BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Százmilliárd felett járt a vasút

Tavaly az előző évi több mint kétszeresére, 6,78 milliárd forintra növelte adózott eredményét a MÁV-Start Zrt., emellett más mutatóit is javította.

A múlt évben kis növekedéssel 100 milliárd forint fölé emelte a már 2017-ben is a lélektani határhoz közelítő árbevételét a MÁV-Start Zrt. A pénz öthatoda származott a belföldi forgalomból, az arány hasonló az előző évihez. Az állami vasúttársaság közszolgáltatásként végzett személyszállítása nem önfenntartó, ezért az állam pótolja azt a költséget, amely nem térül meg a jegyárbevételből. Tavaly e szolgáltatásból 71,44 milliárd forint folyt be a MÁV-Starthoz, ebből 50,2 milliárd érkezett az utasoktól jegy- és helyjegyár formájában, ezt az állam 17,53 milliárd forinttal pótolta ki, és érkezett a kasszába 3,7 milliárd forint egyéb bevétel is. Az árkiegészítés a társaság és az állam között közszolgáltatási szerződés alapján történik.

A nem közszolgáltatásként végzett személyszállítás 7,34 milliárdot hozott, ebben is volt némi árkiegészítés. Az egyéb tevékenységből 21,5 milliárd folyt be, körülbelül egymilliárddal több, mint az előző évben. E szolgáltatási csoporton belül – mint mindig – a személyvonat-vontatás és -tolatás hozta a legtöbb pénzt, ezúttal 8,9 milliárdot, de számottevők voltak az egyéb kiszolgáló és gépészeti tevékenységek is. A MÁV-Start működésének hatékonyságjavulását mutatja, hogy jobban nőtt az üzemi és az adózott eredménye, mint az árbevétele. Az előbbi mutató 3,78-ról 9,2 milliárd forintra emelkedett, az utóbbi pedig a korábbi több mint duplájára, 6,78 milliárdra.

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Homolya Róbert közölte, hogy ezen a héten kerül a kormány elé a MÁV-Startot is magában foglaló MÁV csoport 2030-ig kidolgozott vasútfejlesztési stratégiája. Az ebben kijelölt egyik fő irány az utasszám húsz éve tartó stagnálásának megfordítása, amely elsősorban az elővárosi vonalak forgalmának négy-öt éven belüli megduplázásával érhető el. Június-júliusra pedig elkészül Dunakeszin a MÁV-Start által a Stadlertől rendelt emeletes villamos motorvonatok első példánya – tudta meg a Világgazdaság. A szerelvények kocsiszekrényei a Stadler minszki gyárából érkeznek a két vezérkocsival együtt, a Dunakeszi Járműjavítóban történik a végszerelés és összeállítás. A MÁV-Start Zrt. 2017-ben állapodott meg a Stadler Bussnang AG-vel negyven emeletes vonat szállításáról, amelyeket több tételben hív le. Az Európai Bizottság által biztosított 166 millió euró, azaz mintegy 53 milliárd forint ebből 11 KISS beszerzését teszi lehetővé.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.