„Torsten, csak akkor álljanak elő elektromos autóval, ha az egy igazi Rolls-Royce lesz” – emlékezett vissza a Rolls-Royce vezérigazgatója az ügyfeleik aggodalmaira, amikor először előálltak az elektromos autó ötletével. Torsten Müller-Ötvös elmondta, hogy megfogadták az intelmeket, és addig dolgoztak a Spectre tervein, ameddig egy ízig-vérig Rolls-Royce gördült le a gyártósorról.

BRITAIN-GERMANY-AUTOMOBILE-LUXURYA Rolls-Royce Spectre, their first fully electric car, is displayed during an unveiling at the company's Goodwood headquarters near Chichester, southwest England, on October 17, 2022. Spectre heralds the beginning of an all-electric era for Rolls-Royce. In exhaustive testing, Spectre is being subjected to a journey of more than 2,500,000 kms, simulating more than 400 years of use for a Rolls-Royce. Preliminary data from WLTP testing shows that Spectre will have an all-electric range of 320 miles/520 kms. (Photo by ADRIAN DENNIS / AFP)
A Rolls-Royce első elektromos autója, a Spectre.
Fotó: AFP

Az első feltűnő pont, ami egyértelműsíti, hogy a brit luxusgyártó termékéről van szó, az az árcédula. 

A Spectre kezdő ára 420 ezer dollár (nagyjából 175 millió forint), amely valódi Rolls-Royce-árazás.

A cégnek ugyan ez az első sorozatgyártású elektromos autója, de már 2010-ben is kísérleteztek a technológiával. Ekkor még egy Ghost modellt szereltek fel elektromos meghajtással, de Müller-Ötvös szerint szerint ez a megoldás még nem volt elég fejlett ahhoz, hogy a cégérhez méltó elektromos autót dobhassanak piacra. A vezérigazgató szerint a Spectre lett az az EV-autó, ami minden tekintetben és kompromisszumok nélkül Rolls-Royce – írta meg a Yahoo.

Hiába méregdrága a Rolls-Royce új csodaautója, máris százak állnak sorba érte

A CNBC értesülései szerint csak az Egyesült Államokból 300 rendelést adtak le az alig egy napja bemutatott autóra.

Első pillantásra meg se lehet mondani, hogy elektromos autóról van szó

A Spectre rengeteg dicséretet kapott a gyönyörű dizájnja miatt. A kaszni a tipikus Rolls-Royce külsőt idézi fel, már-már klasszikusnak is tekinthető. A korábbi modellekkel szemben az orrán erőteljesen jelenik meg a szellőzőrács, amelyet két oldalról vékony szögletes fényszórók szegélyeznek, baljós, de mégis vonzó külsőt adva a kocsinak. Az ajtók a menetiránynak hátrafelé nyílnak.

A legkülönlegesebb a beltér. A Spectre belső kialakítása letisztul, kissé hűvös légkört teremt, azonban, ami a legizgalmasabb, a kialakítás miatt fel sem tűnik, hogy elektromos autóról van szó. Aki beszáll az autóba, az tudni fogja, hogy ez egy Rolls-Royce, azt viszont már jelezni kell majd, hogy egyébként egy EV-járműben ül az ember.

Rolls-Royce's First Electric Car Passes Latest French Riviera Tests
Fotó: Northfoto

Szinte lebeg a beton felett

Menet közben a Spectre érdekes megoldást tartalmaz. Az autót dupla elektromos motor hajtja 102 kilowattórás akkumulátorral. A 577 lóerős autó 4 másodperc alatt gyorsul száz kilométer per órára. A tesztelők szerint ami igazán különlegessé teszi az élményt, hogy a Spectre úgy megy, mintha lebegne a föld felett. Azt is kiemelték, hogy szinte hangtalan, és rendkívül egyenletesen lehet vele haladni.

A teljesítménye nem eget rengető, mint egyes sportmárkáknál, de ez vélhetően szándékosan van így. Egy Rolls-Royce-tulaj nem azt akarja, hogy kitörjön a nyaka a lendülettől, amikor elindul, hanem olyan simán akar siklani az úton, mint ahogy a kés szántja a vajat. Ez a Rolls-Royce-stílus, amit a Spectre teljes mértékben biztosít

– erről a BMWBLOG főszerkesztője, Horatiu Boeriu beszélt.

A szakértő hozzátette, hogy a Spectre átment a „pezsgőteszten”. Ez egy a luxusautóknál használt próba, amellyel azt mérik fel, hogy mennyire egyenletes az autó meghajtása.

A teszt lényege, hogy még egy agresszív sofőrrel is az autónak olyan egyenletesen kell gyorsulnia, hogy az utas poharából egy csepp pezsgő se csöppenjen ki.

A tesztekben azt is kiemelték, hogy a Spectre nem csak az üvegsima úton hozza a lebegő érzést. A hibás, repedezett vagy egy belváros forgalmas, kereszteződésekkel szabdalt utcáin is olyan élmény a Spectre vezetése, mintha repülne a sofőr.

A Spectre Achilles-sarka

A Spectre egyetlen gyenge pontja a hatótávolsága. A Rolls-Royce elektromos autója 

egy töltéssel nagyjából 420 kilométert tud megtenni, 

ami lényegesen kisebb az újabb EV-járművek teljesítményéhez képest.

A cég azonban ehhez hozzátette, hogy a Spectrének nem kell messzire menni, szóval lényegtelen a hatótávolság. A vállalat úgy látja, hogy ilyet az vesz, akinek már több autója is van, így a hosszabb utakra másik járművet választhat. Az előrendelések 60 százaléka már meglévő Rolls-Royce ügyfelektől származik.