat kap egy kiló szőlőért, ami a megélhetésre sem elég, a korszerűsítésről már nem is beszélve. A kis családi gazdaságoknak a saját borászat kialakítása még a legjobb uniós pályázatokkal sem reális, mivel képtelenek az 50 százalék önerő előteremtésére, számukra a közösségi infrastruktúra lehet megoldás. Ezek az üzemek kis tételek feldolgozására is alkalmasak lesznek: Kalocsai László szerint a legkisebb különállóan kezelhető egység 30 mázsa szőlő lesz, ami durván félhektárnyi terület termésének felel meg a borvidéken.
Hercegkúton és Bodrogkisfaludon már folyik az építkezés, reményeik szerint Tállyán is hamarosan elkezdődhetnek a beruházási munkálatok. A hercegkúti feldolgozó már a 2018-as szüretkor fogadni tudja a kistermelők szőlőjét. A három közül ez lesz a legkisebb a maga ötezer hektoliteres kapacitásával, míg a bodrogkisfaludi, illetve a tállyai borászatok – amelyek 2019-ben lesznek üzemképesek – kapacitása egyenként 10 ezer hektoliteres lesz. Bodrogkisfaludon lesz egy palackozó, illetve egy pezsgővonal is, ami még közepes birtokoknak is nagy invesztíció lenne – mondta Kalocsai László.
A tervek szerint a három feldolgozóüzemen kívül üzembe helyeznek egy mobil palackozót is. „Ez lehetőséget ad arra, hogy aki otthon készíti a bort, de palackozásra nincs felkészülve, ne a bort vigye a palackozóhoz, hanem fordítva, ami egy minőségi előrelépés. Ausztriában, Franciaországban és Németországban is nagy hagyománya van ennek, akár közepes pincészetek is kihasználják ezt a lehetőséget” – hozott nemzetközi példákat Kalocsai László.
Az előzetes számítások szerint, ha egy termelő behozza feldolgozásra a szőlőjét, a palackozás munkafolyamatával együtt 80 forintos literenkénti árban jön ki a bor elkészítési költsége. Ezenfelül fizetni kell a segédanyagokért, vagyis a palackért, a dugóért és a címkéért. Ezek a költségek azonban várhatóan alacsonyabbak lesznek, mint ha valaki maga szerezné be a segédanyagokat, ugyanis a beszerzői közösségen keresztül olcsóbb lehet a vásárlás. A beszerzői közösség – amelyet egy, a hegyközségi tanács által alapított nonprofit kft. működtet – feladata, hogy ellássa a borvidéket a szőlőtermesztéshez, illetve a borászkodáshoz szükséges anyagokkal a növényvédő szertől a boroskartonokig. Kalocsai László számításai szerint ez évente félmilliárd forint költségmegtakarítást jelenthet a szőlősgazdáknak.
Az infrastrukturális és a szervezeti fejlesztéseket is 100 százalékban támogatásból valósítja meg a nonprofit kft. A Tokaj-Hegyalja térségi fejlesztése projekt keretében végrehajtandó beruházási csomag teljes költségvetése 6,7 milliárd forint. Ebbe a felsoroltakon kívül beletartozik még egy borvidéki kutatóintézet építése, illetve annak kutatási eszközökkel való felszerelése is. A hegyközségi tanácsnál szeretnék elérni, hogy a borvidék szereplőinek nemzetközi szinten is versenyképes tudásuk legyen. Kalocsai László szerint a németországi moseli borvidék jó példa arra, hogy a helyi kutatóintézetek mennyire magas szinten képesek segíteni a termelőket, ennek elérése a cél Tokajban is.
A bort eladni is tudni kell, ezért egy értékesítési közösséget is létrehoztak ugyanezen a nonprofit kft.-n belül. Ennek az a célja, hogy azokat a tételeket, amelyekre a helyi borászatoknak nincs szükségük, egy egységes márkaként dobják piacra és próbálják értékesíteni. Az idei évben bevezetendő Kingling márka volumenének felfuttatása az elsődleges cél: Kalocsai László reményei szerint milliós vagy akár többmilliós palackszámot is el tudnak érni – de ennél nem használnák a „tokaji” megnevezést, hogy ne jelentsen konkurenciát a helyi termelőknek.
Ez egy puffertermék lesz, a feleslegek levezethetők lesznek a márkán keresztül. Fontos kérdés e márka pozicionálása, ami a tervek szerint a tokaji szegmens alsó részén helyezkedne el, de – hangsúlyozta a hegyközségi tanács alelnöke – magasabban, mint a jelenlegi legalsó kategóriás borok. Ezzel szeretnék „felhúzni” a gyengébben pozicionált tokaji borokat, egyben az ezeknél jellemző, nagyon alacsony, 80 forintos szőlőfelvásárlási árat, mert ebből biztosan nem lehet megélni. Kalkulációik szerint itt is elérhető a 140 forintos szőlőár, vagyis meg lehetne szüntetni a tokaji kettős árrendszert. Ez a borvidék megtartóképessége szempontjából is fontos lenne, hiszen, ha elérik, akár abból is megélhet egy család, hogy szőlőt termeszt – mondta Kalocsai László.
Harmadolás
A tokaji hegyközségi tanács szerint jó lenne átalakítani a borvidék szerkezetét is. Most a piaci szereplők egyik része a nagyobb pincészetek és az úgynevezett integrátorok, amelyekből a legnagyobb az állami Grand Tokaj Zrt., a másik pedig a jellemzően alacsony áron felvásárló „külsősök”. A hegyközség ezzel szemben egy olyan szerkezetet szeretne, amelyben körülbelül egyharmados részt tudnának magukénak az integrátorok, egyharmadot a középbirtokok, míg a harmadik harmadot a még csak nyomokban fellelhető fenntartható családi gazdaságok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.