Akár egy új szállítási rendszer-üzemeltető is átveheti az FGSZ Földgázszállító Zrt. és a Magyar Gáz Tranzit Zrt. (MGT) egyes feladatait, legalábbis egy ilyen helyzetnek ágyaz meg a két társaság közel két hete módosított üzletszabályzata. Az ezekbe bekerült kiegészítés szerint ugyanis az FGSZ-szel, illetve az MGT-vel keretszerződést aláíró társaságok hozzájárulnak ahhoz, hogy a gáz átadási-átvételi pontjain a meglévő helyébe egy másik szállítási rendszer-üzemeltető lép, amellyel majd új keretszerződést kell aláírniuk.
A két társaság nem saját elhatározásából, hanem a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) hónap eleji utasításának eleget téve változtatta meg az üzletszabályzatát, a munkára három napot kaptak. Ilyen módosítást a hivatal bizonyos országos érdekekre – például ellátásbiztonságra, hatékonyságnövelésre és piacfejlesztésre – hivatkozva írhat elő.
A lépés az MGT esetében kézenfekvőnek tűnhetett, hiszen hosszabb ideje folyik a társaság FGSZ-be történő beolvasztásának előkészítése. A nemzetstratégiainak minősített összefonódásról, azaz az MGT száz százalékának versenyeztetés nélküli átadásáról kedden meg is jelent a kormányrendelet. Az már érdekesebb, hogy miért kellett az FGSZ-nek is felkészülnie arra az esetre, ha egyes feladatai is más társasághoz kerülnének, de a válasz kiderül a MEKH indoklásából.
Az egyik kulcsszó a piacintegráció. Eszerint nemzetgazdasági érdek, hogy sikeres legyen az engedélyes (FGSZ) minden olyan aukciója, amelyet határkeresztező pontok használatára hirdet meg, mert a sikeres aukció révén élénkül a regionális gázpiacok működése. Szintén nemzetstratégiai cél a térségi gázrendszerek együttműködésének megteremtése. Fontos továbbá, hogy a határkapacitások használatára kötött szerződések a legkisebb költséggel teljesüljenek, és közben megtérüljön a határkeresztező szállítórendszer gazdaságos fejlesztésére költött pénz. Végül azért is szükség volt a módosításra, hogy a szállítórendszer üzemeltetésének átvétele miatti esetleges szerződésfelmondás ne okozzon károkat a rendszerhasználónak, közvetve a nemzetgazdaságnak.
Hasonló az indoklás az MGT üzletszabályzatának módosítása esetében is, de ott a MEKH nevesíti azt a – technikai okokból egyébként egyetlen – kapacitáskiosztási eljárást, amelynek sikeréhez nemzetgazdasági ok fűződik. Ezt az MGT az Eustream szlovákiai rendszer-üzemeltetővel írta ki. Vagyis a MEKH az MGT üzletszabályzatát sem a társaság küszöbönálló, az FGSZ általi átvétele miatt módosíttatta, hanem, mert – feltehetően – az állam egy további, harmadik rendszer-üzemeltetőre kívánja bízni a határkeresztező gázvezetéki pontok üzemeltetését. Ugyanakkor a MEKH indoklásában ez nem szerepel.
Szerződés június, zárás december végére
A Magyar Gáz Tranzit állami tulajdonú részének független szakértő által megállapított vételára a piaci érték figyelembevételével 38 milliárd forint a hivatkozott kormányrendelet szerint. A vételárban nem jelenhet meg az Európai Bizottság által a magyar–szlovák földgázszállító rendszer megépítésére folyósított és szabályszerűen véglegesen auditált EEPR-támogatás. A részvények vételárának meg kell egyeznie az üzletág vételárából az MGT hiteleinek előtörlesztésére fordított összeggel csökkentett vételárrész és 7,316 milliárd forint együttes összegével. A vevő az MGT-től átvett dolgozók munkaviszonyát az átvétel utáni egy évben nem szüntetheti meg rendes felmondással. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nek az állam nevében egymilliárd forintos megtérítési kötelezettséget kell vállalnia a vevőnél arra az esetre, ha az üzletág átruházásától számított öt éven belül nem kezdődne meg a szadai kompresszorállomás bővítése. Az MGT eladásáról szóló megállapodásnak 2019. június 30-ig meg kell születnie, a zárás határideje 2019. december 31.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.