Kevesebb hajóbaleset történt
Az elmúlt tíz évben 38 százalékkal csökkent a hajózási balesetek száma, 2017-ben összesen 94 nagyhajó veszett oda világszerte az Allianz 2018. évi biztonsági és hajózási jelentése szerint. A tájfunok Ázsiában és a hurrikánok az Egyesült Államokban több mint húsz hajó vesztét okozták a jelentés szerint, amely a bruttó száz tonnatartalom feletti bejelentett hajózási káreseményeket veszi górcső alá. „Az elmúlt évben folytatódott a tendencia, és csökkent a káresemények gyakorisága és súlyossága. A hajók jobb kialakításának, a kockázatkezelési politikának, valamint a biztonsági szabályozásoknak köszönhetően a biztosítási kárigények aránylag kedvezően alakultak – állítja Baptiste Ossena, az AGCS hajókért és hajózásért felelős globális termékvezetője. – Egyre elterjedtebb az új technológiák fedélzeti alkalmazása, így arra számítunk, hogy a jövőben változni fognak a tengeri káresemények körülményei. A hagyományos káresemények, például az ütközés és a megfeneklés mellett növekedni fog az inkább technikai jellegű, azaz kiberbiztonsági események vagy technológiai hibák miatti kárigények száma.”
A hajózási ágazat számos új kockázattal szembesül: az egyre nagyobb méretű, akár az Empire State Building magasságánál hosszabb hajók például tűzbiztonsági és roncshasznosítási problémákat vetnek fel, míg a változó éghajlat új útvonalkockázatokat teremt. A Jeges-tengeren és az észak-atlanti vizeken a gyorsan változó körülményekben rejlik a veszély. A dél-kínai, indokínai, indonéziai és Fülöp-szigeteki tengeri régiókban fordult elő a hajózási káresemények mintegy egyharmada (30) 2017-ben. Ez éves szinten 25 százalékos növekedés, az okok a vietnámi vizeken zajló eseményekben keresendők. Az új Bermuda-háromszögként is emlegetett térség a káresemények fő globális gócpontjává vált az elmúlt évtizedben, ahol az időjárás, a nagy tengeri forgalom és a helyi útvonalak nem megfelelő biztonsági előírásai vezettek legtöbbször bajhoz. Ázsia után a Földközi-tenger keleti, illetve a Fekete-tenger térsége a második legnagyobb gócpont, amelyet a Brit-szigetek követ. Éves szinten 29 százalékos növekedés volt megfigyelhető az Északi-sarkkörről jelentett hajózási káresemények számában. A tengereken odaveszett hajóknak több mint felét (53) teherszállító hajók tették ki 2017-ben. Továbbra is az elsüllyedés a leggyakoribb oka a globális káreseményeknek: 2017-ben 61 hajó süllyedt el. A második leggyakoribb ok a megfeneklés (13), ezt követi a gépek meghibásodása, illetve tönkremenetele (8). Az emberi mulasztás még mindig súlyos probléma.


