Az év első felében 6 százalékkal több, összesen 1,88 milliárd liter üzemanyagot forgalmaztak a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatai, mint egy évvel korábban. Ezekhez a társaságokhoz az országban működő 2012 benzinkútból csak 1019 tartozik, de ezeken keresztül jut el a tankokba a belpiacon eladott benzin mintegy háromnegyede és a gázolaj kétharmada. Az ország összes benzinkútjánál a NAV adatai szerint 2,66 milliárd liter benzin és gázolaj fogyott 2019 első hat hónapjában, ami 5,3 százalékos növekedést takar. Ebből a MÁSZ-kutakon kívüli, úgynevezett fehér kutakra együtt 3 százalékos bővülés jutott.
„Az év első hat hónapjában elfogadható volt a benzin és a gázolaj hazai árszintje, extra áremelkedés nem vetette vissza az eladásokat” – válaszolt a Világgazdaság kérdésére Grád Ottó, a szövetség főtitkára. Magyarázata szerint a benzin piacát a lakossági vásárlóerő növekedése élénkítette, míg a gázolajét az építőipar által is pezsdített szállítás, valamint a közlekedés. A gázolajforgalom növekedése is igazolja a hazai gazdaság teljesítményéről az első fél év során érkező mutatókat Grád Ottó szerint, aki a MÁSZ-tagoknál éves szinten is 6 százalék körüli forgalomnövekedést vár. Ebből a gázolajra 6 százalék fölötti, a benzinre 5 százalék körüli bővülés juthat. Derűlátását azzal indokolta, hogy nem várható olyan érdemi világpiaci vagy geopolitikai esemény, amely miatt az árakat befolyásoló kőolaj-, illetve olajszármazék-jegyzések, érdemben kilépnének a mostani sávjukból, a Brent ára feltehetően 60–65 dollár között marad. Bár az amerikai fizetőeszköz forinthoz viszonyított erősödése hozhat némi drágulást itthon, de akkorát nem, amekkora kedvezőtlenül érintené a keresletet. Annak sincs sok esélye, hogy a második fél évben emelkedne az üzemanyagok sávosan meghatározott jövedékiadó-tartalma, hiszen ahhoz 50 dollár alatti Brent-árra lenne szükség.
Ám 2020. január 1-jétől az év utolsó napjáig a mainál több, összesen 8,2 százaléknyi bioösszetevőt kell keverni az üzemanyagokba a hatályos kormányrendelet módosítása szerint, a 95-ös kísérleti oktánszámú motorbenzinbe 6,1 százaléknyi bioetanolnak kell kerülnie. A változtatást mérsékelt lelkesedéssel fogadhatják a hazai bioetanol-termelők, mert a Magyar Bioetanol Szövetség két vezetője februárban a 10 százalékos bioetanol-bekeverési arány mellett hozott fel érveket a Világgazdaságnak. Mint rámutattak, az 5 százalékos bekeverési arány – E5 – már évekkel ezelőtt megvalósult, de az E10-es termék bevezetését a szabályozás csak megengedi. Márpedig a 2021-ben életbe lépő uniós elvárások szerint 2030-ban minden tagországban annyi bioetanol lehet a benzinben, mint 2020-ban, de legfeljebb 7 százalék. Egyébként Magyarországon van az uniós bioetanol-gyártó kapacitás mintegy tizede, amely nincs kellően kiaknázva. A részben importból származó biodízel esetében a 7 térfogatszázalékos bekeverés a hazai cél Reng Zoltánnak, a Hungrana Kft. vezérigazgatójának év eleji közlése szerint. Ennél a mostani rendelet nagyobbat ír elő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.