Százmilliárd felett járt a vasút
A múlt évben kis növekedéssel 100 milliárd forint fölé emelte a már 2017-ben is a lélektani határhoz közelítő árbevételét a MÁV-Start Zrt. A pénz öthatoda származott a belföldi forgalomból, az arány hasonló az előző évihez. Az állami vasúttársaság közszolgáltatásként végzett személyszállítása nem önfenntartó, ezért az állam pótolja azt a költséget, amely nem térül meg a jegyárbevételből. Tavaly e szolgáltatásból 71,44 milliárd forint folyt be a MÁV-Starthoz, ebből 50,2 milliárd érkezett az utasoktól jegy- és helyjegyár formájában, ezt az állam 17,53 milliárd forinttal pótolta ki, és érkezett a kasszába 3,7 milliárd forint egyéb bevétel is. Az árkiegészítés a társaság és az állam között közszolgáltatási szerződés alapján történik.
A nem közszolgáltatásként végzett személyszállítás 7,34 milliárdot hozott, ebben is volt némi árkiegészítés. Az egyéb tevékenységből 21,5 milliárd folyt be, körülbelül egymilliárddal több, mint az előző évben. E szolgáltatási csoporton belül – mint mindig – a személyvonat-vontatás és -tolatás hozta a legtöbb pénzt, ezúttal 8,9 milliárdot, de számottevők voltak az egyéb kiszolgáló és gépészeti tevékenységek is. A MÁV-Start működésének hatékonyságjavulását mutatja, hogy jobban nőtt az üzemi és az adózott eredménye, mint az árbevétele. Az előbbi mutató 3,78-ról 9,2 milliárd forintra emelkedett, az utóbbi pedig a korábbi több mint duplájára, 6,78 milliárdra.
A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Homolya Róbert közölte, hogy ezen a héten kerül a kormány elé a MÁV-Startot is magában foglaló MÁV csoport 2030-ig kidolgozott vasútfejlesztési stratégiája. Az ebben kijelölt egyik fő irány az utasszám húsz éve tartó stagnálásának megfordítása, amely elsősorban az elővárosi vonalak forgalmának négy-öt éven belüli megduplázásával érhető el. Június-júliusra pedig elkészül Dunakeszin a MÁV-Start által a Stadlertől rendelt emeletes villamos motorvonatok első példánya – tudta meg a Világgazdaság. A szerelvények kocsiszekrényei a Stadler minszki gyárából érkeznek a két vezérkocsival együtt, a Dunakeszi Járműjavítóban történik a végszerelés és összeállítás. A MÁV-Start Zrt. 2017-ben állapodott meg a Stadler Bussnang AG-vel negyven emeletes vonat szállításáról, amelyeket több tételben hív le. Az Európai Bizottság által biztosított 166 millió euró, azaz mintegy 53 milliárd forint ebből 11 KISS beszerzését teszi lehetővé.


