Kemény feladatot kaptak a légitársaságok a Brexittel
A légi közlekedés sok szempontból különbözik más iparágaktól, az ágazat szereplői Londontól Lisszabonig egységesen úgy látják, hogy a britek 2019. márciusi kilépése az Európai Unióból sok fejfájást okoz majd. Anglia ad otthont Európa legforgalmasabb repterének, és a Brexit-megállapodás kihatással lesz több tízmillió utas közlekedésére.
„A piaci pozíciókért folyik a küzdelem, mivel az Egyesült Királyság és az EU között a jövőbeli kapcsolatok alapjai most épülnek” – mondta a Bloombergnek Michael Tscherny szakértő, aki európai politikai témákban ad tanácsot vállalatoknak. Hozzátette, az alapvető kérdés az, hogy a Brexit utáni napon a járatok leállnak-e, vagy sem, mivel senkit sem érdekelnek olyan gépek, amelyek nem repülnek az Egyesült Királyság és Európa többi része között. A teljes légi közlekedés negyedét az Egyesült Királyság bonyolítja le, évente egymilliárd utast szállít az EU-ba, az Egyesült Államok és Kína után övé a harmadik legnagyobb piac világviszonylatban. Ezzel a gazdasági valósággal kell szembesülnie a Brexit tárgyalópartnereinek, akik évtizedek óta a légi forgalom korszerűsítésén, biztonsági eljárásain, forgalmi és tulajdonjogi reformján dolgoznak. A felépített szabályozási keret megszűnne az Egyesült Királyságban, és ha ezek helyettesítésére nem kötnek megállapodást, akkor a Brexit a történet végét jelentheti.
„Eltökélt szándékom, hogy elkerüljem a Brexit különösen abszurd következményeit” – jelentette ki Donald Tusk, az EU elnöke március 7-én Luxembourgban, ahol a jövőbeli gazdasági kapcsolatok terveit mérlegelték. Nem látjuk, hogy bármilyen megoldás felé haladnánk a repülési jogok és a tulajdonjogi szabályok tekintetében – mondta Michael O’Leary, a Ryanair Holding vezérigazgatója, aki nyíltan ellenzi a Brexitet. Egy olyan vezérigazgatói konferencián beszélt, amelyet az Airline for Europe, az EU legfontosabb iparági lobbicsoportja szervezett olyan ügyek megvitatására, mint a légi közlekedés adóterhei és a légi forgalmi irányítás, a Brexit feladta nekik a leckét.
A British Airways vezetősége azonban optimista: közösek az érdekek, és nyugodtak a jövőt illetően, úgy látják, be tudják tartani az összes jogszabályt. Az Európai Bizottság szerint három lehetséges forgatókönyvvel számolhat Nagy-Britannia hosszú távon a légi közlekedésével kapcsolatban, a legvalószínűbb azonban az, hogy nem kínál majd többet az EU-nak, mint az Egyesült Államok.


