BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Becsomagolják a profitot a cégek

Hatósági vizsgálat indult Olaszországban, kiderítendő, hogy a Ryanair novembertől élő új csomagkezelési árpolitikája mennyire torzítja a versenyt. Az ír fapados ingyen csak egy, az utas lábterében elférő táskát enged fel repülőire, a szabványos húzós kisbőröndért már 9 eurót kell fizetni 10 kilós súlyhatárig. A hivatalosan a beszállási procedúra felgyorsításával indokolt, ám valójában a profit növelését szolgáló intézkedéssel az írek a Wizz Air, a Norwegian és az EasyJet példáját követték. A versenyhivatal álláspontja szerint a Ryanair eljárása nem fair, mert ahelyett, hogy emelné a jegyárakat, a járulékos költségekkel „játszik”. Így viszont lehetetlenné teszi, hogy az utasok a valós költségek alapján tudják összehasonlítani a légitársaságok kínálatát, következésképp sérülnek a fogyasztói jogok. Az amerikai IdeaWorks tanácsadó cég adatai szerint a Ryanair az utóbbi 12 hónapban 1,9 milliárd eurót kasszírozott csak a csomagokon és az ülőhelyválasztáson. A cég profitjának harmada ezekből a kiegészítő szolgáltatásokból jön össze – írja a BBC. A részvényesek szintén zúgolódnak egyrészt az idei 17 százalékos árfolyamesés, másrészt a sztrájkok kezelési módja miatt. Ennek ellenére a múlt heti közgyűlésen, ha a tavalyinál kisebb arányban is, de újraválasztották a 22 éve posztján lévő David Bonderman elnököt és a 24 éve vezérigazgató Michael O’Learyt.

A légitársaságok csomagpolitikájával Amerikában sem elégedettek az utasok. A Delta, a United és a JetBlue után a piacvezető American is emelte belföldi és karibi poggyászdíjait, az első csomagét 25-ről 30, a másodikét 35-ről 40 dollárra. A nagyok közül csak a Southwest nem kér külön pénzt, nála ingyenes a jegy lemondása, illetve átírása is, ami a többieknél átlagosan 200 dollárt kóstál. A közlekedési tárca összesítése szerint tavaly a szektor poggyászbevétele 4,6 milliárd, jegymódosítási bevétele 2,8 milliárd dollár volt. A cégek indoklása szerint 2010 óta gyakorlatilag azonos jegyárakkal dolgoznak, és költségeik emelkedését kompenzálják a pótdíjakkal. Egy a szenátus előtt lévő törvényjavaslat fogyasztóvédelmi okokra hivatkozva a két költségelem hatósági ellenőrzését szorgalmazza, ám a Trump-adminisztráció épp ellentétes irányban halad: a légügyi lobbinak engedve ellenzi az árak korlátozását, s enyhíti a poggyászkezelési szabályozást.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.