BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megállíthatatlan az elektromos járművek terjedése

Az már nem kérdés, hogy lesz-e e-mobilitás. A kérdés csupán az, hogy mely piaci szereplők diktálják majd a tempót az elektromos autók piacán – hangzott el a Világgazdaság konferenciáján.

A személygépkocsi-használat jelentős mértékben át fog terelődni az elektromos meghajtás irányába. Lépésről lépésre haladunk, hogy vállalati szinten és magánszemélyeknek is elérhető legyen az e-autó-használat Magyarországon – mondta Tóth-Fekete Róbert, a Mol csoport e-mobilitási területének vezetője a Világgazdaság Energiastratégia 2019 című konferenciájának panelbeszélgetésén. Kiemelte, hogy Magyarországon már mintegy hatszáz elektromosautó-töltő állomás működik, és a kelet-közép-európai régió viszonylatában jelentős számú elektromos autóval rendelkezünk.

Jászay Tamás, a Budapesti Elektromos Művek vállalatfejlesztési igazgatója rámutatott, hogy az e-autók piaca folyamatosan bővül, de a technológiának kétségtelenül nagy a költségvonzata. „E járművek ára és töltési költsége is magas, de várható, hogy mindkét ár csökkenni fog. Egy teljesen új iparág jön létre, amely részben integrálódik a villamosenergia-iparba” – tette hozzá.

„A válság idején Németországban egymillió elektromos autó gyártását ígérték, de ez a típus messze nem robbantotta fel az autóspiacot” – mondta Vígh Zoltán, a Jedlik Ányos Klaszter ügyvezetője. Szerinte az e-autók a mindennapi életünk részévé válnak, de csak hosszú távon. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke valószínűnek tartotta, hogy bizonyos használati szinten az elektromos meghajtás lesz a jövő meghajtása, de az elektromos autók használata egyelőre nem minden esetben lehetséges. Sok fejlesztés folyik, még csak az elején vagyunk a munkának.

A Mol csoport e-mobilitási vezetője fontosnak tartja, hogy az e-autók zöldenergiát használjanak, ezért a társaság napelemmel működő töltőállomások kifejlesztésén is dolgozik. Ám az elektromos autók elterjedéséhez nem elég a környezettudatosság, hiszen a jövedelmi viszonyok nagymértékben befolyásolják a vásárlási szokásokat. Tóth-Fekete Róbert a megújuló alapú áramtermelés olyan mértékű elterjedését tartja kívánatosnak, amely megalapozza a környezetkímélő közlekedést, ha az valóban elektromos lesz. Ehhez Erdélyi Péter hozzátette, hogy egy e-autó előállításakor átlagosan 14 tonna szén-dioxid keletkezik, míg más járművek esetében csak mintegy 9 tonna. Rámutatott, hogy nem pár évi munka átalakítani egy ország energiatermelését szénalapúról egy teljesen alternatív rendszerre. Szerinte a kelet-európai országok azzal is sokat tehetnének a környezetért, ha fellépnének a használt, elavult járművek importálása ellen.

Mint Tóth-Fekete Róbert emlékeztetett, az e-autó-piac új lehetőségeket teremt, hiszen azok az országok, amelyek korábban az autóiparban versenyhátrányban voltak, mára sokkal könnyebben jutnak lehetőséghez. „Kínában ötszáz regisztrált autógyártó van, az országnak már olyan exportőrei vannak, amelyek Európába és az Egyesült Államokba is szállítanak járműveket” – tette hozzá. A digitalizáció elterjedése kapcsán rámutatott, hogy az átállásnak vannak bizonyos feltételei, de azokat az elektromos autóipar képes teljesíteni. Új kihívók vannak, a Tesla és a kínai gyártók, úgyhogy már nem az a kérdés, hogy lesz-e e-mobilitás, hanem az, hogy a szereplők közül kik fogják a tempót diktálni az elkövetkező évtizedekben.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.