Nőtt a forgalomba helyezett új autók száma januárban éves szinten az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára kedden fölkerült adatok szerint.

View from above to the heavy traffic on the city highway
Pillanatnyi zavar után magára talált az európai autópiac.
Fotó: Shutterstock

Januárban az egy évvel korábbihoz képest 12,1 százalékkal, 851 690-re emelkedett a forgalomba helyezett új személygépkocsik száma. Decemberben 3,3 százalékos csökkenést jegyeztek fel, ez volt az első visszaesés 16 hónap folyamatos növekedés után.

Az EU valamennyi vezető piacán nőttek a januári eladások: Németországban 19,1 százalékkal, Olaszországban 10,6 százalékkal, Franciaországban 9,2 százalékkal, Spanyolországban pedig 7,3 százalékkal haladták meg a tavaly januári szintet.

Erős évet zárt az uniós autópiac – Magyarország volt az egyetlen visszahúzó erő

Decemberben már lassabb tempóban folytatódott az elektromos autók térnyerése az EU-ban, a hagyományos hidridek előretörése viszont új erőre kapott. A dízelautópiac szakadatlan visszaesésénél csak a tölthető hibridek vesszőfutása volt meghökkentőbb.

A kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedése egy év alatt 9,5 százalékról 10,9 százalékra, a hibrid-elektromos autóké (HEV) pedig 26,1 százalékról 28,8 százalékra nőtt. A hálózatról is tölthető, plug-in hibrid (PHEV) autók piaci részesedése 7,1 százalékról 7,8 százalékra emelkedett. A benzines és dízelmotoros autók együttes piaci részesedése 2024 januárjában 48,6 százalékot tett ki, ami csökkenés az egy évvel ezelőtti 53,7 százalékhoz képest.

Tavaly az autópiaca erőteljes, 13,9 százalékos bővüléssel zárt 2022-hez képest, 10,5 millió új autót értékesítettek. 

Két számjegyű növekedést regisztráltak a legtöbb országban, köztük a három legnagyobb piacon: Olaszországban (plusz 18,9 százalékkal), Spanyolországban (plusz 16,7 százalékkal) és Franciaországban (plusz 16,1 százalékkal). Németországban tavaly szerényebben, 7,3 százalékkal nőtt az új autók értékesítése.

A kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók (BEV) piaci részesedése tavaly 14,6 százalékra emelkedett a 2022. évi 12,1 százalékról, megelőzve ezzel a dízelét, amelynek részesedése 16,4 százalékról 13,6 százalékra zsugorodott. A benzines autók megőrizték vezető helyüket, de a 35,3 százalékos piaci részesedésük elmarad a 2022. évi 36,4 százaléktól. Tavaly a második legnagyobb szeletet az autópiacon a hibrid-elektromos autók (HEV) szerezték meg 25,8 százalékos piaci részesedéssel, ami nagyobb az egy évvel korábbi 22,7 százaléknál. A hálózatról is tölthető, plug-in hibrid (PHEV) autók piaci részesedése ugyanakkor 9,4 százalékról 7,7 százalékra csökkent.