BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A NETA húzta le az eredményt

Az év elején megemelt termékadó rányomta bélyegét a belföldi értékesítésre, a cég vezetése szerint ennek ellenére teljesíthető lesz az éves cél, de a profit így is visszaeshet éves összevetésben.

Kismértékben, 0,6 százalékkal 12,2 milliárd forint fölé nőtt a Zwack Unicum bruttó árbevétele a márciusban zárult első üzleti fél évében a tavalyi év hasonló időszakához képest. A cég belföldi nettó árbevétele is esett, majdnem 15 százalékkal, 6,4 milliárd forintra. A saját termékek nettó árbevétele 840 millió forinttal 4,3 milliárd forintra esett, arányában ez 16 százalékos csökkenés – derült ki a vállalat tegnap közzétett beszámolójából. Az ellentétes előjelű és jelentős különbségeket a népegészségügyi termékadó (NETA) januártól hatályos változásaival magyarázzák. Ekkortól ugyanis valamennyi szeszes italt – más élelmiszeripari termékekkel együtt – a korábbinál 20 százalékkal magasabb adóval terheltek. Ezt az adóterhet a népszerű gyomorkeserű gyártója érvényesítette ugyan a bruttó eladási árakban, de a fogyasztói árak jelentős növekedése azzal járt, hogy visszaesett a kereslet. A vállalat profitja 660 millió forint lett, ami 41,5 százalékkal marad el az 1,1 milliárd forint feletti bázistól.

A kedvezőtlen számok ellenére a gyártó menedzsmentje a beszámolóban rögzíti, hogy továbbra is tarthatónak látják a 2019–20-as üzleti évre szóló tervet, amelyben 1,4 milliárd forintos nyereséget rögzítettek (ez majdnem fele a 2018-ban elért 2,5 milliárd feletti profitnak). A vállalat arra számít, hogy a kiskereskedelmet hosszabb ideje jellemző bővülés fennmarad. Piackutatásaik szerint a szeszes italok piacának volumene április és szeptember között 2 százalékkal nőtt. A társaság kedvező változást vár a NETA-hatásnál is. Azzal számolnak, ha szolidan is, de az üzleti év hátralévő részében enyhül majd a volumencsökkenés, amit az is alátámaszt, hogy a cég július és szeptember közötti értékesítési adatai is ezt a trendet mutatták. A termékadó az egyébként vámmentes, úgynevezett duty free értékesítési helyekről sem feledkezik meg, vagyis a szeszes italok gyártójának a budapesti reptéren is meg kell fizetnie a NETA-t, tehát az innen származó bevételek is csökkentek.

Egyébként a Zwack az első fél évben éppen a külpiacokon mutatott kiemelkedő bővülést a múlt évhez mérten: a két legnagyobb exportcélországnak, Németországnak és Olaszországnak hála, 10 százalék feletti, majdnem 80 millió forintos növekedéssel 840 millió volt a cég exportárbevétele szeptember végéig. A forgalmazott termékekből befolyó bevétel viszont 8,5 százalékkal alacsonyabb lett az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Ezen belül a Diageo italgyártó portfóliója majdnem 9 százalékkal bővült, az egyéb forgalmazott termékek árbevétele a tisztított adat szerint 12 százalékkal nőtt. A Zwack részvényei idén összességében 1 százalék felett drágultak. Az erősödés az elmúlt hetekben is kitartott, a féléves beszámoló után viszont mintegy félszázalékos gyengülést mutatott a papír a tegnapi részvénypiaci kereskedésben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.