Világgazdaság

Konténerözönt vár az orosz vasút

Részben magánbefektetőkkel megvalósított oroszországi infrastruktúra-fejlesztések, az áru vámkezelését gyorsító jogszabály-egységesítés és új technológiai megoldások bevetése is szükséges ahhoz, hogy a kínai áru rövidebb idő alatt jusson el Oroszországon át az Európai Unióba.

A kár a kétmillió TEU-t (egységkonténert) is meghaladhatja a Kínából Oroszországon át Európába küldött áru mennyisége, de ezért tenni is kell – mutatott rá az Orosz Vasutak (RZSD) vezérigazgatója és igazgatósági elnöke a Bécsben tegnap zárult nemzetközi vasúti kongresszuson. Oleg Bjelozjorov emlékeztetett: néhány éve még a 600 ezer TEU is csak várakozás volt, ám ezt Oroszország már elérte, sőt 2018-ban 30 százalékkal túl is lépte. A kétmillió TEU-s cél érdekében az RZSD hét napra kívánja rövidíteni azt az időt, amely alatt a konténerek Oroszország távol-keleti határától eljuttathatók a nyugatiig. (Oleg Bjelozjorov nem közölte, hogy most átlagosan hány napig utaznak a szállítmányok.) Átfogó felújításokra van szükség továbbá a Bajkál–Amur és a transzszibériai vasútvonalakon, hogy azokon a konténerek a mostani napi 1150 helyett napi 1500 kilométert tehessenek meg.

Az RZSD első embere nagyon fontosnak nevezte az 1520 milliméteres (széles nyomtávú) vonal kiépítését is Kassa, Pozsony és Bécs között, ami „új szintre emelné a vasúti szállítást”. Az oroszországi társaság új technológiák és a vonatkozó szabályozás egységesítésével is gyorsítaná a szállítmányok határátlépését. Erre szélesebb körben, főként pedig a határátlépés gyorsítása végett van szükség. Bár e téren már sokat tett a Nemzetközi Vasúti Szövetség (UIC), Oleg Bjelozjorov szerint a kínai tranzitforgalom pezsdítése érdekében még nem eleget. Hiába tesznek meg ugyanis a vonatok nagy távolságokat gyorsan a pályákon, ha a szállítmányuk vámvizsgálata akár két napig is eltart. Kulcsfontosságú továbbá a digitális megoldások alkalmazása is, így a blokkláncé, az okosszerződéseké, mert ezekre támaszkodva milliárd dolláros megtakarítások is elérhetők.

„A kínai Egy övezet, egy út (vagy Új selyemút) kezdeményezés lényegében annak az infrastruktúrának a kiépítését jelenti, amely a kínai áru Európai Unióba való eljuttatását szolgálja. Mintegy száz országot érint, így jó lehetőséget kínál az orosz vasútnak is, hogy növelje a súlyát a növekvő eurázsiai tranzitban” – mutatott rá Oleg Bjelozjorov.

n A hazai fuvarozó 280 kínai vonatot közlekedtetett

A Rail Cargo Operator – Hungaria Kft. 2018-ban 280 kínai vonatot közlekedtetett Pireusz kikötőből a balkáni útvonalon, illetve a transzkontinentális korridorokon, azaz Kazahsztánon, Oroszországon, Ukrajnán keresztül. A konténerforgalom mennyisége mintegy 17 ezer TEU-t tett ki a Világgazdaságnak adott válasz szerint. A társaság egyébként évente mintegy 1600 vonat kezelésében vesz részt a különböző magyar export- és importviszonylatokban és összesen mintegy 120 ezer TEU árumennyiség vasúti operátori feladatait látja el. | VG

Ezek is érdekelhetik