BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Világszintű szolgáltatás rekordalacsony áron a magyar privátbanki ügyfeleknek

A hazai adórendszer mellett a szolgáltatások relatív alulárazottsága is amellett szól, hogy érdemes a magyar privátbankokat használni – véli Karagich István, a Blochamps Capital vezetője.

A nemzetközi piacokon már megjelent a hozamemelkedés.

Az erősödés gyenge, de a kérdés adott: felkelthetik-e a hozamvadász privátbanki ügyfelek érdeklő-

dését az új folyamatok, követelhetik-e a trendkövetést?

A hozam terén a vagyonkezelési szakmának – és így az ügyfeleknek is – évek óta ugyanazok a gondjai. Érdemi ügyféltömeg értette meg 2015–2018 között, hogy nem röpke átmeneti hozammentes időszakról van szó, nem csupán egy-egy rossz évük volt a fixed income piacoknak. Bár a régóta tartó nullás kamatkörnyezet lassan véget ér, e téren gyors változásra nemigen érdemes számítani. Előny, hogy az ügyfelek az elmúlt években megszokták külföldön, hogy nincsen érdemi kockázatmentes hozam semmilyen piacon. Azért hangsúlyozom, hogy külföldön, mert a trendek Magyarországon is hasonlók, ám az államadósság-kezelő lakosságiállampapír-programjai elkényeztették a megtakarítani kívánókat, hiszen ezeken az instrumentumokon keresztül el lehetett érni kockázatmentes reálkamat-prémiumot. S hogy miért nem lesz gyors a változás? A világszerte általános likviditásbő időszak elnyúlt, részben az Európai Központi Bank későre maradt eszközvásárlási programja miatt. A hozamemelkedésnek szerves eleme az infláció alakulása, azaz a kötvényhozamok mindenképpen ennek megjelenésével nőhetnek csak. Eközben lassan megszűnik a „fedezetlen” pénzek piacra áramlása, és egy időben ráadásul úgy tűnik, az elmúlt évek féktelen részvénypiaci ralija is csillapodik az idén. Akár edukációs szempontból is hasznos tudatosítani, hogy mostantól tenni is kell a hozamért: kockázatot vállalni, bátrabbnak lenni és segítséget kérni a hozzáértőktől. Azaz a korábbinál jóval kockázattudatosabban kell befektetni. A magasabb reálhozamért vállalnunk kell az ahhoz vezető ösvényt, annak kockázataival és esetleges sikertelenségével. Ennek egyik módja az aktívabb trendkövető vagyonkezelés.

Ennek kapcsán adódik a kérdés: mindenki be tud majd rendezkedni vagyonkezelésre? Hiszen ezt a piac és különösen az ügyfelek még tanulják. Ismerve a magyar privátbanki ügyfél költségérzékenységét, lehet fenntartható modellt alkotni?

Azt szoktam mondani tizenöt éves piacelemzési tapasztalataim alapján, hogy a privátbanki szolgáltatásokért fizetett ár-érték arány alapján a magyar privátbanki ügyfél egyértelműen jobban jár, ha a szolgáltatást itthon veszi igénybe. Olcsón kap magas szakmai hozzáadott értékű tudást, ráadásul nemzetközi összehasonlításban is remek hozamteljesítmények mellett. A komplex szolgáltatást keresőknek nemzetközi összehasonlításban is jó termék- és tanácsadási paletta áll rendelkezésükre, nagyon kedvező adókörnyezetben és még mindig – már sok éve – rendkívül baráti áron. Miközben egy ingatlanközvetítőnek gond nélkül kifizetünk két-három-négy százalék közvetítői díjat, addig az évről évre hozamot termelő privátbankárnak – aki kis túlzással az egész pénzügyi életünket ismeri – még az egy százalékot is nehezen. Ez így sokáig nem tartható fenn: a szolgáltatási színvonal évről évre nő, egyre komplexebb lesz, sőt, a hazai privátbanki szektor életében soha olyan mértékű fejlesztési aktivitás nem volt, mint az utóbbi két évben.

Mennyiben alapozható a fejlődés a digitalizációra ebben a szegmensben?

Van egy talán nem túlzó gondolatunk erről: a digitális átalakulás a bankszektor szereplői számára az elmúlt két-három évben kicsit olyan volt, mint a tinédzsereknek a szex. Mindenki beszél róla, de alig néhányan sejtik csak, hogy a gyakorlatban hogyan fogják megvalósítani. A sok egyéb tényező mellett már azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a digitalizáció révén a piac is átalakulófélben van. A privátbanki szolgáltatók és a privátbankárok számára most elengedhetetlen, hogy fejlesszenek, frissüljenek, tanuljanak, nyitottak legyenek az innovációra, ha meg szeretnének felelni a MiFID II., valamint a fin tech nyomán egyre inkább előtérbe kerülő kihívásoknak. Hatalmas teher ez fejlesztési és szakmai szempontból. De jó teher. Idővel mindenki nyer rajta: ügyfél, bank, privátbankár egyaránt. Ehhez a cégeknek jelentős erőforrásokat kell invesztálniuk mind önmaguk képzésébe, egy, a már meglévő tapasztalatokra építő, de mégis friss szemléletmód elsajátításával, mind pedig az ügyfelek számára előnyös digitális újdonságokhoz való hozzájutás érdekében. S bár ezek költségesek, hosszú távon rendszerszinten is hatékonyabbá, gyorsabbá és olcsóbbá tehetik a pénzügyi szolgáltatásokat.

A vagyonbővülés hajtóereje az elmúlt években a pénzügyi bevételek helyett egyre inkább a reáliák felé mozdult. Mit vár el a pénzét

a vállalkozásából bővítő ügyfél

a privátbanki szolgáltatójától?

Kétségtelen, hogy jelentős hangsúlyt kaptak az ingatlaneszközök a befektetési palettán, de Magyarországon hagyományosan magas hányaduk volt, ráadásul szinte minden vagyoni osztályban. Az ügyfelek részéről az utóbbi három évben nem is annyira a portfóliók hozamtermelő képességének fenntartása volt a fő elvárás, mint inkább például a segítség az olcsó hitel felvételében. Adva van egy háromszög, amelyben az ügyfél, a vállalkozása és a bankja található. Korábban az ügyfél inkább visszaforgatta a cégébe a nyereséget, és abból indított beruházásokat, hiszen a bankhitel nagyon drága volt. De ma, amikor a megbízható vállalkozásoknak csak úgy utánuk dobják a hiteleket, jobban megéri hitelből fejleszteni, így több nyereséget tudnak a magánszámlára áttenni az üzletemberek.

Ezek azok az üzletemberek, akik a magas átlagéletkorú privátbanki ügyfélkör kétharmadát alkotják. A helyükbe lépő következő generációra is gondolnak a fejlesztések során a bankok?

Igen, természetesen. A szolgáltatási reform jelentette kínálatváltozás a keresletet is átalakítja majd, komplexebbé, tudatosabbá teszi, s ebben fontos stratégiai portfólióelemmé válik az öngondoskodás. Nemzetközi tanulmányok arról tanúskodnak, hogy a privátbankok lehetőségei a kiszolgálásban nemcsak a szokatlan likviditásbőség miatt lettek gazdagabbak, de a fejlesztési szükség lehetőséggé fordításában is. Már csak azért is szükség van az átalakulásra, a támogató CRM és informatikai rendszerek újragondolására, mert a digitális fejlődésre való képesség lehet a legnagyobb sikertényező a fiatalabb generáció kiszolgálásában. A kihívásokat lehetőségként kell kezelnie minden Magyarországon aktív szolgáltatónak, fontos lenne, hogy a következő években több szempontból is fejlődjenek. Egyedi ajánlatokra, a szolgáltatások és a termékek rugalmasabb formálására, komplexebb szakértői csoportokra lesz szükség, mivel mindez hatékonyabb HNWI- és affluens kiszolgálást tesz lehetővé.

Milyen intézkedések szükségesek ön szerint az új kormány részéről, hogy a privátbanki szegmens számottevően növelje hazai megtakarításait? Milyen akadályokat kellene leépíteni?

Az új kormány a régi kormány lesz, legalábbis a gazdaságpolitikai ösztönzőrendszer irányvonala nem fog nagyobb mértékben változni. Ezen a fronton nagyon világosak az évek óta lefektetett alapelvek a hazai gazdaságpolitikában. Nemzetközi relációban is versenyképesek vagyunk, a befektetők a világ egyik legkedvezőbb feltételeivel üzletelhetnek a hazai tőke- és befektetési piacon. Ma tízezer fő körül mozog a vagyonosok száma hazánkban.

Míg nemzetközi összevetésben a legalább egymillió dolláros likvid vagyonokat figyeljük, itthon inkább az 50–100 millió felettieket próbáljuk meg szegmentálni. A régió más országaihoz képest egyelőre viszonylag kevesen vannak a pénzügyi elit tagjai: körülbelül 600-700 az igazán nagy, a 10 millió euró (3 milliárd forint) feletti vagyonnal rendelkező honfitársunk. Magyarországon a belépési limitek széles sávja nehezíti a tiszta szegmentálást: 42 ezer privátbanki számla van, ennek a többsége azonban csak 30-50 millió forintos, legfeljebb 100 millió forintos likvid vagyonú ügyfelet takar. A top tízezernek nevezhető ügyfélkörnek már 300 millió forint feletti a vagyona. 2018 elejére elérte a 4100 milliárd forintot a legvagyonosabb magyarok privátbanki számlákon tartott vagyona. Összességében a magyar privátbanki vagyon dinamikusan, nagyjából 400 milliárd forinttal nő évente, de számításaink szerint az akár 800 milliárd forintos bővülés is elérhető lenne. Például a privátbanki szempontból is alig jelentős adóamnesztia-kampányokkal ellentétben a privátbanki szegmens hazai megtakarításait sokkal jobban növelte az adórendszer jelenlegi szerkezete, hiszen egyre kevesebb a kifelé áramló privát flow. Persze növelhetné az állományt – és így az egész szektor elégedettségét elősegíthetné –, ha a svájci bankszámlákról a kint lévő magyar megtakarítások újra a hazai kiszolgálást választanák, de ezek mozgásához egyelőre kevesebb reményt fűzök.

Gyűlnek a tekintélyes elismerések

A 2017-ben először átadott CEO Awards díjak között több szektor vezetője mellett Tanácsadás – Pénzügyi szektor 2017 kategóriában Karagich Istvánt, a Blochamps igazgatóját választotta győztesnek a szakmai grémium. Idén a neves Euromoney szaklap a Blochamps Capitalt díjazta első helyezettként a SRI/Social Impact Investing Hungary kategóriában, a Messzehangzó Tehetségek

Alapítvánnyal folytatott tízéves együttműködését elismerve. A Blochamps az idén, egy 12 hónapos kiválasztási metódus végén a Corporate International Magazin Estate Planning Advisory Firm of the Year in Hungary kategória győztesének járó elismerést is begyűjtötte.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.