BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Keveslik az emelés mértékét a fehérgallérosok

Miközben a fizikai dolgozóknál jellemzően két számjegyű emelést hajtanak végre a munkáltatók, a szellemi foglalkozásúaknak – így a mérnököknek is – be kell érniük egy számjegyűvel – erről is beszélt a Világgazdaságnak a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetének (MTSZSZ) elnöke. Buzásné Putz Erzsébet elmondta, hogy míg az előbbi munkakörben a vállalatok átlagosan 10-12 százalékos növekményt adnak meg 2019-re, addig az utóbbinál ez 6-7 százalék körül alakul. A legnagyobb eltérés a két mutató között a kecskeméti Mercedes-Benz gyárnál alakult ki: a munkások bérét 22 százalékkal emelték meg, a mérnököknek viszont csak 6 százalék fix jutott, illetve további 2 százalékos, esetleges, differenciált emelést hagytak jóvá. „A minimálbér növelésével feltorlódott a bértábla, a cégvezetés viszont úgy vélekedik, hogy a magasabb beosztásban lévők eleget keresnek, így ezen a szinten nincs szükség markánsabb emelésre” – mondta.

Mérnöki végzettségű munkavállalókból a hazai munkaerőpiacon nagyságrendileg tízszázalékos hiány mutatkozik, elsődlegesen a gépész- és informatikai mérnöki pozíciókat nehéz feltölteni. Ugyan a fluktuáció itt jóval kisebb, mint a kékgallérosoknál, ám a mérnöki társadalom korfája magas, az elöregedés és a mostani generáció nyugdíjba vonulása az utánpótlás megoldatlansága miatt súlyos probléma. Az MTSZSZ szerint ahhoz, hogy a szakma vonzó legyen, mindenekelőtt a képzési rendszeren kellene erősíteni – a duális rendszer jó minta –, valamint a bérfejlesztés mellett a munkakörülmények feljavítására is szükség van.

A mérnöki kezdő fizetés bruttó 450 ezer forint környékén mozog a versenyszférában, a közszolgáltatási közlekedési szegmensben (MÁV, BKV, Magyar Közút) ugyanez 350-370 ezer forint. A különbségeket fontos lenne csökkenteni, mivel így a piac elszívja a munkaerőt az érintett állami vállalatok elől. Buzásné Putz Erzsébet szerint nem feltétlenül az induló béreket kellene feljebb tornászni, hanem az adott munkahelyen megszerzett szaktudást kellene jobban honorálni.

Az MTSZSZ elnöke arra is kitért, hogy a munkaerő elvándorlása tapasztalható a mérnököknél is. Az új, főképp járműipari beruházások kapcsán úgy látja, hogy ezeknek ugyan lehet pozitív hatásuk a bérekre, de számottevő nem, mivel nem generálnak jelentős munkaerő-keresletet: az üzemi állomány legfeljebb 5-10 százalékát adják a felsőfokú végzettségű műszaki szakemberek.

A mérnöki kezdő fizetés bruttó

450

ezer forint

környékén mozog

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.