Új piacokra juttatja el a kiváló minőségű magyar gabonát a Rail Cargo Hungaria (RCH). A hazai aratás befejezése óta 14 ezer tonna kalászost fuvarozott elsősorban egyiptomi és tunéziai úticéllal a rijekai kikötőbe – írja az RCH közleménye.

Új piacra tart a magyar búza
Fotó: Szalados István

Ukrán gabonatranzitról is szó lehet

Az RCH a horvát állami vasútvállalattal (HŽ Cargo) eddig 13 szerelvényben továbbított főleg búzát és árpát Miskolcról az adriai dokkokban várakozó hajókhoz. A szállítások során jelentős mértékben igénybe veszi a horvát társaság gabonaszállító teherkocsi-szettjeit is. A magyar piacvezető vasúti árufuvarozási vállalat megbízást kapott az eddigi mennyiség megduplázására az év végéig, továbbá tárgyal az ukrán tranzit gabona továbbításáról is.

Az idei magas magyarországi búza- és árpa-termésátlagoknak, valamint a várhatóan kiváló kukoricatermésnek köszönhetően augusztus eleje óta jelentősen megnőtt a gabona vasúti fuvarozása iránti igény. Az RCH az idei gabonaszezonban várhatóan több mint 1 millió tonna magyar termény exportfuvarozására készült fel. A hazai termés és az ukrán kalászosok nyugat-európai kivitelével összefüggő tranzitfeladatok teljesítéséhez a társaság 700 saját és a vállalatcsoport 1500 erre elkülönített gabonakocsiját bocsátja rendelkezésre.

A magyar gabonaexport 60 százaléka Olaszországba, 30 százaléka Németországba, kisebb része Ausztriába és más európai piacokra irányul. Az RCH vasútlogisztikai megoldásai az ukrán gabona által generált kiélezett árversenyben előnyhöz juttatják a magyar gabonát a külpiacokon.

Vectron vontatja a búzavonatokat

A társaság nagyteljesítményű Vectron mozdonyokat használ a gabonavonatokhoz, ezzel lehetővé téve akár 2200 tonna (1600 nettótonna) kiterheltségű szerelvények képzését és továbbítását, csökkentve ezzel a fuvarozás fajlagos költségét. A költséghatékonyságot a kocsiforduló-idők radikális csökkentésével is javítja. Az Olaszországba irányuló forgalom egyre nagyobb részét például mozdonycsere nélkül bonyolítja a gyékényesi határátmenetben. Horvátországban a Rail Cargo Carrier horvát leányvállalatának mozdonyvezetői továbbítják a vonatokat, Gyékényesen pedig dedikált határállomási koordinátor gondoskodik a szerelvények áthaladásának zökkenőmentességéről. Az RCH nemrég még a cukorrépa továbbítására összpontosított.