Profilokat erősít az MLSZKSZ
Munkacsoportokat hoz létre a bővülő taglétszámú Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ). A kombiterminál és intermodális fuvarozási munkacsoport már működik, az e-kereskedelmi még formálódik.
Az MLSZKSZ egyébként éppen a vasutat és az intermodális fuvarozást várja a világjárvány miatt kialakult helyzet egyik nyertesének. Egyik érve szerint miközben az év első felében a hazai közúti árufuvarozás – ezen belül is elsősorban a nemzetközi szállítás – látványosan esett, addig árutonna-kilométerben számolva a vasút teljesítménye 7,5 százalékkal nőtt.
A bővülés főként a lakossági ellátás területéről, az élelmiszer- és a gabonaiparból érkező megrendeléseknek köszönhető, így a nemzetközi vasúti szállítás is csak 1,4 százalékkal esett, az autóipari leállások ellenére. Ugyanebben az időszakban a nemzetközi konténerforgalom (rakott) 156 ezer TEU (szabványkonténer) volt. Ebben a forgalomban nagy az import aránya a nyersanyag-behozatal miatt, de a késztermékek többnyire közúton hagyják el az országot. Így nagyon sok az üres konténer (mintegy 80 ezer TEU), ezek többségét átjuttatják más európai iparközpontokba, kisebb hányaduk pedig üresen megy vissza a Távol-Keletre. 2020 első felében a teljes magyar intermodális forgalom a pandémia ellenére szerényen, 2 százalékkal nőtt 2019 hasonló időszakához képest.
Az MLSZKSZ adatai szerint a kombiterminálok bonyolítják le a magyarországi intermodális forgalom meghatározó részét. Ide érkeznek és innen indulnak a nemzetközi irányvonatok. A teljes hazai intermodális forgalom 93 százaléka három közép-magyarországi kombiterminálon (BILK Kombiterminál, Mahart Container Center, Metrans) keresztül érkezett az országba 2019-ben.
Üresen áll
80
ezer konténer