BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kemény feladatot kaptak a légitársaságok a Brexittel

Európa legnagyobb légitársaságai a múlt héten Brüsszelben tartottak légi közlekedési csúcstalálkozót, ahol az előttük álló kihívásokról tárgyaltak. Az iparági vezetők véleménye egységet mutatott egészen a legnagyobb kérdésig: a Brexit megosztotta őket.

A légi közlekedés sok szempontból különbözik más iparágaktól, az ágazat szereplői Londontól Lisszabonig egységesen úgy látják, hogy a britek 2019. márciusi kilépése az Európai Unióból sok fejfájást okoz majd. Anglia ad otthont Európa legforgalmasabb repterének, és a Brexit-megállapodás kihatással lesz több tízmillió utas közlekedésére.

„A piaci pozíciókért folyik a küzdelem, mivel az Egyesült Királyság és az EU között a jövőbeli kapcsolatok alapjai most épülnek” – mondta a Bloombergnek Michael Tscherny szakértő, aki európai politikai témákban ad tanácsot vállalatoknak. Hozzátette, az alapvető kérdés az, hogy a Brexit utáni napon a járatok leállnak-e, vagy sem, mivel senkit sem érdekelnek olyan gépek, amelyek nem repülnek az Egyesült Királyság és Európa többi része között. A teljes légi közlekedés negyedét az Egyesült Királyság bonyolítja le, évente egymilliárd utast szállít az EU-ba, az Egyesült Államok és Kína után övé a harmadik legnagyobb piac világviszonylatban. Ezzel a gazdasági valósággal kell szembesülnie a Brexit tárgyalópartnereinek, akik évtizedek óta a légi forgalom korszerűsítésén, biztonsági eljárásain, forgalmi és tulajdonjogi reformján dolgoznak. A felépített szabályozási keret megszűnne az Egyesült Királyságban, és ha ezek helyettesítésére nem kötnek megállapodást, akkor a Brexit a történet végét jelentheti.

„Eltökélt szándékom, hogy elkerüljem a Brexit különösen abszurd következményeit” – jelentette ki Donald Tusk, az EU elnöke március 7-én Luxembourgban, ahol a jövőbeli gazdasági kapcsolatok terveit mérlegelték. Nem látjuk, hogy bármilyen megoldás felé haladnánk a repülési jogok és a tulajdonjogi szabályok tekintetében – mondta Michael O’Leary, a Ryanair Holding vezérigazgatója, aki nyíltan ellenzi a Brexitet. Egy olyan vezérigazgatói konferencián beszélt, amelyet az Airline for Europe, az EU legfontosabb iparági lobbicsoportja szervezett olyan ügyek megvitatására, mint a légi közlekedés adóterhei és a légi forgalmi irányítás, a Brexit feladta nekik a leckét.

A British Airways vezetősége azonban optimista: közösek az érdekek, és nyugodtak a jövőt illetően, úgy látják, be tudják tartani az összes jogszabályt. Az Európai Bizottság szerint három lehetséges forgatókönyvvel számolhat Nagy-Britannia hosszú távon a légi közlekedésével kapcsolatban, a legvalószínűbb azonban az, hogy nem kínál majd többet az EU-nak, mint az Egyesült Államok.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.