VG | Le kell tenni az olcsó repülőutakról, ha a koronavírus-járvány miatt érvényesíteni kell a társas távolságtartás szabályát, mert ez esetben egy-egy repülőn sokkal kevesebben tartózkodhatnak egyszerre – jelentette ki nemrég Alexandre de Juniac, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) általános igazgatója. A rövid távú járatok jellemző kihasználtsága 70-72 százalékos, ez túl magas a társas távolságtartás elvárásaihoz. Ezért legalább a középső üléseket üresen kell hagyni a három-három üléses elrendezésű gépeken, de ekkor az eddigi jegyárak mellett nagy bevételtől esnek el a légitársaságok. Az Air France-KLM korábbi vezére lehetetlennek nevezte ezt a megoldást, amely minden légitársaságot sújtana, de elsősorban a diszkontokat. Az egyetlen megoldás Alexandre de Juniac szerint az árak legkevesebb 50 százalékos emelése lenne, hogy legalább minimális profitjuk keletkezhessen a társaságoknak. Vagyis – jelentette ki – vége az olcsó utazásoknak.
A szakember nem érvel a középső ülések üresen hagyása mellett. Szerinte megfelelő biztonságot ad, ha a repülőgép személyzete más óvintézkedések betartása mellett maszkot visel, és ugyanígy tesznek az utasok is. Ekkor nagyon alacsony lesz a fertőzés átadásának lehetősége, és elejét lehet venni a légitársaságok hatalmas bevételkiesésének is. Az említett egyéb óvintézkedések egyike, hogy meg kell mérni minden repülőtéri alkalmazott és a repülőgépre felszálló összes személy hőmérsékletét.
A társas távolságtartás mellett a repülőgépek átlagos kihasználtsága legfeljebb 62 százalékos lehet, holott a nyereségességük átlagosan 77 százaléknál kezdődik. Múlt évi jegyárakkal számolva – járattól és gépmérettől függően – 43–54 százalékos áremelésre lenne szükség a szövetség vezető közgazdásza, Brian Pearce egy prezentációja szerint. A IATA úgy kalkulál, hogy eddig 314 milliárd dollár veszteséget okozott a légi utasok elmaradása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.