Világgazdaság

Belendült a tankolási kedv az országban

Az év első felében 5,3 százalékkal több üzemanyag fogyott a hazai töltőállomásokon, mint egy éve, ez a vásárlóerő erősödésének és a gazdaság növekedésének köszönhető. A nagy márkákhoz tartozó (színes) kutak 6, a fehérek 3 százalékkal növelték eladásaikat.

Az év első felében 6 százalékkal több, összesen 1,88 milliárd liter üzemanyagot forgalmaztak a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatai, mint egy évvel korábban. Ezekhez a társaságokhoz az országban működő 2012 benzinkútból csak 1019 tartozik, de ezeken keresztül jut el a tankokba a belpiacon eladott benzin mintegy háromnegyede és a gázolaj kétharmada. Az ország összes benzinkútjánál a adatai szerint 2,66 milliárd liter benzin és gázolaj fogyott 2019 első hat hónapjában, ami 5,3 százalékos növekedést takar. Ebből a MÁSZ-kutakon kívüli, úgynevezett fehér kutakra együtt 3 százalékos bővülés jutott.

„Az év első hat hónapjában elfogadható volt a benzin és a gázolaj hazai árszintje, extra áremelkedés nem vetette vissza az eladásokat” – válaszolt a Világgazdaság kérdésére Grád Ottó, a szövetség főtitkára. Magyarázata szerint a benzin piacát a lakossági vásárlóerő növekedése élénkítette, míg a gázolajét az építőipar által is pezsdített szállítás, valamint a közlekedés. A gázolajforgalom növekedése is igazolja a hazai gazdaság teljesítményéről az első fél év során érkező mutatókat Grád Ottó szerint, aki a MÁSZ-tagoknál éves szinten is 6 százalék körüli forgalomnövekedést vár. Ebből a gázolajra 6 százalék fölötti, a benzinre 5 százalék körüli bővülés juthat. Derűlátását azzal indokolta, hogy nem várható olyan érdemi világpiaci vagy geopolitikai esemény, amely miatt az árakat befolyásoló kőolaj-, illetve olajszármazék-jegyzések, érdemben kilépnének a mostani sávjukból, a Brent ára feltehetően 60–65 dollár között marad. Bár az amerikai fizetőeszköz forinthoz viszonyított erősödése hozhat némi drágulást itthon, de akkorát nem, amekkora kedvezőtlenül érintené a keresletet. Annak sincs sok esélye, hogy a második fél évben emelkedne az üzemanyagok sávosan meghatározott jövedékiadó-tartalma, hiszen ahhoz 50 dollár alatti Brent-árra lenne szükség.

Ám 2020. január 1-jétől az év utolsó napjáig a mainál több, összesen 8,2 százaléknyi bioösszetevőt kell keverni az üzemanyagokba a hatályos kormányrendelet módosítása szerint, a 95-ös kísérleti oktánszámú motorbenzinbe 6,1 százaléknyi bioetanolnak kell kerülnie. A változtatást mérsékelt lelkesedéssel fogadhatják a hazai bioetanol-termelők, mert a Magyar Bioetanol Szövetség két vezetője februárban a 10 százalékos bioetanol-bekeverési arány mellett hozott fel érveket a Világgazdaságnak. Mint rámutattak, az 5 százalékos bekeverési arány – E5 – már évekkel ezelőtt megvalósult, de az E10-es termék bevezetését a szabályozás csak megengedi. Márpedig a 2021-ben életbe lépő uniós elvárások szerint 2030-ban minden tagországban annyi bioetanol lehet a benzinben, mint 2020-ban, de legfeljebb 7 százalék. Egyébként Magyarországon van az uniós bioetanol-gyártó kapacitás mintegy tizede, amely nincs kellően kiaknázva. A részben importból származó biodízel esetében a 7 térfogatszázalékos bekeverés a hazai cél Reng Zoltánnak, a Hungrana Kft. vezérigazgatójának év eleji közlése szerint. Ennél a mostani rendelet nagyobbat ír elő.

Ezek is érdekelhetik