Új vezérrel és rózsás kilátásokkal vág neki az évnek a Novartis. A világ negyedik legnagyobb gyógyszergyártója élén a Joe Jimenezt a jövő héten váltó Vas Narasimhannak elemzők szerint sikerül felráznia a svájci óriáscéget az előző három év viszonylagos tespedtségéből, s ehhez kész eszközei lesznek. A tavaly piacra dobott, pikkelysömör elleni Cosentyx után a mellrák elleni Kisqali és a szívbetegség kezelésére szolgáló Entresto nevű gyógyszerük is blockbuster, azaz évi egymilliárd dollár feletti bevételt hozó készítmény lehet. A Cosentyx 2017-ben 2,1 milliárd, míg az Entresto 507 millió dollárt hozott. Üzleti szempontból e gyógyszerek feladata lesz betölteni a cég könyveiben azt az űrt, amely a lejárt szabadalmú Gleevec rákgyógyszerükre ráeresztett olcsó generikus készítmények miatt keletkezett. Szintén nagy reményeket fűznek a leukémia eddig gyógyíthatatlan változatának kezelésében reményt keltő eredményeket produkáló Kymriah piaci bevezetéséhez is, noha az augusztus óta hozzáférhető gyógyszer 475 ezer dolláros ára miatt egyelőre csak kevesek gyógyulását segítheti.
A Novartis a tavalyi negyedik negyedévben már javuló eredményeket tudott felmutatni, eladásai 5 százalékkal, 12,9 milliárd dollárra, kiigazított eredménye pedig 6 százalékkal, 3,2 milliárd dollárra nőtt az egy évvel korábbihoz képest. Előbbi 200, utóbbi 100 millió dollárral múlja felül a Bloomberg elemzői várakozását. Az üzlet egészét tekintve mindkét soron 1 százalékos volt a bővülés, a bevétel 49,11, az eredmény 11,4 milliárd dollárra jött ki. A gyorsjelentésre 2,4 százalékkal erősödött a cég árfolyama a zürichi tőzsdén.
A negyedév lehetett volna jobb is, ha a generikus gyógyszereket gyártó leánycég, a Sandoz nem áll be a piaci árverseny diktálta sorba, és nem igazítja árait az olcsóbb riválisokéhoz. Donald Trump elnök erélyes fellépésére ugyanis az Egyesült Államokban – ahonnan a Sandoz bevételeinek harmada származik – árerózió indult el. A másik leány, a szemápolási termékeket gyártó Alcon viszont 8 százalékkal növelte negyedéves bevételeit, jó teljesítménye nyomán az anyacég 2019-re halasztotta a döntést arról, hogy kiszervezik-e és önállósítják-e az üzletágat, vagy megtartják, ha ilyen meggyőző ütemben szállítja a profitot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.